View : 88 Download: 0

중학생의 신체적 자기효능감과 체육수업 내적동기와 체육실기 수행성취도와의 관계

Title
중학생의 신체적 자기효능감과 체육수업 내적동기와 체육실기 수행성취도와의 관계
Other Titles
The Relation of phygical Self-efficacy and Intrinsic Motivation in to physical achievement level in Phydical Education
Authors
문진
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 신체적 자기효능감과 체육수업 내적동기와 체육실기 수행성취도와의 상관관계를 구명하여 신체에 대한 자신감을 심어주고 체육수업에서의 내적동기를 강화하여 체육실기 수행 성취도를 높이는데 도움이 될 수 있는 기초 자료를 제시하여 학생들의 만족을 높이고 적극적인 참여를 유도하는 효과적인 체육수업 방법을 개발하는데 도움이 될 수 있는 기초적인 자료를 제시하는 데 목적이 있다. 표집대상은 서울과 경기도에 위치하고 있는 중학교 남, 여학생으로 신체적 자기효능감과 체육수업 내적동기에 관한 설문조사를 하였으며 표집수는 640명이였으나, 이 가운데 응답이 불성실하거나 조사내용이 일부 누락된 40명의 자료를 제외한 유효표본 600부가 연구에 사용되었다. 또한 체육실기 성취도는 학교에서의 체육실기 성적을 기준으로 하였다. 설문지는 이름과 학년, 성별에 관한 3개 문항과 신체적 자기효능감에 관한 22개 문항(인지된 신체능력 10문항, 신체적 자기표현 자신감 12문항)과 체육수업 내적동기에 관한 17개 문항(지각된 유능감 5문항, 흥미-즐거움에 관한 5문항, 노력-중요성에 관한 4문항, 긴장-압박에 관한 3문항) 총42개의 문항으로 구성하였으며, 수집된 자료는 다중회귀분석을 이용하여 분석 하였다. 그 결과, 첫째, 신체적 자기효능감과 체육수업 내적동기는 관계가 있는 것으로 나타났으며, 지각된 유능감, 흥미-즐거움, 노력-중요성, 긴장-압박은 인지된 신체능력보다 신체적 자기표현 자신감과 더 밀접한 관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 신체적 자기효능감은 노력-중요성, 긴장-압박, 지각된 유능감, 흥미-즐거움 순으로 밀접한 상관관계를 나타내었다. 둘째, 체육수업 내적동기와 체육실기 수행성취도는 통계적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 노력-중요성, 긴장-압박요인, 지각된 유능감, 흥미-즐거움의 순으로 체육실기 수행성취도와 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 신체적 자기효능감과 체육실기 수행성취도는 통계적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 체육실기 수행성취도는 신체적 자기표현 자신감이 인지된 신체능력보다 더 밀접한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉, 신체적 자기효능감과 체육수업 내적동기와 체육실기 수행성취도는 상호 정적인 상관관계를 갖고 있음을 말한다. 이러한 결과는 신체적 자기효능감과 체육수업 내적동기와 체육실기 수행성취도에 관한 연구의 기초자료로써 활용될 수 있으며, 이 연구에서는 신체적 자기효능감과 체육수업 내적동기와 체육실기 수행성취도와의 상관관계를 밝히는데 그쳤지만 신체적으로 자신감이 부족하거나 내적동기가 약한 학생들의 입장을 이해하여 체육실기 수행성취도를 높이는 방법에 관한 연구가 좀 더 심도 있게 다루어져야 할 필요성을 제시해 주었다.;The purpose of this study is to present a fundamental data which is helpful to develop effective physical lesson method which is to raise satisfaction of students and induce active participation by showing a basic data to promote physical training by strengthen inner motive and implant confidence on the body with investigation of interrelation about self-efficiency, inner motive of lesson and achievement of practical technique. The subject of study conducted with boy and girl student in middle school located in Seoul and Kyungi -do, and question was investigated regarding on the body self-efficiency and inner motive of physical lesson. The number of questionnaire was 640, except for the data of 40 that part of investigation contents was omitted or insincere response, 600 questionnaire effective sample was used in research. Also achievement of the physical education practical technique in school is based on the record of physical training. The questionnaire was composed total 42 questions- it goes 3 questions for name, grade, and sex, 22 questions for body self-efficiency(10 questions for body ability, 12 question items for self expression confidence), 17 question items on the inner motive of physical training(5 questions of competent feeling, interest - 5 questions about joyful, try - 4 questions about importance, tension - 3 questions about pressure), collected data was analyzed using multi regression analysis. As a result, first, physical self-efficiency and inner motive of physical class showed correlation. Perceived competence, interest-joyful, effort-importance, tension-pressure are more closely connected with bodily self expression confidence than perceived body ability. also, bodily self-efficiency shows close correlation that order goes effort-importance, tension-pressure, perceived competence, interest-joyful. Second, physical training inner motive and physical training accomplishment have a correlation statistically, and there is a correlation with physical achievement in an order of effort-importance, tension-pressure, perceived competence, interest-joyful. Third, physical self-efficiency and physical training accomplishment show correlation statistically, physical self-expression has closer correlation than perceived physical ability in physical training accomplishment. In other word, physical self-efficiency, physical class inner motive, and accomplishment of physical training are having interrelation which is static. This conclusion can be utilized as fundamental data of research regarding on physical training accomplishment, inner motive, and physical self-efficiency. This study has a limit to reveal correlation of physical self-efficiency, inner motive, and accomplishment, but this presents that the necessity to be dealing on the study about the method to improve physical training accomplishment by understanding the student's situation whose inner motive is weak or lack of confidence physically.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE