View : 511 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이선혜-
dc.creator이선혜-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:09Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:09Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000050087-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177503-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000050087-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 항공사 객실승무원에게 생활체육활동의 중요성과 필요성을 재인식 시키고 학교체육활동경험을 통한 생활체육인식과 직장생활만족도를 조사· 분석·파악하므로 학교체육과 생활체육 및 직장생활의 상호 연계적 발전을 모색하기 위하여 그 기초를 마련하고자 함에 있다. 본 연구를 위한 설문지는 항공사 객실승무원의 학교체육활동경험과 생활체육인식 및 직장생활만족도와의 관계를 규명하기 위해서 조사대상자 일반적 특성 7개, 정과체육수업 문항 10개, 체육특별활동 문항 5개, 방과 후 체육활동 문항 5개, 생활체육인식 문항 10개 그리고 직장생활만족도를 알아보기 위한 문항 51개를 포함하여 총 88문항으로 구성하였다. 배부된 설문지는 총 500부였으며 이 중 수집된 설문지는 총 431부로 회수율은 약 86%였다. 자료처리는 SPSS 프로그램을 이용하여 다음과 같이 통계처리 하였다. 일반적 특성은 연령, 평균수입, 결혼여부, 직위, 생활체육활동 참여정도, 생활체육활동 참여기간, 생활체육활동 참여형태이다. 일반적 특성에 따라 정과체육수업, 체육특별활동, 방과 후 체육활동, 생활체육인식, 직장생활만족도 간에 연관성이 존재하는가를 규명하기 위하여 x2 test를 실시하였다. 정과체육수업, 체육특별활동, 방과 후 체육활동경험이 생활체육인식에 미치는 영향과 생활체육인식이 직장생활만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였다. 또한 생활체육활동의 참여정도가 직장생활만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하여 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 항공사 객실승무원의 일반적 특성에 따른 학교체육활동경험을 살펴보면 정과체육수업에 대한 경험은 현재 생활체육 참여정도에 관계없이 체육시간을 운동능력과 상관없이 즐거워했던 정도가 45%였으나 현재 생활체육활동을 하고 있는 객실승무원 중 대체로 정과체육수업시간에 다양한 종목을 경험하지 못하였다고 응답하였다. 체육특별활동에 참여하였던 객실승무원이 참여하지 않았던 사람들보다 현재 생활체육활동의 참여정도가 매우 높게 나타났다. 방과 후 체육활동에 참여하였던 객실승무원들은 대체로 방과 후 체육활동을 통해 넓은 인간관계를 형성하였고 스포츠에 많은 관심을 갖게 되었다고 나타났다. 둘째, 일반적 특성에 따른 생활체육인식은 생활체육활동 참여정도와 상관없이 생활체육활동이 건강유지 및 체력증진을 도모하고 스트레스해소 및 기분전환에 도움을 주며, 직장 내에서 인간관계의 폭을 넓히는데 중요한 역할을 한다고 인식하고 있었다. 또한 생활체육참여기간이 긴 집단일수록 현재 생활체육참여에 있어서 학교체육이 긍정적인 영향을 주었다고 응답하였다. 셋째, 항공사 객실승무원의 일반적 특성에 따른 직장생활만족도는 작업환경지각수준에서 생활체육활동에 참여하지 않는 집단이 직장 내 인간소외감을 더 느끼는 것으로 나타났으며, 20-30세의 객실승무원이 업무에 제안사항이 잘 반영된다고 느끼고 있었다. 또한 월평균 수입이 251-350미만이 업무외적인 것을 할 수 없이 할 때가 많다고 나타났다. 직무스트레스에서 생활체육에 참여하지 않는 집단이 정신집중도가 더 떨어지며 눈의 피로를 쉽게 느끼고, 26-30세가 회사업무로 인한 피로가 높게 나타났다. 직무특성은 20-30세가 지각수준이 낮게 나타났으며 직무만족에서는 생활체육에 참여하는 객실승무원이 참여하지 않는 사람보다 동료들과의 관계와 직장에서의 자부심정도가 긍정적인 것으로 나타났다. 넷째, 항공사 객실승무원의 학교체육활동경험이 생활체육인식에 미치는 영향은 부분적으로 유의미 한 것으로 나타났다. 특히 정과체육수업과 방과 후 체육활동이 생활체육인식에 대한 설명력이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 생활체육에 대한 인식과 참여정도는 직장생활만족도에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직장생활만족도를 네 가지 영역에서 살펴 본 결과, 객실승무원의 생활체육에 대한 인식은 직무스트레스 외에 작업환경지각, 직무특성, 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 생활체육활동의 참여정도는 직무스트레스와 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 특히 생활체육활동의 참여정도가 많을수록 직무스트레스가 낮아짐을 알 수 있었다. 위와 같은 결과를 종합해 볼 때, 항공사 객실승무원의 학교체육활동경험이 생활체육인식에 영향을 미치며 생활체육활동의 참여정도가 많을수록 직무스트레스가 낮아지고 직무만족도가 높아진다는 것을 확인 할 수 있었다. 따라서 학교체육활동경험을 통한 생활체육활동에 대한 긍정적인 인식과 즐겁고 다양한 학교체육활동경험이 평생교육차원에서의 생활체육으로 연계될 수 있도록 학교체육수업을 위한 체육교사의 끊임없는 연구가 필요하며 평생체육을 위한 학교교육제도의 개선도 시급하다고 사료된다. 또한 직장생활만족도에 영향을 미치는 생활체육활동에 기업에서의 더 많은 관심과 지원이 필요하다.;The purpose of the study was to systematically examine and analyze the issue of the cognition on "sports for all" and work life satisfaction through the school physical education experience and provide for mutual development of school physical education, "sports for all" and work life. The questionnaires for this study are based on how the school physical education experience affects "sports for all" and work life satisfaction. It composed 4 sections and total 88 questions. First section is composed of 7 questions on respondents own special interests. Second section is divided into 3 items, such as 10 questions on regular physical education class, 5 questions on extra physical activities curriculum, 5 questions on physical activity after class. Third section is composed of 10 questions on level of attending "sports for all". Fourth section is composed of 51 questions on work life satisfaction. The total number of this study is 500 copies and 431 copies(86%) are returned among them. The process of data is done by using SASS program. The normal variables are the age group, average income, marriage or not, position, participation precision of "sports for all", period of "sports for all", type of "sports for all". The x² test is used to investigate whether each normal variables is related to each of regular physical education class, extra physical activities curriculum, physical activity after class, level of attending "sports for all" and work life satisfaction. The regression analysis are used to evaluate whether there is a correlation between the level of cognition on "sports for all" and regular physical education class, extra physical activities curriculum, physical activity after class. Also the regression analysis are used to evaluate whether there is a correlation between level of cognition on "sports for all" and work life satisfaction. The one-way ANOVA were conducted to analyze that how much work life satisfaction is affected by participation precision of "sports for all". The results of this study are as follows. First, 45% of flight attendants answered that they enjoyed regular physical education class. But most flight attendants who is involved in "sports for all" in the present time answered that they couldn't experience a various events in regular physical education class. Flight attendants who engaged in extra physical activities curriculum are doing "sports for all" the present more than those who didn't. The number of respondents who engaged in physical activity after class in the past time and social activity currently made wide human relationship and are much more interested in sports than those who didn't. Second, in regardless of whether they are engaged in "sports for all", the respondents answered that spots for all has an affirmative effects such as it gets rid of stress, refreshes oneself, develops ones physical strength and plays an important role in widen ones human relationship. Also flight attendants who is involved in "sports for all" answered that regular physical education class effects positive recognition about engaged in "sports for all". Third, flight attendants who didn't engage in "sports for all" answered that they feel more a sense of alienation. The respondents whose age between 20 and 30 answered that a matter of their business proposal is reflected in company. Also the respondents who monthly average income is between 2,510,000 and 3,000,000 answered that they're doing frequently external task. In duty stress, the respondents who didn't engage in "sports for all" answered that they have less concentration of mind and feel eyes fatigue more. And flight attendants whose age between 26 and 30 answered that their fatigue is high level in company affairs. In duty specific, the respondents between 20 years old and 30 years old produced results of low discretion level. In duty satisfaction, the respondents who engaged in "sports for all" produced results of positive answers about colleague and pride of their job. Fourth, the school physical education experience, especially on regular physical education class and physical activity after class has an influence on a high level of cognition on "sports for all". Fifth, the cognition and participation on "sports for all" produced partly influence results on work life satisfaction. According to the four level of work life satisfaction, cognition on "sports for all" of flight attendants produced result it have an effect on working environment consciousness, duty specific and duty satisfaction except duty stress. But participation precision of "sports for all" produced result to have an effect on duty satisfaction and duty stress. Especially duty stress get lower respondents who engaged in "sports for all". T sum up, school physical education experience of flight attendants have an effect on the cognition on "sports for all". And we can explain that the participants of "sports for all" get lower duty stress and more high duty satisfaction. Therefore, the positive cognition of "sports for all" through the enjoyed and various school physical education experience will be connected with "sports for all" in life long education. So games master need to research constantly and school education system also need to improve. The business is in need of interest and support to "sports for all"-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 문제 = 4 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 학교체육과 생활체육 = 5 1. 학교체육의 개념 및 목표 = 5 2. 학교체육의 현황 = 7 3. 생활체육의 개념 및 필요성 = 13 4. 생활체육의 역할 = 15 B. 항공사 객실승무원 = 17 1. 객실승무원의 직무특성 = 17 2. 객실승무원의 건강과 생활체육 = 20 3. 직무만족 = 24 C. 학교체육과 생활체육 연계 및 직장생활 = 26 1. 학교체육과 생활체육 연계의 필요성 = 26 2. 생활체육활동과 직장생활 = 27 Ⅲ. 연구방법 = 30 A. 연구대상 = 30 B. 조사도구 = 31 C. 조사절차 및 자료처리 = 33 Ⅳ. 결과 분석 및 논의 = 34 A. 결과 분석 = 34 B. 논의 = 65 Ⅴ. 결론 및 제언 = 71 참고문헌 = 74 부록 = 78 ABSTRACT = 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent845098 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title항공사 객실승무원의 학교체육활동경험과 생활체육인식 및 직장생활만족도와의 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Relevancy of School Physical Education Experience, the Cognition on "Sports for all" and Work Life Satisfaction for Flight Attendants-
dc.creator.othernameLee, Sun hye-
dc.format.pagevi, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2008. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE