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알고 있는 단어의 텍스트 점유율이 한국어 읽기 이해 및 우연적 어휘 학습에 미치는 영향

Title
알고 있는 단어의 텍스트 점유율이 한국어 읽기 이해 및 우연적 어휘 학습에 미치는 영향
Other Titles
Effects of lexical coverage on reading comprehension and incidental vocabulary learning in Korean as a Foreign Language
Authors
윤새롬
Issue Date
2009
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구의 목적은 알고 있는 단어의 텍스트 점유율이 읽기 이해 및 우연적 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴 한국어 교육에 적용할 수 있는 문지방 단계를 설정하는 것에 있다. 이에 본 연구에서는 태국에 위치하고 있는 B대학교 한국어학과 3 ‧4학년 전공생 44 명을 대상으로 각기 다른 텍스트 점유율(100%, 95%, 90%, 85%, 80%)에 대한 읽기 이해 평가 및 어휘 평가를 실시하였다. 이후, 최종 수집된 41 명의 자료는 SPSS 14.0 프로그램을 사용하여 일원배치분산분석과 Scheffé사후 검정으로 분석되었으며, 그 결과는 효과 크기와 함께 보고되었다. 다음은 본 연구의 주요 결과이다. 1. 알고 있는 단어의 텍스트 점유율이 증가함에 따라 참여자의 읽기 이해 점수가 향상되었다. 특히 100%와 95%의 텍스트 점유율에서 유의미하게 높은 결과를 보였다. 또한 읽기 이해에 미치는 텍스트 점유율의 효과 크기 역시 충분히 큰 것으로 나타났다. 2. 그러나 알고 있는 단어의 텍스트 점유율은 우연적 어휘 학습에 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 오직 95%의 텍스트 점유율에서만 극히 적은 수의 단어가 우연적으로 학습되었음을 살필 수 있었다. 3. 따라서 학습자의 적절한 이해를 가능하게 하는 한국어 문지방 단계는 95%의 텍스트 점유율에서 설정될 수 있으며, 읽기를 통한 우연적 어휘 학습을 위해서도 95%이상의 텍스트 점유율이 필요함을 확인할 수 있다 본 연구를 통해 도출된 한국어의 문지방 단계는 학습자의 읽기 및 어휘 능력에 적절한 텍스트를 선정하고 수정하는 일을 가능하게 해줌으로써, 학습 효과를 극대화 할 수 있는 개인별 ‧등급별 읽기 자료 개발에 도움이 될 것이다. 더 나아가 한국어 교육용 어휘 선정에 필요한 최소한의 어휘량과 구체적 목록 작성에 도움이 될 수 있을 것이라 기대되는 바이다.;The purpose of this study is to investigate the optimal lexical coverage of text for unassisted reading comprehension and incidental vocabulary learning by Thai learners of intermediate Korean. The research questions of this study were as follows: 1. What is the effect of lexical coverage on reading comprehension? 2. What is the effect of lexical coverage on incidental vocabulary learning? 3. What lexical coverage is the threshold level which allows adequate comprehension of Korean text? This study was carried out on 44 university students majoring in Korean language studies in Thailand in February, 2009. It examined the effect of 5 lexical coverage(80%, 85%, 90%, 95% and 100%) on a multiple-choice comprehension test and writing meanings of target words for vocabulary pop quiz. Target words were selected from a target word list which means they were not in their text books but in Jo Nam Ho’s(2003). These were replaced by nonsense words to avoid the probability of knowing and to adjusting lexical coverage. The collected date was analyzed by means of ANOVA, conducted Scheffé''s multiple range test for post-hoc and the effect size( 2 )was reported. The major findings of the study were as follows: 1. According to increasing lexical coverage, Korean learners’ reading comprehension was improved. The comprehension in 100% and 95% lexical coverage was shown to be significantly better than other lexical coverage. Moreover, the effect size of lexical coverage on comprehension was sufficiently bigger. 2. However, there are no effects between lexical coverage and incidental vocabulary learning. Only in the 95% lexical coverage, there is a small amount of learning. 3. The threshold level in Korean is at least 95% lexical coverage. It can be implied from these findings that 95% lexical coverage is needed for Korean learners to gain unassisted comprehension and incidental learning. From an educational perspective, this study anticipates to contribution towards adequate reading materials in accordance with the learners’ linguistic level. The lexical threshold can make it possible to choose adequate reading texts and to modify them for learners’ reading ability in addition to helping self-learning vocabulary through reading. Furthermore this study suggests that the teaching of inference methods or assisted reading methods are necessary not only for learners’ reading ability but also enhancement of learners’ vocabulary and a variety of vocabulary exercises with reading can also be helpful.
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