View : 24 Download: 0

A Longitudinal Study on English Learning Motivation of Grade 7 Korean Middle School Students from Self-Determination Approach

Title
A Longitudinal Study on English Learning Motivation of Grade 7 Korean Middle School Students from Self-Determination Approach
Other Titles
자기 결정성 이론에 기초한 한국 중학생 1학년 학생들의 영어학습 동기의 변화와 그 영향이 학업 성취도에 미치는 영향에 대한 종단적 연구
Authors
박혜상
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신상근
Abstract
본 논문은 자기 결정성 이론에 기초하여 한국 중학교 영어 학습자들의 영어 학습 동기 변화와 그 영향이 학업 성취도에 미치는 영향을 1년 동안 살펴보았다. 연구대상자는 서울시 소재 중학교 학습자 348명을 대상으로 자기 결정성 이론에 따른 영어 학습 동기 설문지(MSQ)를 이용하여 영어학습 동기를 1년 동안 총 5회에 걸쳐 실시하였다. 또한 학습 동기 변화의 원인을 분석하기 위하여 학생들의 서술형 설문지 ‘English Learning Biography’ 와 ‘Grade 7 Course Evaluation Summary’도 함께 실시하였다. 연구대상의 영어 성취도를 측정하기 위해서는 교육청 진단평가와 학생들의 학교 중간, 기말고사 점수가 사용되었다. 본 연구를 위하여 양적 및 질적 연구 방법 및 분석이 실시되었으며, 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 기간 1년 동안 동기 변화량을 측정하기 위하여 각 동기 유형간의 차이, 각 동기 유형내의 차이 그리고 수준별 차이를 살펴보았다. MSQ 설문 및 학생들 답안을 통해 자기결정성 동기 이론에 제시된 4가지 학습동기 유형이 구별되는 구인임을 확인 할 수 있었으며, 확인된 조절이 가장 자기 결정성이 높은 동기 유형으로 나타났다. 그 다음으로는 부과된 조절, 내제적 조절, 외제적 조절 순으로 나타났다. 한편 각 동기 유형내에서 변화량도 1년 동안 살펴본 결과, 동기의 변화량은 거의 변화지 않았다. 또한 수준별로도 동기 변화량을 살펴보았으나 분석 결과, 동기의 변화는 매우 미미하였다. 둘째, 자기 결정성 이론에 기초한 영어 학습 동기와 영어 성취도와의 상관 관계를 살펴본 결과, 자기 결정성이 높은 동기일수록, 성취도와 높은 상관 관계를 보였다. 내제적 동기와 확인된 조절이 상대적으로 높은 상관 관계를 나타내었으며 외제적 조절은 영어 성취도와의 상관 관계가 전혀 없는 것으로 분석되었다. 본 연구는 자기 결정성 이론이 학생들의 학습 동기 및 성취 동기를 타당하게 평가할 수 있는 이론적 틀을 다시 한번 확인해 주었다. 또한 본 연구 결과, 한국 중학생들은 시험이나 외제적 요인들이 아닌 본인의 자기결정성으로 인한 필요성에 의하여 영어공부를 하고 있다는 긍정적인 결과를 확인시켜주었다. 향후 연구에서는 더 다양한 학습자들을 대상으로 동기의 발달 과정에 맞추어 학습과정을 살펴본다면 보다 자세하고 변화무쌍한 학습 동기 변화가 관찰될 것이라 기대한다. 그리고 자기결정성 이론에 따른 여러 학습 전략 등을 적용하여 사전, 사후 향상도를 함께 살펴보는 종단적 연구를 실시한다면 교육현장에 보다 체계적인 학습 동기 유발 방법을 제시할 것으로 기대된다.;The purpose of this study was to investigate true changes in academic motivation over a year long period of studying English and their impact on the educational achievement of middle school students. A total of 358 students studying EFL at a middle school participated in this study. The Motivation Subtype Questionnaire was conducted five times over a year long period to assess changes in terms of amount in student motivation. In addition, English learning biography and course evaluation summary were administered to observe students' more personalized motivation. The "D" district education office diagnosis exam questions and the participants' first semester mid-term, final exam and second semester mid-term exam scores of English were collected to assess the participants' language achievement. Both qualitative and quantitative analysis was performed on the data collected. The main results are as follows. Firstly, to investigate the amount of changes in each motivation subtypes, the relative difference across and between motivation subtypes were both investigated as well as the relative difference between students' academic levels. From the results of the surveys, it was reported that the self-determination theory is useful because each form of motivation can be placed on its continuum of self-determination. Among the different motivation subtypes, identified regulation, which is the most internalized form of extrinsic motivation, rated the highest followed by the introjected regulation, intrinsic motivation and external regulation. In the present investigation, the motivational pattern did not vary much during 5 different occasions neither within the subtypes nor the levels. Secondly, the intrinsic motivation and the identified regulation, more self-determined forms of motivation, correlated higher with the students' classroom achievement than less self-determined motivation subtypes. The external regulation had no significant relationship with achievement. This study has contributed that the self-determination framework is a valid tool for assessing learner motivation and potential academic motivation. The present study has proven that external factors no longer play a big part as it did in the past and that students are self-determined to study English. For future investigations, a close inspection on beginners' motivation and their developmental path would be stimulating and may suggest more dynamic changes as they become fluent learners of English. Moreover, further research may focus on the effects of various strategies applied in the investigations. They are expected to be utilized as a more concrete framework for developing more comprehensive motivating methods.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE