View : 1192 Download: 0

고등학생의 EBS 인터넷 강의 이용 동기 및 만족도에 영향을 미치는 요인

Title
고등학생의 EBS 인터넷 강의 이용 동기 및 만족도에 영향을 미치는 요인
Other Titles
The factors of EBS internet course usage motivation and satisfaction degrees for high school students
Authors
문영신
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
천혜정
Abstract
본 연구의 목적은 고등학생의 EBS 인터넷 강의(www.ebsi.co.kr) 이용 동기 및 만족도에 영향을 미치는 요인을 알아보는 데 있다. 연구 목적을 위해 제기한 연구 문제는 첫째, EBS 인터넷 강의를 수강하는 고등학생들은 EBS 인터넷 강의 환경에 대해 어떻게 평가하는가, 둘째, EBS 인터넷 강의 이용 동기는 인구사회학적 변인에 따라 차이가 있는가, 셋째, EBS 인터넷 강의 만족도에 영향을 미치는 요인은 무엇인가 하는 것이다. 이를 위해, 전국에서 EBS 인터넷 강의를 수강하고 있는 고등학생 이용자를 대상으로 취합한 총 780부의 설문지를 연구 분석에 이용하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) 프로그램을 이용하여 연구문제에 따라 빈도 분석, 백분율, t-test 및 F-test, 상관관계 분석, 위계적 회귀 분석을 하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 EBS 인터넷 강의 환경에 대한 평가를 살펴본 결과, EBS 인터넷 강의 환경에 대해 전반적으로 평균 이상의 긍정적인 평가를 하고 있음을 알 수 있었다. 요인별로 살펴보면, 인터넷 강의 환경 중 ‘콘텐츠 관련’을 가장 중요한 요인으로 평가하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 그다음으로는 ‘디자인 관련’, ‘서비스 관련’, ‘커뮤니티 관련’ 순으로 중요하게 평가하는 것으로 나타났으며, ‘시스템 관련’은 상대적으로 중요하지 않게 평가하고 있는 것으로 나타났다. 인터넷 강의 환경 중 가장 중요한 요인으로 평가하고 있는 ‘콘텐츠 관련’의 하위 요인에는 최신의 정보 제공, 신뢰할 수 있는 정보 제공, 필요한 정보 제공, 적절한 분량의 정보 제공이 있다. 둘째, 고등학생의 EBS 인터넷 강의 이용 동기에 대한 평가를 살펴본 결과, EBS 인터넷 강의 이용 동기에 대해 전반적으로 평균 이상의 긍정적인 평가를 하고 있음을 알 수 있었다. 요인별로 살펴보면, 이용 동기 요인 중 ‘경제성 및 신뢰성’을 가장 중요하게 평가하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 그다음으로는 ‘편리성 및 자율성’, ‘개인성 및 집중성’, ‘신속성 및 정확성’, ‘다양성 및 흥미성’ 순으로 중요하게 평가하는 것으로 나타났으며, ‘안정성 및 친밀성’은 상대적으로 중요하지 않게 평가하고 있는 것으로 나타났다. 인터넷 강의 이용 동기 중 가장 중요한 요인으로 평가하고 있는 ‘경제성 및 신뢰성’의 하위 요인에는 저렴한 강의 비용, 교통비 감소, 공교육 기관에서 운용이 있다. 그리고 EBS 인터넷 강의의 인구사회학적 변인에 따른 인터넷 강의 이용 동기의 차이를 알아본 측면에서 이용 동기 중 ‘경제성 및 신뢰성’과 ‘개인성 및 집중성’에서 인구사회학적 변인인 ‘성별’이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 남학생보다는 여학생이 높은 이용 동기 요인을 가지고 있는 것으로 나타났다. 그러나 성별을 제외한 인구사회학적 변인에 따른 EBS 인터넷 강의 이용 동기는 모두 유의하지 않은 것으로 나타나 성별을 제외한 인구사회학적 변인에 따른 EBS 인터넷 강의 이용 동기는 차이가 없는 것으로 판단할 수 있었다. 셋째, 인구사회학적 변인, 환경적 변인, 이용 동기 변인 중 EBS 인터넷 강의 만족도에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 3단계의 위계적 회귀 분석(1단계 : 인구사회학적 특성, 2단계 : 환경적 특성, 3단계 : 이용 동기)을 하였다. 그 결과를 살펴보면, 우선 인구사회학적 요인은 모두 유의하지 않은 것으로 나타났다. 하지만 인터넷 강의 이용 동기 중 ‘다양성 및 흥미성’이 EBS 인터넷 강의 만족도에 가장 높은 영향을 주는 요인으로 나타났고, 다음으로는 인터넷 강의 환경의 ‘콘텐츠 관련’, 인터넷 강의 이용 동기 중 ‘편리성 및 자율성’, ‘개인성 및 집중성’, ‘안정성 및 친밀성’, 인터넷 강의 환경의 ‘커뮤니티 관련’, ‘디자인 관련’ 순으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 이 중에서 인터넷 강의 환경의 ‘커뮤니티 관련’은 EBS 인터넷 강의 만족도에 음(-)의 영향을 주는 것으로 나타나 예상되는 것과 상이한 결과를 보이기도 하였다.;The purpose of this study is to understand EBS internet course (www.ebsi.co.kr) usage motivation and factors of satisfaction degrees for high school students. The questions raised for the purpose of the study are; first, the evaluation of EBS internet course environment from high school students; secondly, what are the differences in motivations for use of EBS internet course in terms of human and social environmental factors; and thirdly, what affects the EBS internet course satisfaction degrees. To evaluate, questionnaires were handed out to 780 high school EBS internet course users. The collected datawas treated by frequency analysis, percentage, t-test, F examination, correlation analysis and regression analysis for various research problems using the SPSS (Statistical Package for the Social Science) program. The major results of this study can be summarized as follows. Firstly, result of the SPSS evaluation manifests the majority of students are satisfied with the EBS internet course environment. The students consider ‘course contents’ as the most important factor in internet course environment. ‘Design’ was the second most important factor followed by ‘service’, and ‘community’ while ‘system’ is considered as an unimportant factor. ‘Contents’ was considered as the most important factor and it includes the latest update, reliable information, necessary information and adequate amount of information. Secondly, the evaluation of motivations for use of EBS internet course shows the majority of students have positive motivations on EBS internet course usage. The students consider ‘economical efficiency and reliability’ as the most important factor. ‘Convenience and controllability’ was the second most important factor followed by ‘quickness and accuracy’ and ‘variety and interest’ while ‘safety and friendliness’ is considered as an unimportant factor. ‘Economical efficiency and reliability’ was ranked as the most important factor and it includes ‘affordable course fees’, ‘no transportation cost’ and ‘leads by school’. Furthermore, the differences in motivations for use of EBS internet course in terms of human and social environmental factors are ‘affordability and reliability’ and ‘personality and centrality’. They are affected by sexuality and female students have higher usage motivation than male students. It is concluded that motivations for use of EBS internet course in terms of human and social environmental factors has no differences except for the sexuality. Thirdly, the regression analysis has been used to find out how human and social differences, environmental differences and motivations of usage affect EBS internet usage satisfactory level. (Step 1: human and social traits, step 2: environmental traits, step 3: motivations of usage) The results shows human social factors have no affection. On the other hand, among the motivations for use of EBS internet course, ‘variety and interest’ was the most important factor affecting satisfactory level followed by ‘contents’, ‘convenience and controllability’, ‘safety and friendliness’, ‘community’, and ‘design’. However, ‘community’ factor in internet course environment has negative effects on EBS internet course satisfactory level which was different from what was originally expected.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE