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수연장에 관한 비교 연구

Title
수연장에 관한 비교 연구
Authors
최은희
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
수연장은 고려시대의 궁중연례에서 불리어지던 노래형태를 당악정재의 틀에 얹어 가무희형식으로 확대시킨 것으로 송의 대곡에 속하는 가무이다. 그 후 궁중의 각종 연희에 추어지면서 오늘날까지 전승되어져 오고 있는 춤이다. 본 논문은 수연장에 대한 형식과 내용 등 모든 요소들을 문헌에 의거 비교하여 당악정재에 대한 일반적 형태를 규명하고 나아가 변천 과정을 살핌으로써 문헌에만 전하여 오는 옛 정재의 재현 가능성을 모색하였다. 즉 수연장은 당악정재의 대표적인 춤으로 그 형태에는 죽간자에 의해 인도된 무원(이때의 무원은 원무를 가리킴)이 무이 뒤 양 옆에 정립하고 나면, 먼저 죽간자가 전면으로 나아가 군왕송축의 내용을 지닌 선구호를 알리고는 서로 내향하여 정립한다. 다음 원무전원이 나와 창가를 부름으로 춤의 시작을 알리는 예의 절차가 끝나고 본격적인 춤으로 들어가는데 먼저 전원의 회선무로 다른 형태를 이룬다. 다른 형태를 이루어서 각자 개별적인 대무를 하고는 다시 회선무로 처음의 형태가 되어 대별로 상대무·상배무를 하면 전원의 춤이 끝나게 된다. 이때 원무는 또 다른 장가를 하고 이어서 죽간자가 전면을 향하여 춤을 아름답게 끝냈다는 예의로서 후구호를 하면 전원이 물러나가는 것으로 이 춤을 맺고 있다. 변천 내용에 있어 고려사 악지와 악학궤범·정재무도홀기(한말) 및 현행 것을 비교하여 보면, 음악은 고명이 같은 것과 다른 것이 있는데 그 확실한 것은 알수 없고 대개 정재무도홀기 이후로는 현행과 같은 내용이다. 또 고려사 악지의 구호·치오도 악학궤범 이후 신구호·후구호로 나누어 죽간자가 아뢰었고 사설 내용도 생략하여 부르고 있다. 무원은 고려사 악지에 16인이 악학궤범 이후 8인으로 되어 현행에 이르고 있다. 의물과 복식은 문헌과 현행이 일치하고 있음을 알 수 있다. 그러나 무작 및 형태에 있어서는 많은 내용의 변화가 있었겠으나 확실한 것은 옛 문헌에 구체적인 기록이 없어 비교할 수 없다. 대체로 그 형태의 큰 틀이 무원의 변화에 따라 조금 변형되었을 뿐 정제무도홀기 이후로는 현행과 일치한다고 볼 수 있다. 이상에서와 같이 수연장은 고려초기에 들어와 조선을 거쳐 현행까지 그 내용과 형태에 있어 약간 변모되었을 뿐 그 원형을 거의 보존하고 전해 오는 도악정재의 대표적인 춤 중의 하나이다.;A kind of song sung in court plays of Koryo dynasty was adjusted to the from of Tang-Ak Court Dance and developed into a form of "Kamuhi," which was named "Suyonjang" that belonged to one of the great music of Sung era. It is the purpose of this paper to grope for some possibilities of conserving faithfully the orchetype and perfoming again by trying to see each element of "Suyonjang" such as its form and contents. The conclusion of this paper is as follow: "Suyonjang" is a representative dance of "Tang-Ak-Chong-Chae". The patten of the dance is as followings: At first, the dancers("Won-Mu")led by "CHuk-kan Cha" stand directly at the both sides of the behind-stage. After then, "CHuk-kan Cha" come forward, sing "Son-Ku-Ho" which gianifies a blessing of the king, and then stand inward facing each other. Next, all the dancers ("Won-Mu") come forward and sing Ch'ang-sa which notifies the beginning of the dance. All the members begin dancing with "Hwoe-Son-Mu". which forms an another pattern. In the pattern, each of them displays contredanses, and then they form again the original pattern with "Hwoe-Son-Mu". After they dance in group Vis-avis and against one an other, the dancing ends. At this moment, "Won-Mu" sing an another "Ch'angsa" and "CHuk-Kan-Cha" stand in front anr sing "Hu-Kuho" which notifies having finished the dance beautifully. And then all the members moving backward, the dancing is completely finished. Its music includes Accompaniment, "Kuho", "Ch'o", and "Ch'angsa". The names of tunes can be found in Koryo-Sa-Ak-chi, Ak-Hak-Kwe-Bom, and Ch'ong-Jae-Mu-Do-Hol-Gi but the names of tunes are different from those of thosedays there is accompaniment since the 1920's is sure to have been called as its polplar names such as "Po-Ho-Ja"("chang-Ch'un-Bul-No-Ji-Gok"), "Hyang-Dang-Gyo-Ju"("Kyong-P'ung-Ju-Gok"), "Sam-Hyon-Hwan-Ip"("Ham-Yong-Ji-Gok"), rapid "Toduri"("P'ung-Un-Gyong-Hwoe-Ji-Gok), "T'aryong", etc. "Kuho" and "Ch'io" of Koryo-Sa-Ak-Chi are changed into "Kuho" since Ak-Hak-Kwe-Bom and then sung as "Son-Kuho and "Hu-Kuho" by "CHuk Kan Ja". "Hu-Kuho" since Ak-Hak-Kwe-Bom was the tune for the former auqtrain of "T'ae-P'yong-Si-Jol-Say", a chiness quatrain with 7-Syllable lines in Koryo-Sa-Ak-Chi. "Ch'ongsa" had two names of "Tong-Un-Yong-Ch'ae-Saek-Sa and Chong-Chun-Ok-Chon-Sa". Sonce Ak-Hak-Kwe-Bom, the former was divided into two and named "Mi-Gon-Sa" and "Mi-Hu-Sa" and the latter was inscribed briefly "p'a-Ja-Sa" or "Ch'ong-Ch'un-Sa". Perfoming members are composed of two persons of Pong-Juk-Kan-Ja and 8 dancers. Only Koryo-Sa-Ak-Chi records 16 dancers. As to the ritual properties, "Chuk-Kan-Ja", "In-In-Jang", "Yong-San", "Pong-Son", "Chuk-Son", "Mi-Son", and "Chong-Jol" were used. To speak concerning the costume, the dancing girls("Won-Mu") of the court dance and those carrying the ritual properties("Chuk-Kan-Ja") were all dressed in the same costume, the general court dance costume. The general costume of the dancing girls includes "Nok-Ch'o-Dan-Sam", "Nam-Seck-Sang" as underwear, "Hong-Ch'o-Song" as outer garment, "Hwa-Kwan" "Hong-Dan-Gum-Lu-Su-Dae", and "Ch'o-Lok-Hye", "O-Saek-Han-Sam". The movemt of the dance begins with "Ch'ok-To-I-Jin" and "Mu-To-I-Jin" and ends with "Ch'ok-To-I-Jin" and "Yom-Su-Ch'ok-To-Mu-T'oe". As to the progress of the dance, all the members dance "Hwoe-Son-Mu", each two persons dislpay contredanses, and then groups with four persons dance vis-a-vis and against one another. Ak-Hak-Kwe-Bom contains the names of the movement, for example, "Chol-Ha-Mu", "Ip-Su-Mu", "Sa-Su-Mu", "P'al-Su-Mu", "Kum-Ch'ok-Mu", "P'a-Ja-Mu", "P'a-Ja-Mu", "Chol-Mu", "Hyop-Su-Mu", "T'oe-Su-Mu", etc. Koryo-Sa-Ak-Chi says about the form of the dance that 16 dancers were drawn up four deep facing the front the other documents record that 8 dancers of the dance has been complicatedly changed with much variety since Ak-Hak-Kwe-Bom. "Sa-Bang-Jak-Tae-Do" newly appears and formal changes are seen in this "Sa-Bang-Jak-Tae". According to Ak-Hak-Kwe-Bom, a circle, as a whole, is drawn up in the opposite direction of the hands, while according to Chong-Hae-Mu-Do-Hol-Gi, each group with persons, introverting from the four directions and arossing horizontally and perpendicularly, assumes linear movemonts.
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