View : 530 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이난이-
dc.creator이난이-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:10Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:10Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000050187-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177507-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000050187-
dc.description.abstractThis study aimed at examining the relationship between physical education activities and sociability according to students' behavioral characteristics. In order to achieve the aim, questionnaires produced on the basis of students' experiences with physical education activities were distributed to students to examine their character, preference for physical education activities, abilities of physical education activities, relationship with the physical education teacher, and sociability influenced through physical equation activities. The subjects of this study included 700 male and female students randomly selected from six coeducational schools in Seoul. Of 700 questionnaires distributed to the students, a total of 612 questionnaires (male: 307, female: 305) were used for data analysis after excluding questionnaires with unfaithful or double responses. The questionnaire used in this study was composed of parts measuring the students' introversion, extroversion, and affectivity. In addition, the scale measuring perception of physical education activities developed by Lee, Jun-sang (2000) was employed. Besides, in order to examine the relationship between physical education activities and sociability according to the students' behavioral characteristics, the perception scale for social support developed by Han, Mi-hyeon (1996) was used. Statistical analyses were performed on the collected data. Frequency analysis was conducted to look into the subjects' general characteristics and t-test and Pearson's correlation analysis were carried out to examine the differences and relations among factors.;본 연구는 학생들의 행동특성에 따른 체육활동과 사회성 관계를 알아보는데 목적이 있다. 이 목적을 달성하기 위하여 학생들의 체육활동의 경험을 기초로 한 설문지를 통해 성격진단, 체육활동의 선호도, 체육활동의 능력, 체육교사와의 관계, 체육활동을 통한 사회성의 관계를 규명하였다. 본 연구의 조사대상자는 서울시에 소재하고 있는 중학교 남․여 공학 6개교를 무선표집 한 다음, 조사대상자들은 700여명 이였으나, 설문지를 회수한 결과, 무성의한 반응 및 이중기입을 제외하고 남학생 307명, 여학생 305명을 총 612부를 자료 사용 하였다. 본 연구에서 사용된 설문지의 구성은 성격차원적요인의 특징을 측정하는 외향성-내향성, 정서성을 분류하였으며, 이준상(2000)이 사용한 체육활동에 관한 설문지를 가지고 체육활동 선호도, 능력, 교사와의 관계를 사용하였다. 그리고 학생들의 행동특성에 따른 체육활동과 사회성을 알아보기 위하여 한미현(1996)이 개발한 사회적지지 지각척도를 사용하였다. 자료 분석을 위하여 본 연구에서 사용한 통계분석기법은 조사 대상자자들의 일반적 특성을 살펴보기 위하여 빈도분석을 사용하였으며, 각 요인들에 대한 차이와 관계에 대해 알아보기 위하여 평균차이 검증인 t-test와 상관관계분석(Pearson's Correlation Analysis)을 사용하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 C. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 학교사회에서 인간관계 = 6 1. 인간관계의 의의 = 6 2. 학교사회의 인간관계 = 7 B. 청소년의 사회성 = 8 1. 사회성의 개념 = 8 2. 청소년의 문화 = 9 3. 청소년기의 사회성 발달 = 10 C. 행동특성의 의미 = 11 1. 성격의 의미 = 11 2. 특성론 = 12 3. 외향성(Extraversion) = 13 4. 내향성(Introversion) = 13 5. 외향성과 내향성의 행동특성 = 13 6. 정서성(emotion) = 14 E. 체육교육의 목표 = 15 1. 체육교육의 목표 = 15 2. 신체활동을 통한 교육 = 15 Ⅲ. 연구방법 = 19 A. 연구대상 = 19 B. 연구도구 = 20 C. 조사절차 = 24 D. 자료처리 = 24 Ⅳ. 연구결과 및 논의 = 25 A. 요인분석 = 25 B. 학생들의 일반적 배경에 따른 행동특성의 차이 = 31 C. 학생들의 행동특성에 따른 체육활동 인식의 차이 = 38 D. 학생들의 행동특성에 따른 사회성 = 40 E. 체육활동에 따른 사회성 관계 = 41 F. 논의 = 43 Ⅵ. 결론 및 제언 = 46 A. 결론 = 46 B. 제언 = 49 참고문헌 = 50 부록 = 55 ABSTRACT = 61-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1601026 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title학생들의 행동특성에 따른 체육활동과 사회성 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe effect of students' behavioral characteristics on physical education activities and sociability-
dc.creator.othernameLee, nan yi-
dc.format.pageix, 63 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2008. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE