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노트 필기 전략 훈련이 학문 목적 한국어 학습자의 강의 듣기에 미치는 효과

Title
노트 필기 전략 훈련이 학문 목적 한국어 학습자의 강의 듣기에 미치는 효과
Other Titles
The effect of note­taking strategies training on lecture comprehension for learners of Korean for academic purposes.
Authors
손정란
Issue Date
2009
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구는 최근 학문 목적 한국어 학습자의 증가에 따라 이들에게 도움을 줄 수 있는 다양한 연구가 진행되어야 한다는 주장을 바탕으로, 학업 기술 중 가장 기본적이면서도 중요한 강의 듣기에 도움이 될 수 있는 전략을 훈련하여 그 효과를 실험적으로 입증하고자 하였다. 이에 본 연구는 강의 듣기를 위한 다양한 전략 중 노트 필기 전략을 선택하여 훈련시키고 그것이 강의 듣기에 미치는 영향에 대해서 고찰하였다. 본 연구의 첫 번째 연구 문제는 강의 듣기를 위한 노트 필기 전략의 훈련이 학문 목적 한국어 학습자들의 노트 필기에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서 알아보는 것이며 두 번째 연구 문제는 노트 필기 전략의 훈련이 강의 이해에 미치는 영향에 대해서 알아보는 것이다. 그리고 마지막 연구 문제는 노트 필기 전략의 훈련이 서술형 시험을 통해 구현되는 학업 성취도에 미치는 효과에 대해서 살펴보고 논의하는 것이다. 이와 같은 연구 가설의 검증을 위해 노트 필기 전략을 구성하는 기술들을 선정하여 교수요목을 마련하고 교수를 위한 교재를 개발하였다. 또한 대학의 교양 과목 수준에 해당하는 다양한 비디오 강의를 제작하고 이해 여부를 점검하기 위한 내용 이해 시험지와 학업 성취도 평가를 위한 서술형 시험지를 제작하였다. 연구를 위해 5-6급 수준의 외국인 한국어 학습자 17명을 선정하여 실험 집단과 통제 집단으로 나누고 실험을 진행하여 각 집단에 대한 사전 노트 필기, 사전 내용 이해 시험, 사전 서술형 시험 및 사후 시험에서의 3가지 자료를 수집하였다. 이와 같은 실험 자료의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 노트 필기 전략 훈련에 의한 노트 필기의 변화를 분석하기 위해 실험 집단과 통제 집단의 노트 필기를 완결성 점수와 유효도 점수를 통해 분석하였다. 그리고 사후 시험에서의 노트 필기 점수를 집단 별로 비교한 결과 노트 필기의 사후 점수에 있어 집단 간 유의미한 차이가 발견되었다. 또한 사전-사후 증가 점수를 비교한 통계 검정에서도 집단 내와 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 둘째, 내용 이해 시험에 대한 노트 필기 전략 훈련의 집단 내 효과를 분석한 결과, 실험 집단 내에서 통계적으로 유의미한 변화가 발견되었다. 그러나 사후 점수와 사전-사후 증가 점수를 집단 간 비교한 결과 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 분석되었다. 이것은 노트 필기 전략의 훈련이 강의 내용 이해에 긍정적인 효과를 미치지 않는다는 것을 의미하는 것으로 통제 집단의 사후 내용 이해 시험 점수의 증가와 단기간의 실험 처치에서 기인하였다고 볼 수 있다. 셋째, 서술형 과제를 통해 노트 필기 전략 훈련의 효과를 통계적으로 검증한 결과, 실험 집단의 사전-사후 점수 간에는 유의미한 차이가 발견 되었지만 두 집단의 사후 점수와, 사전-사후 증가 점수를 통한 비교에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 집단 간에 통계적으로는 유의미한 차이가 없다는 결론이 도출되었지만 기술통계를 통해 확인한 바, 실험 집단의 사전-사후 증가 점수가 통제 집단에 비해 월등하게 높아졌고 사후 시험 및 사전-사후 증가 점수에 의한 유의 확률이 현저하게 낮아진 점을 감안할 때, 훈련의 효과가 전혀 없다고 단정 지을 수는 없을 것이다. 본 연구는 한국어 교육 분야에서 노트 필기만을 다룬 첫 번째 연구라는 점, 기존의 강의 듣기 전략 연구들과는 다르게 전략 훈련의 효과를 실험을 통해 입증하고자 했다는 점, 그리고 이러한 연구 결과가 학문 목적 한국어 교육의 현장에 적용될 수 있다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.;As the growth of learners of Korean for academic purposes, it is necessary to carry out researches on KAP for them. Therefore, this study demonstrates the effect of taking lecture with effective strategies for basic and important need. Hereupon, the research examines on note-taking strategies among various skills to take effective lecture and observes the following consequences. The first purpose of the research task is figuring out the influences of note-taking strategies on learners of Korean for academic purposes. The second purpose is to find out the effect of the training of note-taking strategies on the learner’s lecture comprehension. Finally, this study looks into the effect of note-taking strategies for a student’s schoolwork achievement through essay writing tests. In order to verify those hypotheses, a syllabus that consists of note-taking strategies was made and the teaching materials were also developed. Moreover, various materials were also made such as video lectures equivalent to a general education course of a university, a descriptive examination for schoolwork achievement, and a comprehension test for appropriate inspection. For the study, 17 foreign students who are in the 5th or 6th grade in Korean class were selected and were divided into two groups: one was an experimental group and the other was a controlled group. In performing the research, 3 different kinds of materials were gathered for each group: (1) the pre-and the post-note-taking, (2) the pre-and the post comprehension tests, and (3) the pre-and the post descriptive tests. The results of the experiment are as follows. First, the note-taking of those two groups was analyzed through the completeness score and efficiency ratio. This analysis showed that there was the significant difference of student’s note between two group's note-taking score in the post- experiment. In addition, there was the meaningful difference in comparing the score changes in the pre-experiment and the post- experiment. Second, according to the result of the comprehension test, the strategic training for note-taking in the experimental group affected on the experimental result. However, as a result of the analysis, the pre-and the post score changes between the experimental and the controlled groups, there was no significant difference statistically. It means that the strategic training for note-taking does not affect positively on the learner’s apprehension, yet it is caused by the improvement of the post-test for comprehension test of the controlled group and the short period experiment. Third, as the consequence of the strategic training effect through descriptive assignments strategically, there was the significant difference between the pre- and post- score changes in the experimental group. However, the meaningful difference was not discovered between the pre- and the post- score changes and the post-score between two groups in the comparison. Although there was no significant difference in statistics between two groups, it seemed that the score changes in the pre- and the post- test had been improved in the experimental group in contrast to the controlled group. When it is considered that the significance possibility by the score in the post-test and the score improvement between the pre-and the post-test had been lowered remarkably, it is hard to say that there would be no relevance on the effect of training. This study contains some of significant meanings that it has been the first research focused on only note-taking in Korean education, it has been tried to prove the effect of strategic training through experiments, unlike many existing lecture-taking strategic researches, and it is able to be applied practically in the Korean language education field.
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