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중학교 과학 수업에서 질문을 중심으로 분석한 교사와 학생의 언어적 상호작용

Title
중학교 과학 수업에서 질문을 중심으로 분석한 교사와 학생의 언어적 상호작용
Other Titles
The Verbal Interaction between the Teachers and Students during Science Classes Based on a Question Analysis
Authors
방유미
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박종윤
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 과학 수업에서 교사와 학생의 언어적 상호작용 중 질문과 응답을 분석함으로써 학생의 메타-인지를 유발시키는 교사의 질문과 교사가 상호작용을 활성화시키기 위해서 어떠한 자세를 취해야 하는지를 제시하는데 있다. 연구 대상은 서울 및 경기, 대전, 부산 소재의 중학교 1, 2, 3학년 과학 담당 교사 12명과 담당 학급이며, 강의식 수업이나 실험 수업을 각 해당 지역 교육대학원생들이 한교사당 2차시 이상 녹화하였다. 녹화한 자료는 전사하여 코드화하고 수업 분석 점검표에 의해 분석하였다. 연구 결과 교사에 따라 차이가 있기는 하지만, 상호작용은 강의식 수업의 경우 교사에 의해 일방적으로 주도되는 형태로 나타난다. 대부분의 질문은 교사가 학생에게 하는 형식이며, 질문의 형태도 주로 단순확인 질문으로 나타났고, 그에 따른 학생의 응답도 단답이 제일 많다. 피드백의 형태도 학생들에게 사고할 시간을 주는 지연 피드백 보다는 단순한 개념을 묻고, 그에 따른 정오를 판단하는 즉각적인 피드백이 주를 이루었다. 교사가 사고 질문을 할 경우에는 학생의 응답이 설명형으로 나타나는 경우가 많았는데, 이는 교사의 질문에 따라 학생의 생각과 응답이 달라질 수 있음을 나타낸다. 실험 수업의 경우는 학생의 파생된 대화시작과 학생의 재질문 비율도 높게 나타났다. 학생의 재질문 비율이 높은 이유는 학생들이 잘 이해하지 못하는 경우 강의식 수업에서는 학생들이 그냥 넘어가는 경우가 많지만, 실험 수업의 경우에는 그렇지 않음을 의미한다. 이는 강의식 수업보다 실험 수업에서 학생이 질문을 자유롭게 할 수 있는 분위기가 조성되기 때문이다. 그러나 질문의 형태는 실험의 과정이나 단순한 조작 방법을 묻는 단순확인 질문이 주를 이루었다. 교사의 사고 질문에 학생이 응답하지 못하는 경우, 대처하는 방법에는 교사가 스스로 응답하는 경우, 학생에게 생각할 시간을 주는 경우, 쉬운 질문으로 다시 바꾸어서 물어보는 경우 등 여러 가지가 있다. 대부분의 교사는 학생이 생각하도록 기다리기 보다는 자기가 스스로 응답을 하거나, 단순하게 질문을 변형 시켜서 다시 묻는 경우가 대부분이었다. 이상의 연구결과를 볼 때, 교사는 학생의 메타-인지적 사고를 유발시키기 위해서 수업에 들어가기 전에 미리 질문을 계획할 필요가 있다. 또한 학생들이 질문에 잘 대답할 수 있도록 생각할 시간을 충분히 주고, 반대로 학생들이 교사에게 질문을 잘 할 수 있도록 분위기를 조성해야 한다. 따라서 교사는 학생의 사고를 유발할 수 있는 질문을 개발할 수 있는 능력을 갖추어야 하며, 질문을 계획적으로 할 수 있어야 하는데, 이러한 교사의 능력을 향상시키기 위한 프로그램이나 연수가 필요하다고 본다. 교사와 학생간의 상호작용을 활발하게 하기 위해서는 교사와 학생들의 훈련도 중요하지만, 학생에 대한 교사의 배려와 관심도 중요하다.;This study set out to analyze the questions and answers exchanged between the teachers and students in verbal interaction during middle school science class and to suggest what kind of questions the teachers should ask to stimulate their meta-cognition and what kind of attitudes they should take to activate the interaction between them. The subjects included 12 science teachers teaching the first, second and third grades at middle schools located in Seoul, Gyeonggi Province, Daejeon, and Busan, as well as their classes. Some of the students of graduate schools of education in the region were asked to record the lecture-based and experiment-based classes provided by the teachers. Each teacher was taped for two lessons or more. The data were transcribed and analyzed. As a result, it is common that the teachers led the classes one way in the lecture-based classes, even though there is some difference between teachers. Most of the questions asked during the classes derived from the teachers, taking a simple form just to check the fact. The students gave short answers the most. As for the types of feedback, immediate feedback that consisted of asking about simple concepts and judging the answers true or false was decidedly more than natural feedback that allowed for some time for the students to think about the questions. And to the thinking questions asked by the teachers, the students gave explanatory answers, which implied that the students' thoughts and answers might differ according to the questions asked by the teachers. The students showed a higher degree of student-derived initiations and re-asking in the experiment-based classes than in the lecture-based classes. The higher degree of the students' re-asking could be explained by the fact that they tended to ignore the concepts they didn't quite understand in the lecture-based classes but tried to ask more about them in the experiment-based classes. This proves that the experiment-based class creates an atmosphere where it's freer for the students to ask questions than the lecture-based class. But even in the experiment-based classes they mostly asked about the experiment procedures and simple manipulations. It was examined how the teachers reacted to the students that failed to provide an answer to a thinking question. They adopted many different measures such as answering the questions themselves, allowing some time to think about, and rephrasing the questions more simply. Most of them answered the questions themselves or rephrased the questions in simpler terms rather than waiting for the students to think over the questions and answer them. In short, the teachers should devise questions before starting a class in order to stimulate the students' meta-cognitive thinking in addition to giving them enough time to think about them and creating an atmosphere where they are encouraged to ask questions. These demand that the teachers should equip themselves with the ability to develop such questions as can stimulate the students' thinking and to devise questions in a systematic manner. That's why they should be given more programs and training opportunities. Furthermore, they need to show more consideration and interest in their students to activate interaction between them as well as train them and themselves for active interaction.
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