View : 22 Download: 0

중고등학교 학생 운동선수의 성격요인(HEXACO)이 자기관리와 운동만족에 미치는 영향

Title
중고등학교 학생 운동선수의 성격요인(HEXACO)이 자기관리와 운동만족에 미치는 영향
Other Titles
The influences of HEXACO on self-management and satisfaction of performance in middle and high school student athletes
Authors
박미나
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 중고등학교 학생 운동선수의 성격요인(HEXACO)이 자기관리와 운동만족에 미치는 영향을 규명하여, 중고등학교 학생 운동선수가 개인별로 자신의 성격특성을 알고 효율적인 자기관리 전략을 세워 운동만족을 높이는데 도움이 될 수 있는 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 표집대상은 대한체육회 공식 선수등록이 되어있는 중고등학교 학생 운동선수로서, 서울・경기・인천지역의 중・고등학교 학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 최종적으로 200부의 유효표본이 연구에 사용되었다. 설문지는 인구통계학적 특성(성별, 연령, 입상경력)을 측정하는 문항과 HEXACO(정직/겸손성, 정서적 안정성, 외향성, 원만/호감성, 성실성, 개방성) 검사문항, 자기관리(훈련관리, 대인관리, 정신관리, 몸관리) 검사문항, 운동만족도(환경적 만족도, 선수생활 만족도, 사회적승인) 검사 문항의 총 67개의 문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 기술통계분석, 독립 t 검정과 표준중다회귀분석을 이용하여 분석하였다. 그 결과, 첫째, 인구통계학적 특성에 따라 HEXACO, 자기관리, 운동만족에는 차이가 있는 것으로 나타났다. HEXACO에서 원만/호감성에서 남학생이 더 높은 것으로 나타났고, 성실성과 개방성은 여학생이 더 높은 결과를 보였다. 고등학생은 정서적 안정성과 개방성에서 높았으며, 입상자는 성실성 요인에서 더 높은 결과가 나타났다. 자기관리에서는 대인관리와 정신관리, 몸관리에서 남학생이 더 높게 나타났고, 고등학생이 훈련관리, 대인관리, 정신관리, 몸관리에서 더 높은 결과를 보였다. 입상자는 훈련관리와 몸관리에서 더 높게 나타났다. 운동만족도는 환경적 만족도와 선수생활 만족도에서 남학생이 더 높았고, 사회적 승인에서는 여학생이 더 높은 결과를 보였다. 고등학생은 선수생활 만족도와 사회적 승인에서 더 높은 결과를 보였고, 입상자는 선수생활 만족도와 사회적 승인에서 더 높게 나타났다. 둘째, HEXACO는 자기관리에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성실성은 훈련관리에, 그리고 정서적 안정성과 외향성, 원만/호감성은 대인관리에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외향성과 원만/호감성은 정신관리에, 정서적 안정성과 성실성은 몸관리에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, HEXACO는 운동만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외향성은 환경적 만족도에, 정서적 안정성은 선수생활 만족도에, 그리고 정서적 안정성과 원만/호감성은 사회적 승인에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 중고등학교 학생 운동선수의 성격특성을 파악하여 개개인의 효율적인 자기관리 전략과 운동만족도의 고취를 위해 도움을 줄 수 있는 기초자료로써 활용될 수 있으며, 본 연구에서 더 나아가 운동선수의 환경에서 접근한 성격 6 요인의 척도 개발과 검사지 개발, 그리고 운동선수 집단 내의 다양하고 구체적인 표본을 대상으로 HEXACO와 자기관리, 운동만족도에 관련한 보다 심도 있는 연구를 기대한다.;The purpose of the present was to clarify how 6 factors(HEXACO) of characters of middle and high school student athletes affect self-management and exercise satisfaction, and to suggest basic material that can help middle and high school students athletes enhance exercise satisfaction by understanding their own character properties according to an individual and setting up an efficient self-management strategy. The sampling target was middle and high school student' athletes registered to the Korean Amateur Athletic Association as official athletes, and a questionnaire was carried out with middle and high school students of Seoul・Gyeonggi・Incheon areas and 200 copies of effective samples were finally used for this research. A questionnaire was composed of total 67 questions such as questions measuring demographic properties(gender, age and prize career), test questions regarding 6 factors(honesty/humility, emotionality, extraversion, agreeableness, conscientiousness and openness to experience) of characters, test questions of self-management(training management, interpersonal management, mental management and body management) and test questions of exercise satisfaction(environmental satisfaction, athlete life satisfaction and social approval). The collected data were analyzed by using technical statistics analysis, independent-samples t test and Post Hoc Tests and standard multiple regression analysis. As a result, first, it appeared that there was difference in 6 factors of characters, self-management and exercise satisfaction according to a demographic property. In an aspect of 6 factors of characters, it appeared that boy students were higher in agreeableness, and girl students showed a higher result in conscientiousness and openness. High school students were high in emotionality and openness, and prizewinners showed a higher result in the conscientiousness factor. In an aspect of self-management, boy students appeared higher in interpersonal management, mental management and body management, and high school students showed a higher result in training management, interpersonal management, mental management and body management. Prizewinners appeared higher in training management and body management. In an aspect of exercise satisfaction, boy students was higher in environmental satisfaction and athlete life satisfaction, and girl students showed a higher result in social approval. High school students showed a higher result in athlete life satisfaction and social approval, and prizewinners appeared higher in athlete life satisfaction and social approval. Second, it appeared that 6 factors of characters affect self-management. It appeared that conscientiousness had static influence on training management, and emotionality and extraversion, agreeableness had static influence on interpersonal management. It appeared that extraversion and agreeableness had static influence on mental management, and emotionality and conscientiousness had static influence on body management. Third, it appeared that 6 factors of characters affect exercise satisfaction. It appeared that extraversion had static influence on environmental satisfaction, and emotionality had static influence on athlete life satisfaction, and emotionality and agreeableness had static influence on social approval. The present study can be utilized as basic material that can help middle and high school students athletes inspire an efficient self-management strategy of an individual and exercise satisfaction by understanding their own character properties of middle and high school students athletes. In addition to the present study, further in-depth research related to scale development and test paper development of 6 factors of characters approached from an environment of athletes as well as 6 factors of characters, self-management and exercise satisfaction by targeting various and detailed samples inside an athlete group is expected.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE