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읽기 목적과 주제의 친숙도가 중학교 영어 학습자의 우연적 어휘학습에 미치는 영향

Title
읽기 목적과 주제의 친숙도가 중학교 영어 학습자의 우연적 어휘학습에 미치는 영향
Other Titles
Impact of Reading Purpose and Topic Familiarity on Incidental Vocabulary Learning in Korean Middle Schoolers
Authors
남윤옥
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근 어휘 학습의 중요성이 부각되면서 어휘 학습에 대한 이론적, 실증적 연구들이 많아지고 있다. 특히 1970년 대 의사소통 교수법의 어휘에 대한 재고를 시작으로 어휘가 언어 습득이나 사용에 있어서 그 중심을 차지하고 있다는 생각과 함께 언어교육에서 중요한 위치를 차지하게 되었다. 우리나라 영어 학습자들처럼 목표어에 노출될 기회가 많지 않은 상황에서는 의도적으로 어휘를 학습해야 한다는 주장이 있기는 하지만 이를 통해 어휘 지식을 늘리는 데는 한계가 있기 마련이다. 이에 따라 의도적 어휘 학습뿐만 아니라 의미 있는 문맥에서 어휘의 의미를 파악하는 우연적 학습도 필요하다 하겠다. 학습자의 우연적 어휘 학습에 영향을 미치는 요소는 매우 다양하다. 어휘 출현 빈도수라든지 돌출성, 품사, 그리고 맥락성과 같은 어휘적인 요소뿐만 아니라 학습자가 글을 읽는 목적이나 사전 지식, 영어 능숙도, 그리고 학습자가 가지고 있는 어휘 지식 등과 같은 학습자 요인에 따라서도 어휘 학습량은 달라진다. 특히 읽기 목적과 글의 주제 친숙도와 같은 요인들은 학습자가 글을 읽는 동안 글의 이해와 어휘 의미 추론에 영향을 미칠 수 있다. 이에 따라 본 연구는 초급 영어 학습자가 글을 읽는 목적에 따라 어떻게 우연적 어휘 학습의 효과가 달라지는 가를 비교해 보고 아울러 지문의 주제 친숙도에 따라 우연적 어휘 학습에 어떠한 차이를 보이는지 연구해 보고자 하였다. 본 연구는 중학교 2학년 191명의 학생들을 대상으로 각각 읽기 목적에 따라 즐거움을 위해 글을 읽은 그룹 64명, 세부사항을 찾기 위해 글을 읽은 그룹 63명, 시험문제를 풀기 위해 글을 읽은 그룹 64명으로 나누어 각기 2개의 지문으로 이루어진 설명문을 읽게 하였다. 이 때 제공된 지문은 사전 조사를 통하여 학습자들에게 친숙한 주제의 글과 그렇지 않은 글로 구성되었다. 이와 같이 각기 다른 읽기 목적을 가지고 글을 읽게 한 다음 학생들이 예상하지 못한 어휘 평가를 실시하였다. 이후 학습자들의 어휘 학습 방법과 평소 글을 읽는 목적, 지문의 주제 친숙도에 따른 학습자 생각 및 태도를 묻는 설문조사도 함께 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 세 가지 읽기 목적에 따른 우연적 어휘 학습의 정도는 특정 과업 없이 즐거움을 위해 글을 읽은 집단이 가장 낮았고, 시험을 목적으로 글을 읽으면서 독해 시험이 병행된 실험 집단이 가장 높았다. 세부 사항을 찾기 위해 글을 읽은 집단의 경우 중간을 차지했지만 즐거움을 위해 글을 읽은 집단과 유의미한 차이가 나지는 않았다. 이는 특정한 과업 없이 자유롭게 글을 읽은 집단의 경우 글의 내용을 회상한다든가 글의 특정 요소에 주의를 기울이지 않아도 되기 때문에 그 어휘 학습 효과는 제일 낮았던 것으로 보여 진다. 반면 독해 평가가 수반된 실험집단의 경우, 평가에 수반된 질문에 답하기 위해서는 글의 내용 하나하나를 꼼꼼히 살펴봐야하기 때문에 학습자들의 주의가 모든 단어에 주어짐으로써 우연적 학습의 효과는 자유롭게 글을 읽은 집단에 비해 상대적으로 높았던 것으로 여겨진다. 둘째, 글의 주제 친숙도에 따라 우연적 어휘 학습의 효과는 다르게 나타났다. 즉, 글의 주제가 실험자들에게 친숙하지 않은 경우 생소한 주제와 어휘로 인해 학습자들은 내용 파악에 부담을 갖게 되어 단어의 의미를 추론하는 과정에 노력을 기울이게 되고 그 결과 우연적 어휘 학습의 정도는 그렇지 않은 글보다 높았다. 반면 실험자들에게 친숙한 주제를 다룬 글의 경우, 단어의 의미를 정확하게 모르더라도 문맥을 통해 충분히 짐작이 가능하고 이에 따라 학습자가 단어의 형태에 어휘 학습이 이루질 수 있도록 충분한 주의를 기울이지 않을 수도 있기 때문에 우연적 학습의 효과는 실험자들에게 친숙하지 않은 주제보다 적었던 것으로 보여 진다. 셋째, 글의 읽기 목적과 영어 읽기 능숙도와 같은 학습자 요인들 간의 상호작용에서는 두 요인 간의 상호작용은 없었지만 읽기 목적과 영어 능숙도는 각각 우연적 어휘 학습에 미친 것으로 나타났다. 특히 지문의 주제 친숙도에 따라 읽기 목적은 학습자의 어휘 학습량에 다소 차이를 가져왔는데, 주제 친숙도가 낮은 지문에서는 읽기 목적에 따라 유의미한 차이가 존재하여 읽기 목적에 따른 어휘 학습 정도가 달라짐을 보여주었다. 특히 시험을 목적으로 글을 읽은 집단의 경우 다른 두 읽기 집단에 비해 주제 친숙도가 낮은 지문에서 차이를 보였다. 반면 주제 친숙도가 높은 지문의 경우 읽기 목적에 따른 집단 간 차이를 보이지 않았다. 그리고 학습자의 영어 읽기 능숙도는 주제 친숙도에 관계없이 우연적 어휘 학습에 영향을 미친 것으로 보여주었다. 마지막으로, 글에 자주 등장하는 단어는 그렇지 않은 단어보다 우연적 학습이 잘 이루어졌음을 보여주었다. 모르는 어휘가 처음 등장했을 때는 학습자가 그 단어를 무시할 수도 있지만 동일한 단어가 반복해서 등장할 경우 학습자는 그 단어에 주의를 기울이게 되고, 특히 그 단어가 글의 내용 파악에 결정적인 의미를 지녔다면 우연적 어휘 학습정도는 매우 커졌음을 보여주었다. 결론적으로 본 연구는 실험집단 구성과 절차상의 제한점에도 불구하고, 읽기 목적에 따라 학습자의 우연적 어휘 학습량은 달라짐을 보여주었고, 특히 동기가 부여되었을 경우에 그 효과가 컸음을 밝혀내었다. 또한 전반적인 읽기활동에 있어서는 지문에 대해 학습자가 가지고 있는 사전지식이 중요한 역할을 할 수 있지만, 어휘학습을 위해서는 때로 학습자에게 친숙하지 않은 지문을 제공함으로써 보다 어휘에 집중하게 하여 우연적 어휘 학습을 촉진시킬 수 있음을 보여주었다. 나아가 학습자가 꼭 학습해야할 어휘가 있다면 출현빈도를 조절하여 학습자의 주의를 집중시킬 필요성을 보여주었다.;A growing awareness of the importance of vocabulary learning has lately spurred a rapid increase in theoretical and experimental research efforts about vocabulary learning. In the 1970s, the importance of vocabulary was reconsidered in Communicative Language Teaching(CLT) and vocabulary learning is increasingly considered important in language education. In EFL situations, English learners are not exposed a lot to the target language, and some argue that they should learn vocabulary on purpose. Yet it's not actually an easy task to boost vocabulary knowledge, and incidental learning that means to grasp the meaning of vocabulary in communicative contexts is as necessary as intentional learning. A wide variety of factors affect incidental vocabulary learning. The intensity of incidental learning hinges on not only the external factors of vocabulary like frequency, saliency, a part of speech or contexts but learners' own purpose of reading and prior knowledge. Specifically, learner factors such as reading purpose and topic familiarity have a lot of impact on their reading comprehension and vocabulary inference during reading process. The purpose of this study was, therefore, to examine how the effect of incidental vocabulary learning by beginning English learners depended on their reading purpose and what differences topic familiarity made to their vocabulary learning. The subjects in this study were 191 middle school eighth graders, who were divided into three different groups. The three groups read the given texts for fun, for scanning and for test, respectively. Two different sorts of texts were selected after a pilot survey was conducted. One was what the students got used to, and the other wasn't. After they read the texts for the different purposes, an unexpected vocabulary test was implemented. And then a survey was conducted to find out their vocabulary learning methods and usual reading purpose, and how their familiarity with the topics of the texts affected their ideas or attitude was investigated as well. The findings of the study were as follows: First, as for the relationship of the type of purpose to the results of incidental vocabulary learning, the group that read just for fun without performing any particular task lagged behind the other two groups, and the experimental group that read for test were ahead of the other two. The performance of the group that read for scanning was between that of the two groups, but there wasn't any significant gap between it and the group of reading for fun. Second, topic familiarity made a difference to the effect of the incidental learning. In the event of the text with the unfamiliar topic, the strange topic and vocabulary made it hard for the learners to figure out what the text was about, and that urged them to put more efforts into inferring the meaning of the words. So they found it more difficult to determine what the text was about, and the effect of the incidental learning got greater. Third, concerning interaction among the learning factors involving topic familiarity, reading purpose and English proficiency, their vocabulary learning was significantly different according to reading purpose when they dealt with the text that handled the unfamiliar topic. It indicated that vocabulary learning was reliant on reading purpose. On the other hand, there was no gap among the groups when they dealt with the text containing the familiar topic, and the effect of the incidental vocabulary learning wasn't under the influence of interaction between the reading purpose and English reading comprehension, either. Finally, the students made a better incidental acquisition of the high- frequency words than the low-frequency ones in the texts. They might ignore unfamiliar vocabulary at first, but they got to take notice of it when it appeared repeatedly. In conclusion, the findings of the study suggested that the degree of incidental vocabulary learning hinged on reading purpose, though this study had some limitations in terms of grouping and procedure. And it's also found that incidental vocabulary learning was more effective when the students were better motivated. In general, learners' prior knowledge of a given text may play a vital role in reading comprehension, but in order to accelerate vocabulary learning, they should have a chance to read unfamiliar texts so that they could concentrate their mind on vocabulary. It will contribute to letting them acquire more vocabulary by accident. In addition, it's required to increase the frequency of vocabulary that students must learn in order to draw their attention.
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