View : 12 Download: 0

초등학교와 중학교의 체육과 교육내용 연계성 분석

Title
초등학교와 중학교의 체육과 교육내용 연계성 분석
Other Titles
A Study of the Connection of Physical Education Textbook Contents between 5th and 6th Grades of Elementary School and Middle School.
Authors
신영애
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 국민공통교육과정으로 구성된 현행 체육과 교육과정에서 초등학교 5, 6학년 단계와 중학교 단계의 체육 교육내용을 교과서 중심으로 분석하여 연계성을 알아보는 것에 목적을 두고 있다. 이를 위해 현재 학교에서 사용되고 있는 초등학교 5, 6학년 체육교과서와 중학교 체육 교과서 3종간의 연계성을 살펴보고 7차 교육과정의 목표가 교육과정의 등급 간 학업적 진행을 위한 교육과정의 수직적 연계성 관점에서 교과서에 반영정도를 살펴보았다. 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 단계별 내용체계의 내용을 검토하여 본 결과 초등학교 5, 6학년 단계와 중학교 단계는 심동적, 인지적, 정의적 영역의 동일한 체계로 각각의 하위내용은 외형상 단계별 위계를 고려하여 구성한 것으로 보인다. 그러나 내용의 실제적인 진술이 구체적이지 못하였다. 학년별 교과서 구성 시 교육과정의 내용 체계만을 충실히 반영한다면 오히려 내용 구성상 중복되는 부분이 발생할 수 있는 소지를 내포하고 있었다. 실제 현장에서의 수업 시수와 여러 가지 여건상의 문제로 인해 정의적, 인지적 영역에 비해 지나치게 심동적영역만 편중되어 수업이 진행되고 있었다. 둘째, 초등학교 5학년에서 중학교 3학년까지의 체육 교과서에 게재된 내용을 분석한 결과 연계가 이루어진 부분은 76%이고, 비연계가 되는 부분은 24%로 나타났다. 또한 비연계가 되는 부분에서는 동일한 범위와 수준의 학습을 학년별로 반복하여 심화시켜나가는 것으로 검토되었다. 셋째, 영역별로 살펴보면 심동적영역이 82%, 인지적, 정의적 영역에서 연계되는 비율이 각각 80%로 높은 것으로 나타났다. 넷째, 학년별로는 초등학교 5학년에서 6학년으로 이어지는 부분에 있어서는 내용의 중복이 없이 구성되어 있었으며, 내용 영역은 중학교 1학년에서 3학년의 내용 영역과 연계성을 고려 한 것으로 보여 진다. 중학교 단계에서는 초등학교 단계의 내용이 심화·확장되어 중학교 단계 내 학년 간 많은 부분이 반복적인 학습을 게재하고 있는 것으로 나타났다. 이로 인해 계속성과 계열성이 동시에 유지된 상태로 중요 내용을 반복하여 점차적으로 깊이와 넓이를 더해가는 학습이 이루어지는 것이다. 이상의 결과는 초등학교 5, 6학년단계와 중학교 단계와의 전체적인 학년별 체육 교육내용에 있어 연계적인 측면이 충분히 고려되고 있음을 보여주고 있다. 초등학교와 중학교의 체육과 교육내용에 대한 연계성 연구는 학생들의 체육 수업의 수용상태를 도와주는 중요한 정보가 될 수 있을 것이며 나아가서는 체육교육을 개선해 나가는데 필요한 자료가 될 수 있을 것이다. 본 연구에서는 국민공통교육기간 중 초등학교 5, 6학년 단계와 중학교 단계만을 대상으로 체육 교과서간의 연계성을 살펴보았으나 국민공통교육기간의 10학년 전체를 대상으로 초등학교, 중학교, 고등학교 전 과정의 연계성을 분석대상으로 하는 후속연구가 이루어져 체육 교육과정을 통하여 가치 있는 삶을 추구하기 위하여 현행 체육 교육과정의 문제점을 보다 면밀하게 살펴보아 더 나은 체육교육을 위해 체육과에 적합한 연계 설정기준에 관한 연구도 앞으로 계속 이루어져야 하겠다.;The purpose of this study was to analyze the connection of physical education between 5th and 6th grades of elementary school and middle school by comparing the contents of textbooks. Therefore, this writing will going to seek out the relationship among 5th and 6th grades of elementary school and middle school Physical education and in the point of view how much the direct relation of curriculum was reflected to the textbook. At first, it was needed to know what was supposed to teach for students at each stage under 7th curriculum and judge whether it was well connected or not. Secondly, it was also required to analyze the connection of each definitive, psychomotor and cognitive domain contents between physical education textbooks for 5th and 6th grades of elementary school and middle school students based on three parts like theory, practical training and health. Results of the study go as follows; First of all, every textbook for 5th and 6th grades of elementary school and middle school students has three parts like definitive, psychomotor and cognitive domain. And each textbook follows the guideline of 7th curriculum faithfully by organizing its contents based on the hierarchical structure proper for each stage. In real school life, classes were held by placing too much emphasis on psychomotor domain as compaired with definitive and cognitive domain because of poor condition. Secondly, 76% of textbook contents for 5th and 6th grades of elementary school and middle school were well connected and 24% of them were ill connected. The most serious problem was similar contents are given to same students repeatedly and expanded in ill connected parts. Thirdly, the connection of physical education was analyzed based on three parts as following. 82% of contents in psychomotor domain and 80% of contents in cognitive, definitive domain were well connected. Finally, there is no content repetition in textbook for 5th grade and 6th grade and content domain seems only concern about the connection of first to third year of middle school content domain. However, at the term of middle school period, there was a result that the studies were more advanced, expanded and repeated from the elementary school. Because of this in depth and extensive learning can be done by repeating crucial contents in the condition of consistency and hierarchy. This study concerned about the connection of physical education between 5th and 6th grades of elementary school and middle school. However, It needs more proper successive research. To be specific, a following study should be done throughout compulsory education periods which includes elementary, middle and high school course of study for more valuable life.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE