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시네틱스 기법을 활용한 디자인 수업이 창의적 표현력에 미치는 영향

Title
시네틱스 기법을 활용한 디자인 수업이 창의적 표현력에 미치는 영향
Other Titles
The Operation of Design Lesson Using Synectics Technique on Creative Expression : For third grade middle school students
Authors
송유화
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박일호
Abstract
창의성은 현대의 지식기반사회에서 학생들의 능동적인 문제해결능력을 개발하기 위한 가장 중요한 교육요소로 인식되어 왔다. 더욱이 미술 교육에 있어서의 창의성 교육은 우뇌를 개발하여 좌우뇌의 조화를 도모한다는 점에서 그 중요성이 더욱 부각된다. 이에 따라서 미술 교과에서는 학생들의 창의적 표현력을 신장시켜 융통성 있는 자기 표현이 가능하도록 지도할 필요가 있다. 스스로 생각하는 힘을 기르고 자신의 생각과 느낌을 효과적으로 나타내는 창의적 표현력의 향상을 위해서 미술 수업에서는 확산적 사고를 통한 독창적인 아이디어의 생성에 대한 연습을 해야 하다. 그러므로 현재 교육현장에서 이루어지고 있는 ‘발상’과 ‘구상’으로만 명시된 전통적인 교수법에서 ‘발상에 대한 구체적인 지도법’을 추가해야 할 필요가 있다. 본 연구의 목표는 학교의 미술수업에서 활용 가능한 창의적 발상 지도법을 모색하고, 체계화된 발상법을 적용한 실험 수업을 통해 발상 지도의 효과성을 검증하는 것에 있다. 목적의 달성을 위하여 문헌 연구를 통해 창의성의 개념과 창의성에 관련된 요소, 창의적 표현력에 대하여 살펴보았다. 그 후에 창의적 발상법의 종류와 유형을 조사하고, 발상법 중에서 가장 활용가치가 높다고 판단한 시네틱스 기법에 대하여 이론적으로 고찰하였다. 이후 디자인 영역에 관련된 교육과정과 교과서 분석을 마치고, 본 연구에 적절한 하나의 수업내용을 택해 시네틱스 기법을 적용한 교수-학습 지도안을 작성하였다. 수업 실험은 중학교 3학년 학생들의 디자인 수업에서 창의적 발상법인 시네틱스 기법의 활용이 학생들의 창의적 표현력에 미치는 효과를 알아보기 위해 진행되었다. 본 실험에 들어가기 전에, 한국교육과정평가원의 양윤정(2000)이 제시한 평가 기준을 본인이 재구성한 창의적 표현력 평가 도구의 측정변수와 채점자간의 신뢰도 검증을 위하여 Cronvach's Alpha 값과 채점자 신뢰도를 사용하였고, 평가 도구의 타당성에서는 전문가를 통한 내용타당도를 사용하였다. 연구 대상은 서울 소재의 J중학교 3학년의 두 학급을 실험집단 34명, 통제집단 34명으로 구성하여 총 6차시에 걸친 수업으로 진행되었다. 사전 동질성 검사를 통해 집단 간의 동질성을 검증하였으며, 실험 집단에게는 발상 과정에 시네틱스 기법을 적용한 수업을 실시하고 통제 집단에게는 일반적인 디자인 수업을 실시하였다. 이후 실험 집단과 통제 집단의 결과물을 평가해 실험 집단이 통제 집단보다 감수성, 독창성, 재정의 능력 등 다양한 창의성 요소에 있어서 유의미한 향상을 보이는지에 관해 창의적 표현력의 차이를 검증하고자 하였다. 자료 분석 방법으로 수집된 자료의 통계처리는 SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 12.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 시네틱스 기법을 활용한 디자인 수업을 통해 학생들이 주제 표현에 있어서의 창의성 요소인 독창성과 재정의 능력에 있어서 더 뛰어난 창의적 표현을 발휘한 것으로 나타났다. 둘째, 시네틱스 기법을 활용한 디자인 수업을 통해 학생들이 표현 방법에 있어서의 창의성 요소인 독창성과 감수성, 재구성, 조직하는 능력에 있어서 더 뛰어난 창의적 표현을 발휘한 것으로 나타났다. 셋째, 시네틱스 기법을 활용한 디자인 수업을 통해 학생들이 조형 요소와 원리에 있어서의 창의성 요소인 구도를 이루는 요소의 종합력과 감수성에 있어서 더 뛰어난 창의적 표현을 발휘한 것으로 나타났다. 결론적으로 시네틱스 기법을 적용한 발상 과정을 통해 창의적 표현력이 신장된다는 사실을 이 실험을 통해 알 수 있었다. 그러나 연구대상이 중학교 3학년 학생생 70여명에 국한되어 이루어졌기 때문에 시네틱스 기법의 적용이 창의적 표현력 향상에 유효하다는 사실을 일반화하는 데는 무리가 있다. 그러므로 교사는 적절한 발상법의 지속적인 개발과 적용을 시도하는 많은 연구와 노력이 필요할 것이다.;Creativity is the most important factor in developing active problem-solving skills for students In art especially, we have to guide students to increase their creativity and to express themselves properly. To accomplish these goals, that is, to build up student's power of thinking, creativity, and self-expression, it is important for teachers to guide their students, developing their creative ideas through the practice of divergent thinking. Therefore, a concrete method of guidance should be added to the traditional methods which are only expressed by 'concept' and 'plot' in present educational chalkface. The aim of my research is to seed a new, verifiably effective method of enhancing creativity that can be practically applied at school. After researching many methodologies to enhance creative thinking, the value of practical use of the method of Synectics was considered to be most promising. Some revisiongs and additions were made to this new method of guidance in order that it would better suit the goals of this research. Synectics techniques were introduced to design classes at J Middle School in Sonpa-gu, Seoul, Sixty-eight third grade students were divided into two groups of thirty-four students. One groups was introduced to Synectics techniques while the other served as the control group. The experiment was conducted over six times. A rigorous assessment of results was produced through analysis by data processing programs that use the SPSS ver 12.0K for reaching conclusions. Research results related to the use of the Synectics method in the desing course are as follows: First, students showed enhanced creative expression in terms of originality of creatice elements in the theme expression and in ability. Second, students exhibited improved creative expression in their original use of creative elements, sensibility in ways of expression, and also in abilities of reconstruction and organization. Third, students showed distinguished creatice expression in elements-synthesis abilities realtaing to elements and principles of composition. In conclusion, it was shown that creative powers of expression were improved using the method of Synectics. However, since the research was limited to fewer than seventy students in the third grade of middle school, it is unreasonable to generalize that the method of Synectics is definitely effective in all educational settings. Therefore thechers should continue their eggorts and studies to find new methods of guidance to improve the creative power of expression of their students.
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