View : 81 Download: 0

여성 국가고시 준비생의 시험 스트레스에 대한 음악심리치료 사례연구

Title
여성 국가고시 준비생의 시험 스트레스에 대한 음악심리치료 사례연구
Other Titles
A Case Study on the Music Psychotherapy for Female Students under National Examination Stress
Authors
최현정
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
청년기에 수험생활을 선택한 국가고시 준비생들은 장래에 대한 불안, 노력한 만큼 나오지 않는 성적, 고립감으로 인한 방황 등의 시험 스트레스에 노출되어 있다. 또한 국가고시 준비생의 경우 시험 합격 유무에 따라 시험 준비 기간이 장기화될 가능성이 매우 높고 언제 합격할지 확실하게 장담할 수 없는 경우가 대부분이기 때문에 그 스트레스가 극심하다. 그럼에도 불구하고 국가고시 준비생들을 위한 프로그램이 활성화되어 있지 않아 대부분이 심리적인 어려움 속에 방치되고 있다. 따라서 본 연구에서는 정서적·심리적 측면에서 국가고시 준비생들을 중재할 필요가 있다고 보아, 음악심리치료 프로그램을 실시하여 음악심리치료가 국가고시 준비생들의 시험 스트레스에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 본 사례연구는 E 대학교 게시판을 통해 모집한 국가고시를 준비하는 여성 3명을 대상으로 주 2회씩 6주간 총 12회기의 음악심리치료 프로그램을 실시하였다. 연구에 참여한 대상자들은 시험 스트레스 척도 검사에서 평균 76.33의 스트레스 점수를 보였다. 음악심리치료 프로그램은 대상자들이 치료사와 대상자 간, 그리고 음악과의 관계를 형성하는 1단계, 시험 스트레스에 직면하고 그것을 표출하여 감소시켜 나가는 2단계, 그리고 그동안 하였던 활동들을 돌아보고 성공적인 수험생활이 되도록 서로 격려하는 3단계로 구성되었다. 음악심리치료 내에서의 대상자들의 언어적 반응을 질적 사례연구 방법론 중 Patton(2002)의 내용분석(content analysis) 방법을 활용하여 살펴보았고, 음악치료 프로그램 시행 전과 종결 후에 실시한 시험 스트레스 척도와 5회기, 9회기, 12회기 세션 후에 실시한 반복측정 질문지에서의 대상자들의 자기 보고를 함께 살펴보면서 통합 해석하였다. 본 연구의 결과 대상자들은 시험 스트레스의 하위 항목인 시험 불안이 감소하고, 미래불확실성과 관련된 부정적 사고를 전환하는 것으로 분석되었다. 여가 부족으로 인한 고립감의 경우에는 시험 스트레스 척도 점수가 모두 하락하지는 않았지만, 음악심리치료 자체가 여가로서의 기능을 담당하였고 참여 시간 동안 긍정적인 정서를 느끼게 되었다는 점에서는 구성원 모두 공통된 반응을 보였다. 이를 통합하여 말하면, 시험 스트레스에 대하여 고통 받거나 체념하고 회피하였던 국가고시 준비생들이 음악심리치료를 통하여 수험 생활에서 봉착하게 되는 부정적 사고 및 정서에 대하여 표출하고, 그러한 부적 정서들을 통제하고 관리해 나갔다. 물론 이 과정에서 자신의 상황을 노출하지 않으려는 저항도 있었지만, 시험 스트레스에 처해 있는 자신의 상황을 통찰하고, 조율해나갔다. 즉 음악심리치료는 시험 스트레스를 감소시켜 나가고 국가고시 준비생들이 심리적 문제를 해결해 나가는데 도움을 주었다고 볼 수 있다. 이상의 연구결과는 음악심리치료가 대상자들의 시험 스트레스에 긍정적인 영향을 미치고, 시험 스트레스를 감소시키는 데 도움이 되었다는 것을 보여준다. 따라서 본 연구가 음악치료 프로그램이 국가고시 준비생을 위한 하나의 중재 프로그램이 될 수 있음을 의미함과 동시에 국가고시 준비생들의 심리 치료적인 중재의 필요성을 알리고 다양한 각도의 치료 프로그램의 개발을 유도한다는 점에 의의를 가진다고 할 것이다.;The Korean students making preparations for national examination have faced tough competition from other students, sacrifice pleasures and are under a great deal of stress and pressure. The purpose of this case study was to find out the effect of the music psychotherapy for female students under national examination stress. This research project, participated by 3 female students who scored an average of 76.33 points on the test stress measure, took 2 months at music therapy clinic of E University in Seoul. Divided into 12 sessions, this music psychotherapy have 3 stages. The first was the preparatory stage to develop the participants-therapist-music relations. The second stage was to face problems, discuss ways to reduce examination stress and get rid of stress by engaging in program like song communication, improvisation etc. And the third stage was to look back over the whole sessions, talk about the changes and finish the sessions with words of encouragement each other. This study preferred qualitative research approaches to obtain a better understanding of participants's change process. The researcher analyzed the contents of the participant's verbal responses, and repeat questionnaire answers. The results of the research is as follows. First of all, this study showed that all participants' points declined in examination stress measure. Second, during the sessions the participants supported by therapist, members, and music revealed emotions steadily, little by little, managed their stress levels, and inspired each other to further efforts. Lastly, the participants suffered from test stress answered relaxation in repeat questionnaire. And they said music maximized the gains from sessions. The result of the research as described above, shows that the music psychotherapy program help reduce general examination stress level. And this study is a vivid example of the need to strengthen specialized therapy forms for students under national examination stress.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE