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청소년소비자교육 프로그램 내용 분석

Title
청소년소비자교육 프로그램 내용 분석
Other Titles
Analyze the Subject of the Consumer Education Program for Adolescents : A Case Study of Model Schools for the Consumer Education Programs
Authors
박정인
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
천혜정
Abstract
본 논문은 청소년을 대상으로 한 소비자교육․프로그램의 현황을 파악하고, 내용을 분석하여 체계적이고 효율적인 청소년 소비자교육프로그램의 활용을 위한 기초 자료를 제시하고자 하는 데 목적이 있다. 학교에서의 소비자교육은 입시위주의 교육으로 소비자교육의 이론적인 내용 외에는 기대하기 어렵고, 국가나 지방자치 단체, 기업, 대중매체가 하는 교육은 소비자정보제공의 성격이 강하다. 반면 소비자단체는 소비자들의 권리와 책임의 역할을 이끄는 주체로서, 소비가치관 형성과 사회변화에 능동적으로 적응할 수 있는 실용적인 측면을 담고 있다는 교육적 특성을 지닐 수 있다. 따라서 정부주도 소비자단체로서 한국소비자원이 진행하고 교육청이 지정하여 실행하는 소비자경제교육시범학교의 운영은 소비자교육을 실현할 수 있는 매개체 역할과 소비자와 가정, 소비자와 학교, 기업에서 진행하는 교육주체의 중요한 접점 위치에 있다고 할 수 있다. 앞으로 소비자가 자신의 선택에 책임을 지는 소비생활에 대한 요구가 높아지게 되어 소비자들의 권리와 책임의 역할을 이끄는 교육이 중요해 지면서 보다 전문적이고 실제적인 소비자교육의 다양화에 대한 요구가 높아지는 상황에서 이러한 협력적 프로그램의 운영은 바람직하다. 이를 위한 본 연구의 구체적인 연구문제는 첫째, 소비자경제교육시범학교의 일반적인 특성과 그들의 청소년 대상 소비자교육은 어떻게 운영되었는가. 둘째, 소비자경제교육시범학교 별 청소년소비자교육의 특성 및 실태는 어떠한가. 셋째, 소비자경제교육시범학교의 청소년 대상 소비자교육의 내용은 주제영역별로 어떤 특성을 보이는가. 이를 위해서 우선 청소년 소비자 교육의 개념을 살펴보고, 다음으로 청소년 소비자 교육 프로그램의 교육 내용과 영역에 대해 파악한 다음, 여러 선행연구들의 결과를 바탕으로 하여 청소년 소비자 교육 프로그램의 분석을 위한 항목을 고찰하였다. 그리고 그 항목들을 기준으로 하여 소비자경제교육시범학교의 청소년 소비자 교육 프로그램의 현황과 내용을 분석하였다.;The purpose of this study is to identify and analyze the economic education program for adolescent consumers and provide suggestions for efficiently and effectively using those programs. School consumer education focuses on theoretical explanation. Economic education from governmental and local authorities, companies and mass media focuses on providing consumer information. On the other hand, consumer groups are responsible for promoting the rights and responsibility and they serve to help consumers to form positive consumption values and to adjust to the changes of society. Thus, the model schools of economic education for adolescent consumers, which is organized by the Korean Consumer Agency, a government-lead consumer group and is assigned by the Education office, not only realize the economic education for consumers, but also take a very important position connecting many education subjects, including school, family and companies. As consumers are more likely to be required to be responsible for their consumption, the education for focusing on the rights and responsibility of consumers becomes more important, and the demand for more professional, realistic and diversified education becomes also higher. Considering such situation, above-mentioned cooperative program is highly desirable. This study examines following questions: First, what general characteristics have the mode schools and how consumer education for adolescents is operated? Second, what characteristics have the consumer education program of each school and how they are operated? Third, what characteristics for each education subject have the economic education programs for adolescent consumers? To answer the questions, the study identified the notion of adolescent consumer education and education contents and areas of programs, and based on prior work examined analysis categories. And based on those analysis categories, the study analyzed the consumer education programs for adolescent consumers in model schools.
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교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
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