View : 615 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor우애자-
dc.contributor.author이주희-
dc.creator이주희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:57Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054509-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177973-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054509-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine how remedial feedback for students’ practical exercises given from the chemistry class in the university influences on their science-related attitudes and motivational strategies for learning. The study was investigated with participants enrolled in General Chemistry from 1st September in 2008 to 1st December in 2008. These participants were Seoul E Woman’s University undergraduate students in School of Natural Science. Test Of Science-Related Attitudes and Motivational Strategies for Learning Questionnaire were pre-tested before taking the experiment. Feedback about correct solutions for students’ practical exercises related to every chapter given during the semester was provided instead of deducting marks for wrong answers. Furthermore, other feedback except the written notes was provided for students’ additional questions through the discussion board of the Cyber-Campus. Feedback was provided for a total of 6 exercises and the Test Of Science-Related Attitudes and the Motivational Strategies for Learning Questionnaire were examined after the final examination period. Also survey was taken to find out students’ satisfaction and perception on doing their practical exercises with provided feedback. The result showed that there was a significant difference between the scores in the pre-test and post-test on Science-Related Attitudes. Secondly, there was a significant difference between the scores for participants in the Motivational Strategies for Learning Questionnaire as well. Thirdly, the result of the test for students’ satisfaction and perception on doing their practical exercises with provided feedback showed positive outcomes with over 3.5 scores in average from Likert scales 5-level in both. Particularly, there were remarkable positive responses with 4.24 in average about their satisfaction. These findings represent that there is a significant effect on understanding and supplementing students’ learning disablility as well as improving their science-related attitudes and motivational strategies for learning through providing feedback related to the practical exercises. In general, it can be expected that students’ science-related attitudes and motivational strategies for learning could be improved through handing out practical exercises related to the chemistry textbook during chemistry lectures in the university with providing relevant feedback.;본 연구의 목적은 대학교 화학수업에서 부여하는 연습문제 과제에 대해 제공되는 교정적 피드백이 학생들의 과학관련 태도와 학습동기전략에 어떤 영향을 미치는지 분석하는 것이다. 본 연구는 서울시 E여자대학교 일반화학 수업을 수강하는 자연계 학생 87명을 대상으로 2008년 9월 1일부터 2008년 12월 1일까지 실시하였으며, 총 62명의 결과가 최종 분석에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 사용하였다. 실험처치 전에 과학관련 태도 검사와 학습동기전략 검사에 대한 사전 검사를 하였다. 총 6번의 과제에 대한 피드백이 진행되었고, 기말고사가 끝난 후에 과학관련 태도와 학습동기전략에 대한 사후 검사를 실시하였다. 그리고 피드백을 통한 연습문제 과제 학습에 대한 학생들의 만족도와 인식을 알아보기 위해 설문지를 실시하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 피드백 점수와 학업성취도 사이의 유의미한 상관이 있었다(p<.01). 둘째, 연구 대상자의 사전 과학관련 태도 점수와 사후 과학관련 태도 점수 사이에 유의미한 차이를 보였다(p<.01). 셋째, 학습동기전략에서도 연구대상자의 사전 검사 점수와 사후 검사 점수 사이에 유의미한 차이를 보였다(p<.01). 넷째, 피드백을 통한 연습문제 과제 학습에 대한 학생들의 만족도와 인식을 조사한 결과 리커트 척도 5단계 중 모두 평균 3.5이상의 긍정적인 결과를 보였다. 특히 만족도에서는 평균 4.2의 긍정적인 응답을 보였다. 이와 같은 연구결과는 피드백을 통한 연습문제 과제가 형성평가 측면에서 학생들의 학습결손을 파악하고 보충해주는 데 그리고 학습자들의 과학관련 태도와 학습동기전략을 향상시키는데 영향을 줄 수 있음을 의미한다. 따라서 대학교의 화학수업 현장에서 화학교재의 연습문제를 적절히 활용하여 그에 알맞은 적절한 피드백을 제공해줌으로써 학습자들의 과학관련 태도와 학습동기전략을 향상시켜줄 것으로 기대된다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 피드백관련 이론 = 4 1. 피드백(feedback)의 개념 = 4 2. 피드백(feedback)의 원리 = 5 3. 피드백(feedback)의 기능 = 6 4. 피드백(feedback)의 형태 = 8 B. 연습문제의 성격 = 10 C. 과학관련 태도 = 11 D. 학습동기전략관련 이론 = 13 1. 학습동기 = 13 2. 학습전략 = 21 E. 선행연구 고찰 = 24 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 28 A. 연구대상 및 연구절차 = 28 1. 연구대상 = 28 2. 연구절차 = 28 3. 연구설계 = 30 4. 피드백 절차 = 31 B. 측정도구 = 32 1. 과학관련 태도 검사지 = 32 2. 학습동기전략 검사지 = 34 3. 연습문제 과제 피드백에 대한 학습자들의 인식 설문지 = 36 C. 자료 분석 방법 = 37 Ⅳ. 연구결과 및 논의 = 39 A. 피드백 점수와 학업성취도 사이의 관계 파악 = 39 B. 과학관련 태도 검사 결과 = 45 1. 과학관련 태도의 t-test 결과 = 45 2. 과학관련 태도의 요인분석 = 49 3. 과학관련 태도와 피드백 점수의 관계분석을 위한 군집분석과 각 군집간의 피드백 점수 비교 = 50 C. 학습동기전략 검사 결과 = 55 1. 학습동기전략의 t-test 결과 = 55 2. 학습동기전략의 요인분석 = 59 3. 학습동기 전략과 피드백 점수의 관계분석을 위한 군집분석과 각 군집간의 피드백 점수 비교 = 60 D. 피드백을 통한 연습문제 과제 학습에 대한 학습자들의 인식 설문 결과 = 64 Ⅴ. 결론 및 제언 = 72 A. 결론 = 72 B. 제언 = 75 참고문헌 = 76 [부록] = 80 ABSTRACT = 93 감사의 글 = 95-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1353014 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title연습문제 피드백을 적용한 일반 화학 수업의 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Influence of Feedback for Students’ Practical Exercises given from the General Chemistry class on their Science-Related Attitudes and Motivational Strategies for Learning.-
dc.creator.othernameLee, Ju Hee-
dc.format.pageⅸ, 95 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 화학교육전공-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE