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20대 직장여성이 경험한 화장의 의미와 화장품 구매행동

Title
20대 직장여성이 경험한 화장의 의미와 화장품 구매행동
Other Titles
A Meaning of the Make-up Behavior and Cosmetic Purchasing Behavior through 20s Working women.
Authors
윤세라
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
천혜정
Abstract
과거와 다르게 화장품이 사치품이 아닌 필수품으로 다가오면서 20대 여성들에게 화장품의 구매는 중요한 의미를 차지하고 있다. 또한 각종 매체의 발달과 생활수준의 향상으로 화장품에 대한 구매도 증가하고 있으며, 구매방법도 더욱 다양해지고 있다. 여성들의 화장품 사용은 자신의 이미지뿐만 아니라 사회적인 인상을 만들어 나가는데 영향을 미치는 중요한 요소가 되면서 화장이 가지는 의미와 역할이 다양해지고 있다. 이에 본 논문은 여성들이라면 누구나 하게 되는 화장이라는 행위 속에 일반적으로 알려져 있는 미의 추구를 표현하는 동기 이외에 사회적 동기와 심리적 경험을 분석하였으며, 여성들의 화장품 구매행동이 가지는 의미를 구매의사 결정과정과 소비자행동에 미치는 영향을 기준으로 분석하였다. 연구 방법은 화장품 구매 행동 및 화장 행위에 경험이 풍부한 20대 직장여성 6명을 대상으로 하여 총 6회에 걸쳐 인터뷰를 진행하였으며, 인터뷰 내용을 중심으로 통합적으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 크게 여성들의 화장 행위의 의미와 화장품 구매에 관한 경험으로 나누어지며 다음과 같이 요약할 수 있다. 먼저 여성들에게 화장행위의 의미는 첫째, 여성들은 본인의 외모에 대한 만족도를 높이기 위한 수단으로서의 화장과 사회적인 의무로서의 화장으로 나누어 생각하고 있었다. 둘째, 여성들은 이미지 연출을 위한 방법으로써 이미지 메이킹을 위한 화장과 화장자체에서 즐거움을 느껴서 하는 놀이로서 화장으로 나누어 인식하고 있었으며 화장행위에 있어 차이가 있었다. 셋째, 여성들은 깔끔한 인상을 형성할 수 있는 네추럴한 화장을 아름다운 화장으로 인식하고 있었다. 넷째, 여성들은 화장을 하고, 화장품을 구매하면서 다양한 감정의 변화를 나타내었으며, 화장은 여성들의 심리 상태에 여러 가지 긍정적인 역할을 수행하고 있음을 알 수 있었다. 다음으로 여성들의 화장품 구매행동을 살펴보면 첫째, 화장품 구매 필요인식단계에서 기초화장품과 색조화장품에 따라 구매동기에 차이가 있었다. 둘째, 여성들은 화장품을 구입하기 전 정보원으로써 구전 커뮤니케이션을 이용하여 적극적인 정보탐색을 하고 있었다. 셋째, 화장품 구매에 대한 평가기준 단계에서 브랜드의 영향력이 높았음을 알 수 있었다. 넷째, 여성들은 제품에 따라 구매 상표를 다르게 선택했으며, 그에 따른 구매 장소에도 차이가 있었다.;Unlike the past, cosmetics have become necessities rather than luxury goods. This trend has made purchase of cosmetics by female in their 20's more important. Thanks to the media-technological development and the economic growth, not only has cosmetics sales grown, but purchase methods have been diversified. Since make-up has become a factor that affects creation of sociological image as well as a factor that affects creation of one's own image, make-up became to have various roles and meanings. In this article, social motivation and psychological experience of make-up, which almost all the female wear, are analyzed. Also, the meaning of purchasing cosmetics will be analyzed in the context of the decision-making process and the effect on consumer behaviors. Six interviews with each of 6 working women in their 20s have been conducted for the purpose of study. All interviewees have lots of experience in purchasing cosmetics and wearing make-up since they have jobs. This article consists of two folds, the meaning of make-up and the experience of purchasing cosmetics. The meaning of make-up can be summarized as follows. First, make up had two different meanings for the female: a self-satisfactory method for better looks and a social obligation. Also, female distinguish the make-up for making a good impression and for enjoying, and they clearly differ in make-up activities. Third, female think natural make-up to be better as it can make themselves look more neat. Fourth, there was some emotional change before and after the consumption. Also, make-up plays positive roles in various psychological ways. On the top of that, the experience of purchasing cosmetics can be summarized as follows. First, there was a difference of purchasing motivation in the stage of recognition of purchasing needs between basic cosmetics and colored-cosmetics. Second, consumers actively searched for the information of cosmetics through word-of-mouth. Third, the brand took the key role when consumers evaluate their purchase. Finally, consumers' choice of brands differed among products, and the place of purchase differed accordingly.
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교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
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