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중학생 에너지 절약 실태 및 에너지 절약 교육 요구도 분석

Title
중학생 에너지 절약 실태 및 에너지 절약 교육 요구도 분석
Other Titles
Analysis on Actual State of Reduction of Energy Consumption by Middle School Students and Demand level for Education Relating to Reduction of Energy Consumption
Authors
박용주
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정순희
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 학교 교육에서의 효과적인 에너지 절약 교육을 위해 중학생의 에너지 절약 실태를 파악하고 중학생의 에너지 절약 교육 요구도를 분석하고자 하는 것이다. 중학생의 에너지 절약 실태를 파악하기 위해 에너지 절약 인식, 에너지 절약 실천 정도, 에너지 절약 교육 활동 및 참여도가 어떠한지 살펴보고, 학생의 특성에 따라 에너지 절약 교육의 요구도는 어떠한지, 에너지 절약 교육의 요구도에 영향을 미치는 변수들의 상대적 영향력은 어떠한지 분석하였다. 본 연구는 경기도 고양시 덕양구 지역에 위치한 중학교 3개교에 재학 중인 남, 여학생 420명을 대상으로 설문조사를 하였으며 총 414부를 최종으로 분석하였다. 수집된 자료는 문항간 신뢰도 분석, 빈도분석, 카이검증, T-검증, F-검증을 실시하였다. 또한 에너지 절약 교육 요구도에 영향을 미치는 에너지 절약 인식과 에너지 절약 참여도와의 영향력을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였으며, 본 연구의 통계분석은 SPSS Win 14.0을 사용하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 에너지 절약 실태 분석에서 중학생의 에너지 절약 인식도는 성별과 학년만 유의한 관계가 나타났다. 남학생의 에너지 절약 인식이 높게 나타났으며 학년이 높아질수록 에너지 절약에 대한 인식도가 높아지는 것으로 나타났다. 에너지 절약 실천 정도에서는 성별만이 유의미하였다. 여학생보다 남학생의 에너지 절약 실천 정도가 높았다. 에너지 절약 교육 활동 및 참여도에서 에너지 절약 관련 정보 제공자는 주거형태만 유의한 관계가 나타났으며 생활수준이 ‘상’, ‘중’, ‘하’ 집단 모든 학생이 부모님에게 에너지 절약에 관한 이야기를 가장 많이 듣는다고 응답했다. 에너지 절약 관련 정보 획득처는 학년과 생활수준에 유의한 관계가 나타났다. 학년별로 보면 1학년은 학교와 가정을 정보 획득처로 가장 많이 선택했고, 2학년과 3학년은 TV를 가장 많이 선택하였다. 즉 학년이 높을수록 학교와 TV를 통해 에너지 절약에 관한 학습 정보를 많이 접하는 것으로 나타났다. 생활수준이 ‘상’인 집단은 에너지 절약 학습 관련 정보 획득처로 학교를 가장 많이 선택하였고 생활수준이 ‘중’과 ‘하’인 집단은 TV를 가장 많이 선택하였다. 둘째, 에너지 절약 교육 요구도 분석에서 학생의 특성에 따른 에너지 절약 교육 요구도는 성별에만 유의한 관계가 나타났다. 여학생이 남학생보다 높게 나타났다. 학생의 특성에 따른 에너지 절약 교육 중 강화될 부분은 성별만 유의미한 관계가 나타났다. 남학생과 여학생 모두 인식측면을 가장 많이 선택하였다. 남학생과 여학생이 에너지 절약교육 중 강화시켜야 할 부분이라고 선택한 순위는 같으나 남학생은 지식측면을 강화시켜야 한다고 선택한 비율이 상대적으로 높았고, 여학생은 참여측면을 강화시켜야 한다고 선택한 비율이 상대적으로 높았다. 학생의 특성에 따른 에너지 절약 교육의 가장 효과적인 방법에 대한 문항은 성별, 학년, 생활수준에서 유의하였다. 남학생은 여러 교과시간 활용을 가장 많이 선택하였고 여학생은 재량활동시간 활용을 가장 많이 선택하였다. 1학년과 2학년은 재량활동시간 활용, 3학년은 여러 교과시간 활용을 가장 많이 선택하였다. 생활수준이 ‘상’인 집단은 여러 교과 시간 활용, ‘중’인 집단은 재량활동 시간 활용, ‘하’인 집단은 기타를 가장 많이 선택하였다. 학생의 특성에 따른 에너지 절약 교육의 기대 학습법은 성별과 생활수준만 유의하였다. 남학생은 인터넷 및 영상매체, 여학생은 현장답사 및 견학을 가장 많이 선택하였다. 생활수준이 ‘상’과 ‘중’인 집단은 인터넷 및 영상매체, ‘하’인 집단은 기타와 협동학습을 가장 많이 선택하였다. 학생의 특성에 따른 에너지 절약교육 시행을 위한 개선점에 대한 문항은 학년만 유의하였다. 1학년과 2학년, 3학년 모두 체험활동 부족으로 많이 선택하였다. 셋째, 에너지 절약 교육과 관련 변수에 영향을 미치는 변수분석에서 에너지 절약 교육 참여도에 에너지 절약 인식, 에너지 절약 실천 정도, 에너지 절약 교육 요구도가 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 에너지 절약 인식 및 에너지 절약 실천 정도와 에너지 절약 교육에 대한 요구도가 높을수록 에너지 절약 교육에 대한 참여도도 높은 것으로 해석할 수 있다. 또한 에너지 절약 교육 요구도(β=0.53, p<0.001)가 에너지 절약 교육 참여도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났고, 다음으로 에너지 절약 인식(β=0.32, p<0.05)과 에너지 절약 실천 정도(β=0.27, p<0.001)가 에너지 절약 교육 참여도에 영향을 미치는 것으로 나타났다(R2 Adj=49%). 에너지 절약 실천에 에너지 절약 교육 참여도가 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 에너지 절약 교육 참여도(β=0.43, p<0.001)가 높을수록 에너지 절약 실천 정도도 높은 것으로 해석할 수 있다(R2 Adj=18%). 에너지 절약 인식에 학년과 에너지 절약 교육 참여도, 에너지 절약 교육 요구도가 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 학년이 높을수록 에너지 절약 인식이 높고, 에너지 절약 교육 참여도와 에너지 절약 교육에 대한 요구도가 높을수록 에너지 절약에 대한 인식도 높은 것으로 해석할 수 있다. 또한 에너지 절약 교육 요구도(β=0.21, p<0.001)가 에너지 절약 인식에 가장 많은 영향력을 미치며, 다음으로 학년(β=0.16, p<0.001)과 에너지 절약 교육 참여도(β=0.14, p<0.05)가 에너지 절약 인식에 영향을 미치는 것으로 나타났다(R2 Adj=25%). 에너지 절약 교육 요구도에 에너지 절약 실천정도, 에너지 절약 인식, 에너지 절약 교육 참여도가 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 에너지 절약 실천정도 및 에너지 절약 교육 참여도, 에너지 절약에 관한 인식이 높을수록 에너지 절약 교육에 대한 요구도도 높은 것으로 해석할 수 있다. 또한 에너지 절약 인식(β=0.35, p<0.001)이 에너지 절약 교육 요구도에 가장 많은 영향력을 미치며, 다음으로 에너지 절약 교육 참여도(β=0.31, p<0.001)와 에너지 절약 실천정도(β=0.27, p<0.001)가 에너지 절약 교육 요구도에 영향을 미치는 것으로 나타났다(R2 Adj=35%). 본 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 조사 대상자의 에너지 절약 인식은 5점 척도에서 3.73이며 에너지 실천 정도는 5점 척도에서 3.13으로 나타났다. 이는 에너지 절약에 대한 인식에 비해 에너지 절약 실천 정도가 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 에너지 절약에 관한 정보를 학교 선생님에게보다는 가정 내 부모님으로부터 더 많이 전달받고 있다는 조사 결과는 교사에 의한 학교에서의 에너지 절약 교육이 상대적으로 부족함을 의미한다. 또한 정보를 얻는 수단에 있어 학교 교육보다 청소년이 쉽게 접하는 매체인 TV를 통해 에너지 절약 관련 정보를 많이 획득하는 것으로 나타났다. 따라서 학교에서는 학생의 요구와 교과별 통합적인 시각에 근거한 의도적·체계적인 에너지 절약 교육이 필요함을 시사하고 있다. 또한 가정 통신문, 부모 연수 등 학교에서 부모 교육을 실시하여 가정과 학교가 함께 연계한 에너지 절약 교육도 필요하다. 셋째, 학생들의 경우 학교에서의 에너지 절약 교육이 이론 중심의 교과 활동 시간보다 체험 위주, 활동 위주의 재량활동 시간에 실시되길 바라고 있다. 또한 에너지 절약 교육에 있어 학교라는 한정된 공간을 극복하고, 실질적이고 다양한 정보 수집이 가능한 인터넷 및 영상 매체를 활용한 교수·학습 방법과 현장 답사 및 견학을 교수·학습 과정에서 적용하는 것이 에너지 절약 교육에 더욱 효과적임을 시사한다.;This research aims at grasping the actual state of reduction of energy consumption by middle school students, and analyzing the demand level for education relating to reduction of energy consumption of middle school students for effective education relating to reduction of energy consumption in the middle school. In other words, it investigated perception on reduction of energy consumption, degree of practice in reduction of energy consumption, education activities relating to reduction of energy consumption, and degree of participation in such activities to grasp actual state of reduction of energy consumption by middle school students. And it analyzed the demand level for reduction of energy consumption, and the relative power of influence of variables which have effects on the demand level for education relating to reduction of energy consumption. As part of this research, the questionnaire survey was implemented for a total of 420 male and female students who are in three middle schools located in Deogyang-gu, Goyang-si, Gyeonggi-do, and a total of 414 questionnaires were analyzed. Reliability analysis of each question, frequency analysis, chi-square test, T-verification and F-verification using collected data were implemented. Besides, regression analysis was implemented for investigating the influencing power of degree of participation in reduction of energy consumption, and perception on reduction of energy consumption which has effects on the demand level for education relating to reduction of energy consumption. SPSS Win 14.0 was used for the statistical analysis of this research. The results of this research were may be summed up as following. First, the result of analysis on actual state of reduction of energy consumption showed that perception on reduction of energy consumption had significant relationship with sex and grade. In other words, the result showed that male students had the highest perception on reduction of energy consumption. And it also showed that the higher grade of student is, the higher perception on reduction of energy consumption is. The result of analysis on the degree of participation in reduction of energy consumption showed that sex was the only significant valuable. In other words, the degree of participation in reduction of energy consumption of female students was higher than that of male students. And In the analysis on education activities relating to reduction of energy consumption, and degree of participation in such activities, only residence type showed significant relationship with the offerer of information on reduction of energy consumption, and all groups of students, who had "high", "middle" and "low" standard of living respectively, answered that the most frequently-heard story from their parents was about reduction of energy consumption. The source of information relating to reduction of energy consumption showed significant relationship with grade and standard of living. As for the source of information relating to reduction of energy consumption in accordance with grade, the most first graders chose house and home as the source of information, while the most second and third graders chose TV as the best source of information. In other words, the higher grade of student was, the more frequently students acquired information relating to reduction of energy consumption through school and TV. The group composed of students who had high standard of living chose school as the most frequently used source of information relating to reduction of energy consumption, while the groups composed of students who had middle and low standard of living respectively chose TV as the most frequently used source of information relating to reduction of energy consumption. Second, in the analysis on demand level for education relating to reduction of energy consumption, demand level for education relating to reduction of energy consumption in accordance with characteristics of students showed significant relationship with only sex. In other words, the demand level for education relating to reduction of energy consumption of female students was higher than that of male students. And the part of education relating to reduction of energy consumption, which needs to be enhanced, in accordance with characteristics of students, showed significant relationship with only sex. In other words, both groups composed of male and female students respectively chose perception as the part which needs to be enhanced. The same ranking order of parts of education relating to reduction of energy consumption, which needs to be enhanced, was chosen by male and female students. However, the ratio of male students, who chose knowledge as the part which needs to be enhanced, was relatively higher than that of female students who chose knowledge as the part which needs to be enhanced. And the ratio of female students, who chose participation as the part which needs to be enhanced, was relatively higher than that of male students who chose knowledge as the part which needs to be enhanced. The question relating to the most effective method of education for reduction of energy consumption in accordance with characteristics of students showed significant relationship with sex, grade and standard of living. The most male students chose utilization of time for various curricular activities as the most effective method of education for reduction of energy consumption, while the most female students chose utilization of time for discretionary activities as the most effective method of education for reduction of energy consumption. The most first and second graders chose utilization of time for discretionary activities as the most effective method of education for reduction of energy consumption, while the most third graders chose utilization of time for various curricular activities as the most effective method of education for reduction of energy consumption. The most students who had high standard of living chose utilization of time for various curricular activities as the most effective method of education for reduction of energy consumption, while the most students who had "middle" standard of living chose utilization of time for discretionary activities as the most effective method of education for reduction of energy consumption, and the most students who had low standard of living chose "the others" as the most effective method of education for reduction of energy consumption. The expected learning method relating to education for reduction of energy consumption showed significant relationship with sex and level of living: the most male students chose internet and image media, while the most female students chose field trip and on-the-spot study. And the most students who had high and middle standard of living chose internet and image media, while the most students who had low standard of living chose "the others" and cooperative learning. The question about the improvements for implementation of education for reduction of energy consumption in accordance with characteristics of students showed significant relationship with only grade. The most students of the first, second and third grade chose the lack of experiential activities. Third, the result of regression analysis on influence of perception of reduction of energy consumption on demand level for education relating to reduction of energy consumption showed that the higher perception of reduction of energy consumption was, the higher demand level for education relating to reduction of energy consumption was. Besides, the higher degree of practice in reduction of energy consumption, and degree of participation in education activities relating to reduction of energy consumption were, the higher demand level for education relating to reduction of energy consumption is. In particular, the result of the analysis showed that the degree of participation in education activities relating to reduction of energy consumption had the highest effect on demand level for education relating to reduction of energy consumption of middle school students. Therefore, the enhancement of degree of participation in education activities relating to reduction of energy consumption will be the most important thing to increase the effect of education for reduction of energy consumption. The following conclusions may be drawn from the results of this research. First, perception on reduction of energy consumption of survey objects scored 3.73 on the 5-point scale, and degree of practice in reduction of energy consumption scored 3.13 on the 5-point scale: it means that degree of practice in reduction of energy consumption is relatively low in comparison with perception on reduction of energy. Therefore, it is necessary to implement education for practice of reduction of energy consumption. Second, the fact that students obtain more information on reduction of energy consumption from their parents at home than they do so from their teachers at school, means that education for reduction of energy consumption implemented by teachers at school is relatively insufficient. Besides, as for means of obtaining information, the result of this research shows that students obtains more information through TV, media which can be easily accessed by juveniles, than they do so through school education. It suggests that it is necessary to implement intentional and systematic education for reduction of energy consumption at school on the basis of demand of students and integrated perspective according to the subject. Moreover, it is necessary to implement the home and school linked education for reduction of energy consumption. For example, education for parents, including home correspondence and training for parents, should be implemented at school. Third, the results of this research suggest that students want that education for reduction of energy consumption at school should be implemented at the time for experience-centered and activity-centered discretionary activities, rather at the time for theory-centered curricular activities. And it also suggest that overcoming limitation of space for education relating to reduction of energy consumption, that is, implementation of such education at various places besides school, and application of teaching and learning method using internet and image media, through which substantial and various information, can be collected are more effective for education for reduction of energy consumption.
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