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체육수업 상황에서의 학생 행동에 대한 교사의 스트레스와 반응

Title
체육수업 상황에서의 학생 행동에 대한 교사의 스트레스와 반응
Other Titles
A study on the teachers' stresses and reactions to the students' behaviors in the physical education classes
Authors
장미진
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 학교현장의 수업상황에서, 특히 학생들의 신체활동이 활발하게 이루어지는 체육수업 상황에서 교사에게 스트레스가 되는 학생들의 행동에 대한 교사의 스트레스와 그에 따른 교사의 반응을 알아봄으로써 학생 행동에 대한 교사의 반응에 대해 이해의 폭을 넓히고, 교사가 학생들의 어떠한 행동에 의해 체육수업을 지도 · 운영하는 데에 있어서 스트레스와 어려움을 겪게 되는지를 규명하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 체육수업 상황에서의 학생 행동에 대한 교사의 스트레스와 반응을 파악하기 위한 것이며, 이를 위해 인구학적 통계에 따라 체육수업 상황에서 학생 행동에 대한 교사의 스트레스를 파악하고, 학생의 문제행동에 대한 교사의 대처방법 즉, 반응을 분석하였다. 본 연구의 조사대상은 2008년 현재 서울시에 위치하고 있는 학생 구성이 남녀공학으로 이루어진 중 · 고등학교에 근무하는 체육교사를 모집단으로 설정하였으며, 조사대상의 표본은 무선 표집(Random sampling)으로 추출하였다. 본 연구에서 표집 된 유효 표본 수는 총 178명 이었으나, 실제분석에 사용된 자료는 회수되지 않은 설문지와 불성실하게 응답한 자료로 판단(동일번호 연속 표기)되거나 조사내용이 일부 누락(미 표기)된 63명의 자료를 제외한 115부의 설문지를 최종 분석에 사용하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 조사대상의 일반적 특성, 교사에게 스트레스가 되는 학생 행동, 스트레스가 되는 학생 행동에 대한 교사의 반응으로 구성되어 있다. 자료 분석을 위하여 본 연구에서는 수집된 자료를 SPSS WIN 12.0 Version 통계 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 조사대상의 일반적 특성과 교사의 반응 순위를 알아보기 위하여 기술통계와 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였고, 학생의 행동에 대한 교사의 스트레스와 반응을 알아보기 위하여 T검정, 일원변량 분산분석(One-way ANOVA)의 통계기법을 실시하였다. 이와 같은 자료수집 및 분석과정을 통하여 얻어진 본 연구의 분석결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 체육수업 상황에서의 학생 행동에 대한 교사의 스트레스는 본 연구에서 사용된 질문지의 45문항의 학생 행동에 대해서 스트레스를 받는 것이 확인됐으며, 특히 학생의 행동 중 생활태도와 관련된 행동의 하위영역인 규칙에 대해서 교사가 느끼는 스트레스 정도는 평균값이 3.16으로 가장 높았고, 생활태도와 관련된 행동의 하위영역인 도덕성에 대해서 교사가 느끼는 스트레스 정도는 평균값이 3.10으로 두 번째로 높았다. 본 연구에서의 평균값은 1에서 5까지 나타나는데 5에 가까울수록 스트레스를 받는 정도가 높은 것을 나타났다. 둘째, 체육수업 상황에서의 학생 행동에 대한 교사의 일반적 특성에 따른 스트레스는 성별 (p<0.05), 교직경력 (p<0.05), 직위 (p<0.05), 주당수업시간 (p<0.05)에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 교사의 성별에 따른 스트레스는 여교사가 남교사 보다 더 느끼고 있었고, 교직경력이 낮은 교사 일수록 스트레스를 더 많이 받는 것으로 나타났다. 또한 직위가 평교사인 교사가 부장교사인 교사 보다 학생 행동에 대해 스트레스를 더 받고 있었으며, 교사의 주당 수업 시간이 많을수록 학생 행동에 대해 받는 스트레스가 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 체육수업 상황에서 학생의 문제 행동에 대한 교사의 반응은 문제 행동을 그만둘 것에 대해 요구하거나 경고하는 등의 방법인 언어적인 신호를 사용하는 비율이 36.0%로 가장 높게 나타났고, 문제행동에 사용된 물건을 압수하거나 분노를 표시하며 야단치는 등의 방법인 처벌에 대한 비율이 29.1%로 두 번째로 높게 나타났다. 이와 같은 결과를 종합해 볼 때, 학생과 가장 밀접한 관계를 맺어야 하는 교사는 학생의 행동에 대해 스트레스를 받고 있으며, 학생의 행동에 의해 받게 된 스트레스를 교사는 다시 학생에게 되돌려 주는 등의 수업 운영에 영향을 미치는 문제가 발생하지 않도록 교사의 스트레스 해소를 위한 여러 가지 학교 내 · 외의 행정적 · 제도적 지원이 뒷받침 되어야 할 것이다. 뿐만 아니라 학생과 교사가 밀접한 관계를 유지하기 위해, 더 나아가 효율적인 학교체육수업을 만들기 위해 학생은 교사를 존경하고 이해하며, 교사는 학생을 위해 끊임없이 연구하고 노력해야 할 것이다.;The purpose of this study is to examine the stressful factors of students' behaviors to the teachers and the teachers' reactions to those behaviors in the situations of physical education classes where the students are actively using their bodies in order to broaden understanding of teacher's reactions to the students' behaviors, and to verify the students' behaviors that cause teachers' stresses and frustrations in teaching and managing the physical education classes. In order to achieve the aim of this study that is to verify the teachers' stresses and reactions to the students' behaviors in the physical education classes, according to the demographic statistics, this study attempts to investigate the teachers' stresses to the students' behaviors in the physical education classes and to analyze the teachers' responses, or reactions to the students' troublesome behaviors. The respondents of this study is composed of the physical education teachers who are teaching in the coeducational middle and high schools located in Seoul as of 2008, and the samples of the respondents were extracted by the random sampling. The number of valid samples of this study was 178, but only 115 responses were used in the final analysis excluding 63 reponses that were not replied, unfaithful responded(consecutive choices of same numbers) or partially omitted(not fully responded). The questionnaire of the study is composed of the general features of the research population, the students' behaviors that cause the teachers' stresses and the reactions to the stressful behaviors of students.The responses of the study were analyzed by SPSS WIN 12.0 Version, and frequency analysis was done to examine the general features of the population, and the T-test and One-way ANOVA methods were utilized to analyze the teachers' stresses and the reactions to the students' behaviors. The analysis results and conclusions from the study are as follows; First, the 45 questions on the students behaviors in the questionnaire were found to cause the teachers stresses, and especially the degree of the teachers' stresses recorded highest point 3.16 in the regulations which is the sub-item of the students' behaviors related to the living attitude. And the degree of the teachers' stresses was second highest as 3.10 in the morality which is the sub-item of the students' behaviors related to the living attitude. In this study, the value ranges from 1 to 5 and the more the stress is, the closer to 5 point the value gets. Second, the teachers' stress to the students behaviors in the physical education classes are significantly related to the general features of the teachers such as sex(p<0.05), teaching career(p<0.05), position(p<0.05) and the teaching hours per week(p<0.05). The study found that according to the sex, female teachers get more stresses than male teachers, and the shorter the period of teaching career is, the more stresses the teachers get. Also according to the position, the higher the position is, the less stresses the teachers get and the more the teaching hours per week, the more stresses the teachers get. Third, in terms of the teachers' reactions to the students' troublesome behaviors, the verbal signals recorded the largest portion of 36.0% such as requiring or warning that the students should stop the behaviors and the punishment ranked second highest portion of 29.1% such as confiscating the things used in the troublesome behaviors or scolding and expressing angers. To sum up, since the teachers who have to get the closest relationship with the students are stressed by the students' behaviors and those stresses are returned to the students causing much troubles in the classes, the administerial and institutional supports inside and outside of the schools to relieve the teachers' stresses are needed. Furthermore the students have to pay respect to and understand the teachers, and the teachers should study and make efforts for the students.
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