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"The grapes of wrath" humanism의 문서적 가치

Title
"The grapes of wrath" humanism의 문서적 가치
Authors
김인숙
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1962년 Nobel 문학상을 수상한 John Ernest Steinbeck(1902~1968)은 넓고 다양한 작품세계를 가진 작가다. 그는 1929년 그의 처녀작 The Cup of Gold를 냄으로 작품생활을 시작한다. 그러나 그가 작가로서 자신의 독창적인 세계를 확립한 것은 1934년 Tortilla Flat를 내면서 부터이다. 이 작품은 Steinbeck이 ‘Paisano’라 이름붙인 Mexico 출신의 농부들을 소재로 한 작품으로 그들의 부도덕한 생활 속에 전개되는 순진하고 소박한 성격 묘사와 그들의 인간적인 온정과 쾌활함으로 주목을 끌었다. Tortilla Flat에 이어 작가는 세 개의 성공적인 작품을 내었다. 노동자들의 파업을 다룬 In Dubious Battle(1936)과 극작화되어 ‘Drama Critic Circle Award’를 획득하므로 명성과 상업적 성공을 동시에 갖게 된 중편소설, of Mice and Men(1937)과 The Grapes of Wrath(1939)이다. 이 세 작품은 모두 그 당시 미국 경제대공황을 배경으로 한 위대한 작품들이다. 특히 1940년 Pulitzer상 수상작품인 The Grapes of Wrath는 oklahoma에서 dust bowl에 쫓겨 California로 이주하는 가난한 농부 Joad가의 여정기를 기록한 것으로 Steinbeck의 대표적 작품이다. 작가는 이 작품에서 상반되는 소재 혹은 내용을 대치시켜 제시하고 있으며 제시된 문제의 해결을 위해 그것을 하나로 통합·해결하는 방향으로 작품을 유도한다. 전 30장으로 된 이 작품은 장편소설로서 두 개의 다른 형태의 문체 즉 대화체와 산문체로 나누어져 있다. 서로 다른 문체가 엇갈리며 일반적 상황제시와 세분된 특정행위 등을 제시하는 가운데 예술적 조화를 이루게 되는 작품이다. 문체에서와 마찬가지로 작품구성에 있어서도 두 개의 대조되는 이야기를 쓰고 있다. 즉 oklahoma에서 California로 가는 Joad가의 이야기는 마치 애굽을 떠나 Canaan 땅으로 가는 이스라엘 민족의 이야기처럼 전개된다. 또한 주제에 있어서도 부정적 비관주의와 긍정적 낙관주의가 대조를 이루고 있다. 처음 Joad가는 육체적인 면에서나 정신적인 자세에 있어서 원초적인 상태에 있다. 그들은 퉁명스럽고 이기적인 가족이다. 특히 이 작품 초에 제시되는 Joad가의 자기중심·가족중심의 개인주의적 행동은 주목할 만하다. 그러나 이들이 고향을 떠나 세부로 이동하는 중에 여러 식구를 잃게 되면서부터 결속되었던 가족적 단위에 분산이 일어난다. Joad가는 매우 부정적이고 비관적인 상황에 봉착한다. 그러나 그들은 결코 생을 포기하지 않고 삶의 가능성을 모색한다. 가족단위의 분산은 이웃을 필요로 하는 진정한 의미의 동료 의식을 갖게 한다. 그들은 씨족단위를 벗어나 사랑과 도움을 나눌 수 있는 이웃을 만난다. 그들은 ‘En Masse’ 개념 속에서 그들의 가족 Rose of Sharon의 행위를 통하여 사랑을 행동으로 실천하는 적극적 박애정신의 숭고함을 깨닫게 된다. 이 작품은 인간심려의 승리를 말하는 소설이다. Joad 가족은 경제공황기에서 비록 문질적인 성공은 거두지 못했으나 인간의 실리적 이기심으로부터 해탈되어 정신적 승화를 거두는 성선의 인간이 된다. Joad가의 이러한 변화와 발전은 Steinbeck의 철학적 이념과 사고에 근거를 두고 있다. 이 철학적 사상 역시 처음에는 두 개의 뚜렷이 다른 방향을 갖는다. 즉 과학을 통하여 유물론적 결정론을 향한 ‘Nature’에로의 접근과 직관력을 통한 ‘Spirit’으로의 접근이다. 이 작품은 그 당시 사회적 혼돈과 산업주의와 산업술의 발달에 따른 저 문제들을 신랄하게 고발하는 동시 인간회복의 시도로서 ‘Nature’에로의 접근을 권장한다. 그리고 작가는 Jim Casy 목사를 창조하여 ‘Nature’와 ‘Spirit’을 하나로 정립하는 19세기 Emerson적 초절주의 신념을 제시하고 있다. “우리가 진정 사랑하는 것은 오직 인간들뿐이다. 그것은 바로 인간이 성령이고, 성령이 인간이기 때문이다.”라고 하는 Jim Casy의 말은 Emerson의 예술론적 전통과 Whitman의 인간애의 종교를 이어받은 Steinbeck의 초절주의 신념을 입증한다. 이러한 철학적 사상을 바탕으로 제시되는 기독교는 위선과 의식을 탈피한 인간적 종교로 재해명되고 있다. Steinbeck은 이러한 종교를 제시함과 동시에 1930년대의 사회적 혼란에서 인간의 존엄성을 지킬 수 있었던 것은 인본주의적 박애정신이었음을 강력히 주장한다.;John Ernst Steinbeck(1902-1968), a Nobel Prize winner for literature in 1962, has a wide and diverse world in his works. He opened his world as a novelist with his first work, The Cup of Gold(1929), and was relatively unknown until Tortilla Flat(1934) brought him popularity. he established his position and the work attracted mush interest in "the paisono", the colourful Mexican-American who are naive and innocent in character, and their humor, humane warmth and gaiety are shown in their basic amoral life. After this, Steinbeck published three other novels: In Dubious Battle(1936), one of the best strike novels; of Mice and Men(1937), a play version of which brought him a Drama Critic Circle Award, popularity and financial success; and The Grapes of Wrath(1939). They are great works deeply involved in the contemporary social chaos of the Great Depression. Steinbeck's pulitzer Prize winning novel, The Grapes of Wrath, about the migration of a dispossessed Family, the Joads, from the Oklahoma dust bowl to California, remains his best-known work. Steinbeck integrated antithetic subject materials in this long artistic novel. This is a novel consisting of 30 chapters in which the style is divided into two different parts: narrative form and prose style. The intercalary chapters are related to episodes in the Joads' story not only by repetitions of general themes but 표 carefully planned repeating of specific details; one should turn, therefore, to his account for an understanding of how artfully the book is put together. The plot, like the style, is established by contrasting two stories: the story of the immigration of the Joad family to California and the Exodus of the Israelites to Canaan in the Bible. And two opposite themes flow in the development of the story: negative pessimistic and the positive optimistic theme; The Joads were at first really primitive, both physically and spiritually. They were haughty, egotistic and self-centered. And the isolated attitude at the beginning of the story is remarkable. But the Joad family-unit began to break down and was in the midst of a real negative pessimistic situation. But they never gave up their life and found the way to lead it into possibility. They made friends, not with simple group-men, but with real companions. The Joad gave up their clannishness and replaced it with neighbours whom they loved and helped. They were led up to the concept of "En-Masse" and practiced the concept in action. Through the gesture of Rose of Sharon, the Joads took a painful step forward "En-Masse" from which a positive optimistic life would be possible. They must have realized that one must give help to anyone who needs it badly in any situation. It is a story of the triumph of the "holy spirit". The Joads have not been saved form the physical privation in the period of the Great Depression. But they have saved themselves from spiritual egotism. The development and change of the Joads' Heart are based on Steinbeck's philosophical and theological ideas. American Transcendentalism asserts the Unity of Spirit and Nature. At the end of nineteenth century, it produced two rivers of thought: one, the approach to Spirit through intuition; the other, the approach to Nature through science. The Graped of Wrath has many running commentaries which depict contemporary social chaos and commercial and industrial power. But they are submerged int the humanistic Transcendentalism of Steinbeck. In order to represent this theory, Steinbeck created Jim Casy in his work. The Statement of Jim Casy, "It's all men an' all women we love; that's the Holy Spirit--human spirit--all men got one big soul ever 'body's part of", is actual proof of Steinbeck's Transcendental Faith from Emerson's artistic tradition and Whitman's religion of love. From these ideas, Steinbeck presents a Christianism, never hypocritical, nor ceremonious. He insists only love could save human dignity and hyman nature from the contemporary social chaos in the 1930s.
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