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참여 스포츠 형태에 따른 스포츠 성향별 신체적 자기효능 및 생활만족의 차이

Title
참여 스포츠 형태에 따른 스포츠 성향별 신체적 자기효능 및 생활만족의 차이
Other Titles
Differences of physical self efficiency and living satisfaction across sports types and orientation in adolescents
Authors
송은영
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구의 목적은 청소년의 참여 스포츠 형태에 따른 스포츠 성향별 신체적 자기효능 및 생활만족의 차이를 규명하는데 있다. 이를 위해 청소년의 특징과 청소년의 스포츠 활동, 청소년의 스포츠 성향의 일반적 경향을 살펴보고, 이에 따라 청소년의 참여 스포츠 형태에 따른 스포츠 성향별 인지된 신체능력, 신체적 자기표현 자신감, 신체적 자기효능감, 가정생활만족도, 학교생활만족도, 여가생활만족도, 자기생활만족도에서 어떠한 차이가 있는지 분석하였다. 본 연구는 서울시와 경기도에 위치하고 있는 중ㆍ고등학생 중 선수활동을 하고 있는 학생, 청소년스포츠클럽 회원, 동호회 회원, 서울ㆍ경기지역 특별활동 시간이나 체험학습시간에 스포츠를 접해보고 배웠던 인원 남, 여학생 351명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 회수한 설문지 가운데 총 338부를 최종으로 무선 표집 분석하였다. 연구에 사용된 설문지는 스포츠 활동을 하고 있는 청소년의 기초 배경을 알아보기 위해서 성별, 학생의 연령 즉 중ㆍ고등학생을 묻는 총2문항으로 기초항목을 구성하였다. 그리고 스포츠 과제자기성향 질문지 (TEOSQ)는 Nicholls(1989)와 그의 동료들이 제작한 것을 국내의 김병준(1997)이 번안한 것을 사용하였고, 신체적 자기효능감 검사지는 Ryckman 등(1982)이 제작한 것으로 국내의 홍선옥(1996)이 번안한 것을 사용하였으며, 생활만족도 검사지는 김의철과 박영신(1999)이 제작한 것으로 총 68문항의 질문으로 조사했다. 수집된 자료는 SPSS win 12.0 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 기술통계분석(descriptive statistic analysis), 이원분산분석(two-way ANOVA), 독립 t-검정(t-test)을 실시하였다. 위와 같은 연구방법 및 절차를 통해 본 연구에서는 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 과제자기성향과 경쟁비경쟁 스포츠에 참여하는 청소년 중에서 인지된 신체능력, 신체적 자기효능감, 여가생활만족에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 인지된 신체능력과 신체적 자기효능감은 참여성향(과제자아성향)과 참여형태(경쟁비경쟁)에 따라 비교적 미치는 차이가 크게 나타나지는 않았지만, 참여성향에 따라 그리고 참여 스포츠 형태와 스포츠 성향의 상호작용에서 유의한 차이를 보였고, 자아성향이며 경쟁스포츠에 참여하는 청소년이 비교적 인지된 신체능력과 신체적 자기효능감에 차이가 있음을 알 수 있다. 셋째, 참여형태(경쟁비경쟁)에 따라, 과제자아성향과 경쟁비경쟁스포츠의 상호작용에 따라 여가생활만족에 영향을 미치고 있음을 알 수 있고, 평균으로 볼 때 참여 스포츠 형태에 따라 자아성향에서 차이가 크게 나타남을 알 수 있다. 이러한 결과를 종합해 볼 때, 청소년의 참여 스포츠 형태에 따른 스포츠 성향에 따라 인지된 신체능력, 신체적 자기효능감에 영향을 미치며 생활만족도에 있어서 여가생활만족에서 차이가 나타난다는 이상과 같은 연구결과를 볼 수 있다. 이를 통해 내적 동기부여가 강한 청소년은 비경쟁 스포츠 활동을 통해, 외적 동기부여가 강한 청소년은 경쟁 스포츠를 통해 신체적인 자신감을 심어줌은 물론 활동에 대한 자신의 존재에 대한 의미를 깨닫고, 생활함에 있어 여가생활의 만족을 갖고 있는 것을 볼 수 있다. 또한 스포츠 참여형태에 따라 스포츠 성향이 달라지며 이를 통해 신체적 자기효능감 및 여가활동에 영향을 미치므로 스포츠 참여형태와 스포츠 성향을 이해하고 스포츠 활동에 참여한다면 청소년들이 사회활동에서 갖게 되는 긍정적 측면의 역할을 하리라 기대 한다. 또한 스포츠 활동을 함으로 긍정적인 사고와 건강한 체력을 갖기 위해 현재 스포츠 활동에 참여하는 청소년들이 어떤 동기를 가지고 참여하며, 어떻게 하면 생활 속에서 만족과 신체의 경험을 더욱 향상시킬 수 있을 것이며, 생활 속에서 스포츠 활동을 지속적인 참여시키기 위해 어떤 노력이 필요한지를 밝혀야 할 것이다.;The purpose of this study was to examine Differences of physical self efficiency and living satisfaction across sports types and orientation in adolescents. For that, the characteristics of the youth and their involvement sports in general was examined. This paper will analyze the tendency in recognized physical ability, confidence in self expression, physical self-efficacy, living satisfaction at home, in school, and att leisure time, and self satisfaction. In addition, the effect of self efficiency on living satisfaction was carefully analyzed. This study was experimented from a survey of 351 randomly selected junior high and high school students(male and female) in Seoul and Kyung Gi Do area. Among those, 338 was taken as standard using a random sampling method. To find out the basic background of the youths involvement in sports activities, the survey was classified into two major sections, gender and grade level. And as the test of Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire(TEOSQ), the questionnaire developed by Nicholls(et. al. 1989) and his colleagues which was translated by Byoung Jun Kim(1997) was used. in regards to the test of physical self-efficacy was based on the questionnaire developed by Ryckman(et. al. 1982) which was translated and modified by Sun Ok Hong(1996) to make applicable for elementary school students. Lastly, relating to living satisfaction, the questionnaire developed by Ui Cheol Kim and Young Sin Park(1999) was used as a reference. Acquired facts of this study, was made use into descriptive statistic analysis, two-way ANOVA, and Correlation Analysis using SPSS Win 12.0 program. And the result from this study were outlined as follows, First, the descriptive statistic analysis shows a little difference in the relationship between youth's involvement of sports activities and types through physical self-efficacy and their living satisfaction in recognized physical ability, physical self-efficacy, leisure living satisfaction. Second, there was little difference in physical ability and physical self-efficacy involvement of sports activities and the interrelation of sports activities and types. Ego oriented group, competitive groups shows little differences as well. Third, there was significant difference in leisure living satisfaction involvement of sports types and the interrelation of sports activities and types. Also the average rate shows difference in ego oriented group and competitive and non - competitive group. To sum up the results, the involvement of adolescents sports activities and types in accordance with their physical ability and physical self-efficacy was caused by leisure living satisfaction, which requires physical confidence, self-existence and the community activity enjoyment of leisurely living. For positive thinking and healthy body, it was the participation in sports activity which can influence the adolescents in 'what motivation they have.' And also it was influenced by 'How the elevation would be positioned as more physical experience, and more satisfaction life sport activity occurs.'
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