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지적장애아동의 또래관계를 위한 노래 만들기 사례연구

Title
지적장애아동의 또래관계를 위한 노래 만들기 사례연구
Other Titles
A case study of the song writing for the peer relationship of the intellectual disability child.
Authors
박경순
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송인령
Abstract
본 연구의 대상인 지적장애아동은 지적 결함과 사회적응능력의 저하로 인하여 친구를 사귀는 것, 의사소통을 하는 것, 환경에 적절하게 대처하지 못하거나 부적응 행동을 함으로서 또래관계를 형성하는데 어려움을 겪는다. 본 연구의 목적은 노래 만들기 프로그램이 지적장애아동의 또래관계에 어떠한 변화가 나타나는지 양적 분석과 내용 분석을 통하여 살펴보고자 하였다. 연구 대상자는 경기도 고양시에 소재한 G 초등학교 5, 6학년에 재학 중인 여학생 4명으로 특수학급 담당교사의 추천에 의하여 선별하였다. 선별 기준은 특수학급에 소속되어 있으며 또래관계에 어려움이 있는 지적장애아동을 대상으로 노래 만들기 프로그램의 참여와 이해를 돕기 위하여 IQ 50이상 70이하의 지적능력을 가지고 있으며 의사소통에 어려움이 없는 아동을 대상으로 선별하였다. 본 연구에서는 노래 만들기 프로그램을 크게 3단계로 구성하였다. 1단계는 자기와 타인의 인식 단계로서 그룹원과 치료사 간의 친밀감 형성 및 음악치료 환경에 적응하며, 자신과 타인을 탐색하는 단계로 구성하였다. 2단계는 자기와 타인의 이해와 수용 단계로서 일반적인 환경에서 나타나는 또래와의 갈등을 다루어 갈등상황의 원인을 찾고 해결하는 과정으로 구성하였다. 3단계는 관계형성 단계로서 또래관계 안에서 믿음과 신뢰를 형성하여 또래관계 향상을 실질적으로 돕는 과정으로 구성하였다. 음악치료 세션은 주 2회, 총 12회로 50분간 진행되었으며, 각 세션은 대상자의 안부를 묻는 인사노래로 시작하여 노래 부르기, 노래 대화하기, 노래 만들기 활동을 순서대로 진행하였다. 활동이 끝나면 소감을 나눈 뒤 마침노래로 세션을 마무리 하였다. 대상자의 또래관계 변화를 측정하기 위한 도구로서 교사용 또래관계 척도를 사용하였으며, 이러한 양적 자료에 대한 검증을 위하여 대상자별 사전, 사후검사에서 측정된 점수결과의 평균을 통하여 또래관계 변화를 비교하였다. 또한 노래 만들기 프로그램에 대한 대상자들의 질적 자료를 얻기 위하여 노래 만들기 프로그램을 통해 나타나는 언어적 반응, 행동적 반응, 음악적 반응을 매 회기별로 내용 분석을 실시하여 또래관계의 질적 변화를 서술하였다. 연구 자료를 분석한 결과 첫째, 노래 만들기 프로그램에 참여한 대상자의 또래관계 점수는 프로그램 시행 전과 비교하여 향상되었다. 대상자별 또래관계 평균점수를 비교하여 볼 때, 대상 A는 사전 64.8에서 사후 82.4로 17.6점 향상되었다. 대상 B는 사전 60에서 사후 76.8로 16.8점 향상되었다. 대상 C는 사전 67.2에서 사후 84.8로 17.6점 향상되었다. 대상 D는 사전 58.4에서 사후 84로 25.6점 향상되었다. 연구 대상자 전체의 또래관계 평균점수는 사전 62.6에서 사후 82로 19.4점 향상되었으며, 이러한 양적 결과 분석을 통하여 노래 만들기 프로그램은 지적장애아동의 또래관계에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 둘째, 노래 만들기 프로그램을 시행하는 동안 또래관계에 어떠한 질적 변화가 나타는지 알아보기 위해 대상자들의 회기별 언어적 반응, 행동적 반응, 음악적 반응을 내용 분석한 결과 대상자의 특성과 사회적응능력 수준에 따라 차이가 있었으나 노래 만들기 프로그램을 통하여 또래와의 관계 형성에서 중요한 언어적 의사소통 기술이 모든 대상자들에게 향상되었다. 언어적 반응의 변화는 행동적 반응의 변화로 이어져 대상자들 간의 다툼이나, 갈등관계가 줄어드는 또래관계의 긍정적인 효과가 나타났다. 또한, 노래 만들기 프로그램을 통하여 대상자들 간의 음악적 환경 안에서 뿐만 아니라 학교 안에서의 일반적 환경에서 역시 서로에게 도움을 주며, 배려하는 또래관계의 질적 향상이 나타났다. 따라서 본 연구는 노래 만들기 프로그램이 지적장애아동의 또래관계 기술을 향상시키며, 또래 간의 긍정적인 관계 형성을 위해 효과적이라는 점을 시사한다.;The purpose of this study is to investigate the efficiency what influence comes out and what qualitative changes be appeared to the peer relationship through the song writing activity to the intellectual disability child. The subject of this study were four female students who were in 5 grade and 6 grade students in G elementary school located at Goyang-shi, Kyonggi-do, Korea, and they were selected after the consultation with the teacher in charge of the special class. The four students were selected among the intellectual disability students with two factors over, who could read and understand, by communication of each other, and who have difficulties with the peer relationship and be in same level of sex and age. In this study, it is consisted of 3 steps for the song writing program. The first step is to recognize oneself with others, as the introduction stage of researching for each other, who could make a close relationship and be adjustable to the enviroment of the music therapy, in order to research oneself to others. The second step is, as a stage of understanding and accommodation of each other, composed of the stage which deals with the conflicts occurable between the peer in general enviroment circumstance and to aquire a solution by seeking a source for the conflicts. The third step, as the stage to form the relationship, is composed of the stage which makes a credit and trust into the peer relationship and substantially helpful for the improvement of the peer relationship. As the instrument to measure the change of the subject's peer relationship, it was used by the relationship measurement for the teacher, the result of the quantitative test data was investigated by the comparision of the change of the peer's relationship scores through the before and apter test per a subject. As the result of analysis to this research data, Firstly, it was revealed that the score of the peer relationship for the subjects participated in the activity of song writing was significantly improved more than the before-program. Secondly, in order to find out the qualitative change of the subject's peer relationship, the result of the analysis of the subject's verbal response per a session, behavioral response, musical response, while the activity of song writing, it was revealed that it was some difference by the subject's character and the level of the social adjustment ability, but the technique of the important verbal communication was improved to all subjects to make a better peer relationship through the activity of song writing. At the result, this study is indicated that the activity of song writing is very effective to improve the peer's relationship technique of the intellectual disability child, and also to form the positive relationship between the peer.
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