View : 66 Download: 0

초등학교 발달장애아동의 체육특기적성교육활동에 대한 교사의 만족도에 관한 연구

Title
초등학교 발달장애아동의 체육특기적성교육활동에 대한 교사의 만족도에 관한 연구
Other Titles
The Study on Satisfaction of Teacher of Special Fitness Education of Physical Activity for Children with Developmental Disability in Elementary Schools
Authors
김옥자
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 발달장애학생의 체육특기적성교육활동에 대한 교사의 만족도를 조사하여 발달장애학생을 위한 적합한 체육특기적성교육 활성화방안을 제시하며. 효율적인 운영을 위한 기초적인 자료를 제공하는데 있다. 본 연구의 대상자는 서울 및 수도권지역 소재 체육특기적성교육활동을 지도하고 있는 교사 150명을 선정하여 조사하였다. 150명 중 불성실하게 답한 8부를 제외하고 142명의 자료를 분석하였다. 본 연구를 위한 설문지는 위진오(2002) 강선원(2006)의 연구에서 사용된 설문지를 기초로 하여 본 연구 목적에 알맞게 수정, 보완 재구성하여 작성하였다. 설문지 내용은 일반적 사항 7문항, 발달장애 아동의 체육특기적성교육활동에 대한 교사의 만족도 20문항, 발달장애 아동의 체육특기적성교육활동의 활성화방안에 대한 교사의 의견 15문항으로 총 42문항으로 구성하였다. 설문지의 신뢰도검정 하여 Cronbach's α 계수를 구하여 신뢰도를 검증하였다. 본 연구의 자료 분석은 SPSS Windows for 12.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 일변량분석(One-way ANOVA)를 적용하여 통계처리 하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 발달장애아동의 체육특기적성교육활동에 대한 교사의 만족도를 전체적으로 분석한 결과 대체적으로 만족하고 있는 것으로 나타났다. 그 하위영역에서는 체육특기적성교육활동 필요성 및 효과에 대한 만족도가 가장 높은 것으로 나타났으며 그 다음으로는 교수 학습방법, 부모의 협력 영역 순으로 만족도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 일반적인특성에 따른 체육특기적성교육활동에 대한 교사의 만족도를 분석한 결과, 성별과 연령에 따라 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 교사의 대학전공에 따른 체육특기적성교육활동에 대한 교사 만족도를 분석한 결과, 교사의 만족도는 특수교육, 특수체육전공, 일반체육전공 순으로 차이가 나타났으며 통계적으로는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 하위영역인 체육특기적성교육활동의 필요성 및 운영의 효과, 시설, 환경, 기자재 영역, 행정가 협력 영역에 대한 만족도는 특수체육, 특수교육을 전공한 교사들의 만족도가 가장 높았으며, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 넷째, 교사의 교육경력에 따른 체육특기적성교육활동에 대한 만족도를 분석한 결과 교육경력이 6년 이상인 교사의 만족도가 가장 높았으며 하위영역인 체육특기적성교육활동의 필요성 및 운영의 효과, 시설, 환경, 기자재, 행정가의 협력에 대한 만족도에서도 교육경력이 6년 이상인 교사의 만족도가 가장 높은 것으로 나타났으며 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 발달장애아동의 체육특기적성교육활동의 활성화를 위하여 행정적, 재정적 지원의 확보와 교육활동을 위한 장소확보가 중요하다고 나타났으며, 아울러 장애아동을 위한 체육특기적성교육프로그램의 개발 연구와 대책이 필요한 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to investigate the teacher's satisfaction of special fitness education of physical activity for children with developmental disability in elementary schools. For the purpose, the methods of this study were used by the questionnaire to distribute to teachers with 150 as a subjects for this study. The questionnaires were collected 142 to analyze results. The results were as follows; 1. The study showed that the most of teachers satisfied about special fitness education for children with developmental disabilities. 2. The teachers were satisfied items of need and effects of special fitness education of physical activities with high level, however, the items of teaching-learning methods showed average level and parents cooperation with low level of satisfaction. 3. The factors of age, gender were not effected to satisfaction of teachers in special fitness education of physical activities. 4. The education majors of teachers effected to the satisfaction of teacher in special fitness education of physical activities for CDD according to major in special education with high level, major in adapted physical education with average level and major physical education with low level of satisfaction. 5. The teaching experiences influenced to teachers satisfaction in over 6 years experienced teachers. 6. This study suggested that it should be need administrative supporting and financial assistance to develop special fitness education for CDD.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE