View : 20 Download: 0

미술과와 과학과 문제중심통합수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향

Title
미술과와 과학과 문제중심통합수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Art and Science Problem-based Integrated Lesson on Academic Achievement and Motivation -Focusing on Third Graders in an Elementary School
Authors
전수진
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유혜자
Abstract
현대사회는 정보가 기하급수적으로 늘어나는 시대이다. 이러한 엄청난 양의 지식과 정보를 정확하게 이해하며 그것을 실생활에 활용하는 능력을 가지기 위해서는 기존의 교육방식인 교과별 학습으로는 불가능하다. 일상생활의 구체적 삶과 관련된 학습 환경과 통합교육이야말로 지식과 정보의 폭발에 적절하게 대응할 수 있다. 교과를 통합하여 수업을 하면 학생들은 개념에 대해 기억을 오래할 뿐 아니라, 더욱 체계적으로 구성하게 된다. 또한 학교폭력 같은 인간소외현상이 대두되고 있는 현 시점에서, 통합교육을 함으로서 학생들의 인격적 통합을 이룰 수 있다. 이러한 사회적 요구로 7차교육과정 뿐 아니라 개정교육과정에서도 학생들의 전인적 인격형성과 흥미를 고려한 통합교육과정은 중요시되고 있다. 미술과와 과학과 통합수업 프로그램의 토대가 되는 문제중심학습 또한 통합교육과 마찬가지로 실생활과 관련된 문제를 중심으로 학생들 스스로 문제해결을 함에 따라 자기 나름대로의 개념과 지식을 구성해 나아간다. 종합하자면, 통합교육과 문제중심학습은 실생활과 관련된 문제를 중심으로 하여 학생들의 전인적이고 창의적인 사고와 새로움에 대한 흥미를 유발시켜 자발적인 학습을 유도할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 미술과와 과학과 문제중심통합수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향을 알아봄으로써, 학생들의 창의성과 지적 사고능력을 도모하고자 한다. 본 연구는 문제중심학습모형을 토대로 한 미술과와 과학과 통합프로그램을 만들기수업에 활용함으로써 학생들의 학습동기와 학업성취도를 측정하고자 한다. 학생들은 ‘대체에너지를 사용한 자기부상열차 만들기‘라는 실생활과 관련된 문제를 중심으로 그 문제를 스스로 해결하고 개념을 형성한 후, 자기부상열차를 디자인하고 직접 제작해 봄으로써 미술과 과학에 대한 이해와 흥미를 심화하도록 한다. 연구대상은 모두 초등학교 3학년으로 분당에 위치하고 있는 E미술학원 학생 30명과, C미술학원 학생 30명을 대상으로 하였으며, 본 연구의 신뢰도를 위해 모두 같은 초등학교에 재학 중인 학생들로 구성하였다. E미술학원 학생들에게는 본 연구자가 개발한 프로그램을 적용하였으며, C미술학원 학생들에게는 전통적인 만들기 수업으로 진행하였다. 본 연구는 2008년 8월 4일부터 8월 29일 사이에 이루어졌으며, 실험집단은 9차시, 통제집단은 4차시로 본인의 지도하에 진행하였다. 본 연구자는 통합교육의 유형에서 포가티(Fogarty, 1991)모형 중 주제중심 교과통합인 거미줄 모형을 선택하였고, 연구자가 개발한 미술과 과학과의 문제중심통합수업프로그램은 조연순(2006)의 문제중심학습모형을 토대로 하여 제작하였다. 각 집단마다 한 사람 당 한 개의 결과물이 나오며 이것은 미술학업성취도 검사지를 통해 채점자 3명이 점수를 측정하였으며, 학습동기는 학습동기 검사지를 통해, 학업성취도는 지필평가를 통해 각 학생의 성적을 도출하여서 그 결과는 T검정으로 실험, 통제집단의 사전과 사후 검사를 비교, 분석하였다. 그리고 모든 자료는 SPSS Ver. 13.0을 사용하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 미술과 과학과 문제중심통합수업을 한 E미술학원 학생들이 일반적인 만들기 수업을 한 C미술학원 학생들보다 학습 동기나 학업성취도의 평균이 통계적으로 높게 나왔다. 이것은 본 연구자가 개발한 프로그램으로 학생들은 학습자 스스로 문제를 해결해 나가는 과정을 통해, 학습동기에 긍정적인 영향을 미쳤음을 증명되었으며, 미술과 과학의 학업성취도에도 도움을 줄 수 있음을 입증한다고 볼 수 있다. 미술은 삶을 살아가는데 꼭 필요한 미적 안목을 길러주어서 급증하고 있는 지식들 속에서 자신에게 맞게 구성하며, 옳고 그름을 판단할 수 있는 기준을 마련해 준다. 하지만 이러한 능력은 단지 미술교과 하나만으로 충분히 길러질 수 없다. 다른 교과와 상호보완적으로 통합되어 가르쳐질 때 더욱 빛을 바랠 수 있기 때문이다. 따라서 본 연구를 통해 현대사회를 살아가고 있는 학습자들에게 미술이 단지 주변교과가 아니라, 우리 삶을 풍요롭게 해 줄 수 있다는 중요성을 일깨울 수 있길 바란다. 또한 학교교육현장에서 미술이 타 교과와 적극적으로 통합되어 활용되기를 기대한다.;It is the times information is increasing by geometric progression. To possess the ability to understand absurd knowledge and information and having the ability which we can apply in real life, it is impossible from an education classified by subjects which has been the existing educational method. We are able to let students cope with the explosion of knowledge and information only by the learning-environment which is related to our concrete life and integrated education as well. When students are taught by the educational method integrated subjects, they can not only remember the concept longer but also construct that systematically. And from this point of time that human estrangement such as a school violence is rising, we can achieve the integration of students' personalities by integrated education. This can induce students to study voluntarily. Due to a social demand like this, the integrated education course which is considered students interest and concern not only in the seventh education course but also in the revised curriculum. The problem-focused studying which can be based on the curriculum integrated art and science course makes students organize their own thoughts and knowledge by solving problems by themselves focused on the subjects related to real life like the intergrated education. By all accounts, the integrated education causes an students' interest about the whole manly and creative thought and the new. Therefore in this research I am going to help students achieve a creativity and an intellectual thinking power to research how the curriculum integrated art and science course influences on educational motive and achievement. This research is measuring student's educational motive and achievement by making use of the program which is integrated art and science course based on a problem-focused educational model into a handicraft lesson. After students organize the concept and solve that problem by themselves - focused on the subject related to real life - ' To make a self-rising train using alternative energy', they can further an understanding and interest about art and science by designing and making that. The subjects of research are thirty students of art institute 'C' and thirty , all third-grader of elementary school, of art institute 'E' , located in Bundang. And these subjects are composed of students who are in the same elementary school for a reliance of this research. Students in art institute 'E' were applied the program which this researcher develops and students in art institute 'C' were being taught by traditional handicraft lesson. This research got accomplished from fourth to twenty-ninth, Aug, 2008. This research proceeded under my control, firstly with an experimental group for nine times and secondly with a controlled group for four times. This researcher chose the cobweb model which is a integrated curriculum-focused subjects among Fogaty's model(1991) in types of integrated education and made the problem-focused studying program integrated art and science based on the problem-focused educational model of Choi, Youn-Soon(2006). One outcome per one person in each group and this was measured by three graders with checking-paper for measuring an art-study accomplishment. I drew each student's grade with a checking-paper for study-motive and with a paper-and pencil test for measuring to accomplish the study. And then I experimented that result with T-test, compared and analyzed the examination before the fact with after the fact. I applied SPSS ver. 13.0 for all date. To analyze this research's result is as below. An average of studying-motive and accomplishment came out higher for students in art institute 'E' who took the art and science integrated the problem-focused lesson than students in art institute 'C' who took the general handicraft lesson statistically. It is proved to influence positively on studying-motive by processing to solve the problem by themselves with the program which I developed and help the studying-accomplishment of art and science. Art can bring up an aesthetical eye which is essential during our life. It provides the standard which we can compose increasing knowledge rightly and judge which is right or wrong. But these abilities cannot be brought up sufficiently by only art course. When students are taught by the way integrated with other courses, this ability would be much more distinguished. Therefore I hope this research helps learners who live in modern society realize the importance that art is not just sub-curriculum but making our life more richly. I anticipate that art can be applied to be integrated with other course in the educational field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE