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예비미술교사의 교사로서의 신념에 대한 연구

Title
예비미술교사의 교사로서의 신념에 대한 연구
Other Titles
Study about the Belief of Preliminary Art Teachers
Authors
김도연
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오숙환
Abstract
예비 미술교사들이 교육과 미술에 대한 신념을 지니고 있는가? 혹은 그렇지 않은가? 우리 사회의 다양한 사회적 문제가 교사의 신념에 부정적 영향을 끼치고 있지는 않을까? 이러한 문제들을 해결하기 위해 본 연구를 시작하였다. 예비 교사의 신념에 대한 연구는 교사교육에 있어서 매우 중요하게 다루어져야 할 연구 분야이다. 교사의 신념과 태도가 곧, 학교 교육현장과 학습자에게 큰 영향을 미치는 가장 중요한 요인이 되기 때문이다. 따라서 본 연구는 예비 미술교사의 올바른 교육과 미술에 대한 신념을 제시하여 줄 수 있다는 전제 하에, 교사의 교육신념에 대한 의미와 신념에 대한 선행 연구를 조사 분석하였고, 신념에 대한 이론적 연구를 바탕으로 미술교사가 지녀야 할 자질과 미술과 미술 교수-학습에 대한 신념을 고찰하였다. 현재 예비 미술교사의 신념에 대한 조사는 서울에 거주하는 예비 미술교사(220명, 회수율 89%/196명)를 대상으로 설문 조사(자료분석 SPSS v.12.0 활용)와 인터뷰(3명, 각2회 실시)를 병행하여 연구하였다. 문헌 고찰을 통하여 본 연구에서 의미하는 신념은 Sigel(1985)의 신념의 정의에 기초하고 임종미(2005)의 교육적 신념의 정의를 바탕으로 정의 내렸다. 신념이란 어떤 지식으로써 개인이 진리 혹은 진리일 것이라고 믿고 있는 것이다. 그리고 교육신념이란 교육에 관해 지니고 있는 교사의 생각과 지식뿐만 아니라 교사의 행동에까지 영향을 주는 것으로 정의한다. 그리고 미술교사가 갖춰야 할 역할 3가지(신뢰적인 대화자, 미술교육과정의 창조자, 배우는 교사)와 미술교사의 자질 2가지(-교육적 판단력, 교육적 공감 능력과 상상력) 및 미술 교육의 본질(교육부,2001) ('심미적 태도와 상상력, 창의성, 비판적 사고력을 길러주고, 미술문화를 이해, 계승, 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적 인간을 육성하는' 것)에 두고 인터뷰를 하였다. 미술 교수-학습에 대한 신념은 어떤 표준적인 지도방법이나 교수법을 지정하기 보다는 위에 제시한 교사의 자질과 역할을 인지하고 학습자와 교사의 상호관계 속에서 미술교육을 위한 모든 노력을 제시하였다. 설문 조사는 조인진 · 안미리(2004)의 '교사 신념 측정도구 개발 및 타당성 분석'과 조병규(2006)의 '예비 수학교사의 수학교사로서의 신념에 대한 연구'를 토대로 본 연구자가 개발한 설문지와 인터뷰 질문을 하였다. 인터뷰는 설문조사의 단편적인 평가를 보완하기 위해 실시하였고, 인터뷰 내용은 '삶에 대한 신념', '교직관', '미술과 미술교육에 대한 신념'의 3가지 관점에서 조사하였다. 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 설정한 3가지 연구문제에 따른 설문조사와 인터뷰 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비미술교사의 신념은 무엇이며, 그 특징은 무엇인가? 문헌고찰을 토대로 설문조사와 인터뷰를 종합·분석해 본 결과, 예비미술교사들은 자신의 가치를 사회적으로 인정받고 자기 자신에게 만족하는 것을 중요하게 생각하였다. 그리고 이들은 많은 고민과 노력을 통해 교사가 되고자 결심하고 교사에 대한 열정과 갈망, 신념에 매우 강한 의지를 갖고 있는 것으로 분석되었다. 하지만 이들은 '왜 미술교사가 되고자 하는가?'의 문항에서 '교육에 보람을 느껴서', '천직이라 생각하여서' 등의 대답이 가장 많은 응답수를 보여, 예비 미술교사들은 미술의 가치보다는 교사의 가치를 통해 자신의 목표를 이루려는 경향을 볼 수 있었다. 따라서 예비 미술교사들은 교육자적 자질을 더 강조하고 있다고 해석된다. 둘째, 예비미술교사가 지녀야 할 신념에 대한 올바른 태도는 무엇인가? 예비 미술교사는 교육신념에 대해 자신에 맞는 구체적 신념을 형성하도록 노력해야 한다. 교사는 자신의 신념이 옳다고 단정 짓기보다는 스스로 자신의 신념에 대해 잘못된 것이 없는지 되돌아보며, 주변 관계 속에서 꾸준히 학습하고, 발전하여 스스로 진화되어야 한다. 설문조사 문항 중 '교사는 교수-학습 능력 향상을 위해 교사들 간 많은 정보를 공유해야 한다'는 4.20(/5점만점)의 평균(M=4.01) 이상의 점수를 보여 예비 미술교사들은 교육신념에 대한 발전적 태도를 갖추고 있어 좋은 교육자의 자질을 지니고 있다고 할 수 있다. 셋째, 예비미술교사가 교사로서 가져야 할 미술과 미술 교수-학습에 대한 신념은 무엇인가? 설문조사의 결과는 '교사로서의 신념'(4.01점 / 5점 만점)과 '미술교과에 대한 신념'(4.12점 / 5점 만점)으로 매우 긍정적 응답을 얻어 예비 미술교사들은 교사의 자질과 미술과 미술 교수-학습에 대한 신념을 지니고 있음을 알 수 있었다. '교사로서의 신념' 에 대한 응답 결과, '학습자관'(4.18점)이 가장 높은 점수대를 보였는데, 특히 '교사는 학생의 이해 수준이나 요구를 고려한 수업을 구성하여 더 나은 수업이 가능하도록 해야 한다.'(4.45점)와 '교사는 학생들과의 인간적인 관계 형성을 중시해야 한다.'(4.42점)에 높은 응답을 보여 예비교사들은 학생에 대한 이해와 인간적 관계를 중요시 하는 것을 알 수 있다. ICT활용관은 '학습자관'과 '교수-학습관'에 비해 상대적으로 매우 낮게 측정되어 앞으로 관심을 갖고 노력해야 할 분야로 분석되었다. '미술교과에 대한 신념' 부분에서는 '미술교사는 미술을 지도함에 있어 교육자적 기질과 미술가적 자질을 모두 갖추어야 한다.'(4.37점)의 문항에 대한 점수가 높이 측정되어 예비 미술교사들은 교사의 전문가적 자질을 강조하고 있는 것으로 분석된다. '미술활동을 통해 학생들의 감수성이 풍부해진다.'(4.31점) 역시 높은 점수를 보여 예비 미술교사들은 미술교육이 학생들의 정서교육에 매우 중요하게 생각하고 있다고 분석된다. 또한 인터뷰 결과, 예비 미술교사들은 미술의 본질과 가치 및 새롭고 다양한 교수-학습법을 잘 이해하고 있었으며, 미술에 대한 전문지식을 고루 갖추고 있어 훌륭한 미술교사가 될 것이라 예상된다. 그러나 실제적인 수업경험의 부족으로 인해 현실적인 미술 교수-학습 방법과는 다소 괴리가 있어 보이며, 이들 또한 고민 중에 있는 것으로 분석된다. 후에 이들이 미술교사가 된다면 한 가지의 미술교육방법만을 고집하지 않고 다양한 교수법을 구사해 보는 노력이 필요하다. 지금까지 조사한 바에 의하면, 현재 예비 미술교사들은 대체로 올바른 신념을 가지고 있는 것을 알 수 있었다. 설문 조사나 인터뷰 조사가 신념에 대해 매우 높은 응답 결과를 보여 주고 있어 올바른 교육신념과 자질 및 전문적인 미술교과 지식을 갖춘 것으로 해석된다. 그러나 이러한 연구 결과를 볼 때 실제적인 수업에서 예비 미술교사의 관찰 분석이 아니기 때문에 그들이 관념적으로 알고 있는 지식만으로 그 신념을 측정하였다는 한계를 갖고 있다. 따라서 예비 미술교사가 올바른 신념을 갖기 위한 후속 연구는 교육현장의 학습활동 관찰 연구와 함께 이루어 질 필요가 있다고 본다. 이러한 연구는 수준 높은 예비 미술교사 양성을 위한 것으로 신념에 대한 바른 태도를 가질 수 있도록 새로운 교육 프로그램이 개발 되어야 할 것이다.;The research was started to acquire answers to questions such as do preliminary art teachers have belief in education and the fine arts? how many teachers who begin to teach the fine arts have proper belief? will there be negative influences of various social issues to the belief of teachers? Research about the belief of teachers is in the field of study which must be conducted strictly and importantly. It is because belief and attitude of teachers have tremendous influences on learners in many ways and they are the primary factors which govern the matter of education. Therefore, under the assumption that correct belief of education and the fine arts can be indicated, current research pursues concrete analysis of teacher's educational belief and preceding research on the belief. It also contemplate the temperament that art teachers should maintain and proper belief of the fine arts teaching-learning based on these studies. Research about current preliminary art teachers' belief was carried out by a survey(data analysis applying SPSS v.12.0) on preliminary art teachers inhabit in Seoul(220, return rate 99%/196), and a number of interviews(3 persons. 2 times each). The questionnaire which was created based on 'Teacher's belief measurement tool' by Cho In Jin, Ahn Mi RI(2004), and 'Research on belief of mathematical teacher by preliminary mathematical teachers' by Cho Byung Gyu(2006) was used in a survey and interviews. The interview evaluates in qualitative ways in complement to fragmentary quantitative evaluation. The interview investigates from 3 viewpoints; 'belief about life', 'teaching conception', and 'belief about the fine arts and the arts education'. According to the result, in 'belief as a teacher' and 'belief about the fine arts' categories, average of relatively high score was obtained with 4.01 and 4.12 points in 5 perfect score. It proves preliminary art teachers generally maintain proper belief and they also have straight knowledge of the belief about the fine arts. Especially, high scored categories such as 'teachers must compose the lesson contents considering student's level and demand for better class'(4.45), and 'art teacher must have quality of both artist and educator'(4.37) indicate that learner's understanding level and teacher's professionalism is highly emphasized. However, application of ICT scored relatively low and a lot of effort will be required in this field. The interview investigates from 3 viewpoints. 1. What is the belief of preliminary art teacher and what is the characteristic of the belief? 2. What is the proper belief that preliminary art teacher should have? 3. What is the belief about the fine arts teaching-learning and proper behavior that preliminary art teacher should have? The results are followed. 1. What is the belief of preliminary art teacher and what is the characteristic of the belief? All three preliminary art teachers who had responded in interviews chose maintaining 'peace in mind' as a core belief of life. They all consider things like to make external environment and situation satisfied for peace in mind, to be recognized in socially, and to be satisfied with oneself, as important matters. These people were commonly dissatisfied with current situation of being preliminary teacher. To figure out current situation, they are approaching their goals with positive, active attitude. It shows their passion, effort, and belief for teaching profession are very strong. However, all interviewers had tendency of achieving their goals of core belief through the value of teachers, rather than the value of the fine arts. It is thought that their belief was formed from inner agony with reflective thought to strong belief in addition to partial external effect. 2. What is the proper belief that preliminary art teacher should have? Preliminary art teachers should try to have proper attitude about the belief and develop concrete belief for oneself. They should look back to see their belief is correct and should have a learning and a developing mind in everyday life. As a result from the interviews, most preliminary art teachers are trying to have affirmative belief and proper attitude, hence they have adequate quality to develop good teacher's belief. 3. What is the belief about the fine arts teaching-learning and proper behavior that preliminary art teacher should have? Interview was done based on theoretical background investigations; art teacher's role(-trusted dialogist, creator of art education curriculums and learner), art teacher's quality(-educational judgement ability, educational sympathy and imaginative power), true nature of art education(Ministry of Education,2001) - to raise an aesthetic attitude and an imaginative power, an originality and a critical thinking and rearing human being who has ability to understand, develop, and succeed the fine arts culture. The belief of the fine arts teaching-learning have presented the efforts for art education in the interaction between learners and preliminary art teachers. Teacher's basic quality and role should be understood rather than certain standard teaching method to be pointed in the process. The fact that all the preliminary art teachers seem to have sufficient quality as art teacher and have proper belief about the fine arts education was concluded from the interviews. They can be great teaching group of the fine arts because they were ready to understand and to be true to their students. Also they were equipped with a professional knowledge evenly about the fine arts. However due to lack of actual teaching experience, they were somewhat worried about having difficulties in real fine arts teaching-learning method. In compliance with investigated matters, most current preliminary art teachers having proper belief can be seen. Substitutionally, they are equipped with proper educational belief and temperament and professional fine arts knowledge. A survey and interviews show very high rate of result of the belief. However, it is not analysis from observation of preliminary art teachers in actual art classes, it has limit that the belief was measured by only conceptional knowledge. Therefore, following research for proper belief of preliminary art teachers in the future should be accomplished with observation of studying activities in education fields. Such research is for preparation of higher level preliminary art teachers. The educational programs about the belief which can help people to obtain proper attitude about the belief must be developed.
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