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만화를 활용한 어휘학습 활동이 영어 어휘능력 향상에 미치는 영향

Title
만화를 활용한 어휘학습 활동이 영어 어휘능력 향상에 미치는 영향
Other Titles
The effects of learning vocabulary using comic strips on Korean middle school students' English vocabulary competence.
Authors
김주은
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The ultimate goal of English education is to improve learners' communicative competence in English. For effective communication, it is necessary to acquire basic vocabulary competence. However, Korean students generally memorize words and their meanings to improve their vocabulary competence. Therefore, it is necessary to develop various and creative vocabulary learning methods. Recently, there have been several researches on the effects of using comic strips in English education and they reported students' high interests and participation in common. Specially, they reported prominent improvements of lower proficiency students' competence. Those researches included writing, speaking and reading, but there was no research on vocabulary learning using comic strips. Therefore, this study investigated the effects of learning vocabulary using comic strips on English vocabulary competence and tried to develop a teaching method that utilizes comic strips, a medium in which middle school students have a interest. Hence, the experiment was conducted for 6 weeks with 68 middle school second graders. The experimental group was provided with comic strips based materials and the control group was given text based materials. Both group completed same activities. The findings of this study are as follows. First, there was a significant difference in comprehension assessment scores of vocabulary retention test between the experimental group and the control group; the use of comic strips in English vocabulary learning was found to be effective in improving learners' comprehensive vocabulary retention. However, there were no significant differences in short-term comprehension, short-term production and productive vocabulary retention assessment scores. Second, the effects of using comic strips were different based on learners' language proficiency level. In high-proficiency level students, there were no significant differences in all assessment scores. In lower proficiency students, there was a significant difference in comprehensive vocabulary retention assessment scores between the experimental group and the control group. Therefore, Using comic strips in English vocabulary learning was effective for beginners' comprehensive vocabulary retention. Third, among three vocabulary learning activities, the word map activity was more effective, especially in comprehensive vocabulary retention, than the other two activities. Next, the original sentence writing activity was more effective than the translation activity. Fourth, among nouns, adjectives and verbs, the comprehensive vocabulary retention scores of adjective and verbs in the experimental group were significantly higher than those of the control group. Fifth, analysing interviews with the experimental group students, it was found that the students preferred the word map activities and it was in accord with the assessment scores. The students said that they enjoyed vocabulary learning using comic strips and participated with interests. Specially, lower proficiency students wanted to use comic strips continuously in English class. In sum, this study has demonstrated that teaching vocabulary with comic strips can be useful for lower proficiency students in level-based English classes. Also, It is very helpful to develop various activities using comic strips, which improve both comprehension and production of vocabulary, for the lower proficiency students' vocabulary learning.;영어 교육의 궁극적인 목적은 학습자가 실제상황에서 자연스럽고 효과적으로 의사소통할 수 있는 능력을 기르는 데 있다. 효과적인 의사소통을 위해서는 기본적인 어휘 능력이 필수적임은 누구나 공감하는 사실이다. 그러나 일반적으로 우리나라 영어학습자들은 어휘능력을 향상시키기 위해 여전히 어휘의 뜻을 단순히 암기하는 방법에 의존하고 있다. 따라서 효과적인 어휘학습을 위해서는 다양하고 창의적인 어휘학습 방법의 개발이 필요하다. 최근 몇 년간 영어수업에서 만화자료를 활용하는 것의 효과에 대한 연구가 활발히 이루어졌는데 공통적으로 학습자들의 흥미도 및 참여도가 높아졌으며 특히 하위 학습자들의 영어능력 향상이 두드러졌음을 보고하고 있다. 만화를 활용한 기존의 연구들이 읽기와 쓰기 그리고 말하기 부분에서 이루어졌으나 읽기, 쓰기, 그리고 말하기의 바탕이 되는 어휘 부분에 대한 연구는 거의 없었다. 따라서 본 연구에서는 중학교 학습자들이 흥미와 관심을 가질 수 있는 만화를 활용한 어휘학습 활동 방안을 개발하고 이를 교실현장에 적용하여 보고, 만화의 활용이 어휘능력 향상에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 중학교 2학년 학습자 68명을 대상으로 총 6차시의 영어어휘 학습활동을 실시하였는데, 실험집단 34명에게는 만화자료를 활용한 어휘학습 활동을 실시하고, 통제집단 34명에게는 지문을 활용한 어휘학습 활동을 실시하였다. 본 실험연구를 통해 얻어진 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단의 실험 후 어휘능력 향상을 전체적으로 비교해 보면 어휘의 지연 이해력에서만 실험집단이 통제집단과 유의미한 향상의 차이를 보였다. 기타 어휘의 단기 이해력이나 단기 및 지연 표현력에서는 집단간 차이를 보이지 않았다. 즉, 만화자료의 활용은 전반적으로 어휘의 지연 이해력 향상에 효과적이라고 할 수 있다. 둘째, 만화자료 활용의 효과를 학습자 수준별로 비교해보면, 두 집단의 상위학습자간에는 간기 및 지연 이해력 및 표현력 향상에서 유의미한 차이가 없었다. 하위학습자간에는 지연 이해력 점수는 유의미한 차이가 있었으나 단기 이해력 및 단기·지연 표현력 향상에는 유의미한 차이가 없었다. 따라서 만화자료의 활용은 특히 하위학습자의 지연 이해력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 번역, 워드맵, 문장만들기의 세 가지 어휘학습 활동별로 두 집단의 어휘력 향상을 비교한 결과, 워드맵활동에서 실험집단의 지연 이해력 향상이 통제집단의 향상보다 유의미하게 높았으며 단기 이해력의 경우에도 유의수준에 가까웠다. 그 다음으로는 문장만들기, 번역의 순서로 두 집단간에 향상도의 차이를 보였는데, 이는 심층면담에서 나타난 학습자들의 선호 활동의 순서와 비교적 일치하는 결과이다. 그러나 학습활동에 따른 두 집단의 표현력 점수에는 유의미한 차이가 없었다. 넷째, 어휘의 품사에 따른 두 집단의 어휘력 향상을 비교한 결과, 실험집단의 동사와 형용사의 지연 이해력점수가 통제집단의 점수보다 유의미하게 높았다. 따라서 만화자료의 활용은 동사와 형용사의 지연 이해력에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 마지막으로, 실험집단과 통제집단의 심층면담 결과를 분석한 결과, 학습자들은 워드맵활동을 가장 효과적이라고 생각하였는데 이는 학습자들의 점수 차이가 워드맵을 실시한 차시에서 비교적 유의미하게 나타난 것과 일치한다. 또한 학습자들은 상·하위 학습자 모두 만화자료의 활용이 지루한 어휘학습을 재미있게 만들어 주었고 흥미를 가지고 참여하게 되었다고 하였으며 특히 하위학습자들은 계속적으로 만화를 활용하기를 원하였다. 이러한 연구 결과는 만화자료를 활용한 어휘학습 활동이 현재 실시되고 있는 수준별 수업에서 특히 하위학습자들에게 유용한 학습 자료로 사용될 수 있음을 시사한다. 만화가 가진 다양한 장점들을 활용하여 학습자의 어휘 이해력뿐만 아니라 표현력까지 도움을 줄 수 있는 다양한 활동들을 종합적으로 계발한다면 하위학습자들의 어휘학습에 도움이 될 것이다.
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교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
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