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댄스스포츠 참여가 여중생의 사회성에 미치는 영향

Title
댄스스포츠 참여가 여중생의 사회성에 미치는 영향
Other Titles
The effect of female middle school students' participation in dance sport program on their sociality development
Authors
정세영
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
본 연구는 댄스스포츠 참여가 여중생의 사회성에 미치는 영향을 조사함으로써 학교현장에서의 댄스스포츠 교육의 필요성 인식 및 활성화를 위한 자료로 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 2004년 현재 서울 및 경기도에 소재하고 있는 여자 중학생을 모집단으로 설정하여 18개교를 선발한 후, 댄스스포츠 수업에 참여하는 여학생 200명과 참여하지 않는 여학생 200명(총 400명)을 표집 하였다. 연구대상 400명에게 설문지를 배포한 결과 총 응답인원은 387명으로 96.75%의 회수율을 보였다. 회수된 자료 중에서 불성실하게 응답한 것으로 판단되거나 조사내용 중 일부가 누락된 14명의 자료는 연구자의 판단 하에 제외했으므로 실제 분석에서는 참여자 182명과 비참여자 191명으로 총 373명을 유효 표본으로 사용하였다. 자료 분석에서는 조사대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였으며, 댄스스포츠 참여여부와 참여기간에 따른 여중생의 사회성을 비교하기 위하여 독립 표본 t-test를 실시하였다. 또한 참여 동기와 학년에 따른 여중생의 사회성을 알아보기 위하여 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 절차를 통하여 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 댄스스포츠 참여여부에 따른 여중생의 사회성은 참여자가 비참여자보다 높게 나타났다. 또한 사회성의 하위영역인 사교성, 활동성, 지배성 별로 비교해 본 결과는 사교성에서 가장 큰 차이를 보였으며, 다음은 지배성, 활동성의 순으로 나타났다. 둘째, 댄스스포츠 참여기간에 따른 여중생의 사회성은 6개월 미만의 참여자 보다 6개월 이상의 참여자가 더 높게 나타났다. 또한 사회성의 하위영역인 사교성, 활동성, 지배성 별로 비교해 본 결과, 지배성에서 가장 큰 차이를 보였으며, 다음으로는 사교성, 활동성 순으로 나타났다. 셋째, 댄스스포츠 참여 동기에 따른 여중생의 사회성은 본인스스로 선택하여 참여한 경우가 가장 높게 나타났다. 또한 사회성의 하위영역인 사교성, 활동성, 지배성 별로 비교해 본 결과, 사교성에서는 강사, 선생님의 권유에 의한 참여자가 가장 높게 나타났으며, 활동성과 지배성에서는 본인스스로에 의한 참여자가 가장 높게 나타났으나 이러한 차이는 통계적으로 유의하지 않게 나타났다. 넷째, 댄스스포츠 참여자의 학년에 따른 여중생의 사회성은 3학년, 2학년, 1학년의 순으로 나타났으며, 사회성의 하위영역인 사교성, 활동성, 지배성 별로 비교해 본 결과, 사교성에서는 2학년, 활동성에서는 1학년, 지배성에서는 3학년이 가장 높게 나타났으나 이러한 차이는 통계적으로 유의하지 않게 나타났다. 이와 같은 결과를 종합해 볼 때, 여중생이 댄스스포츠에 참여함으로써 사회성이 높아지며, 오랜 기간 참여할수록 사회성을 더욱 발달시킬 수 있다는 것을 알 수 있었다. 그러므로 학교현장에서는 학생들의 사회성 발달을 위해 댄스스포츠 수업을 특기적성교육 뿐 만 아니라 특별활동, 재량활동 및 체육수업에서도 확대 실시할 수 있는 기반을 조성해야 할 것이며, 현재 이루어지고 있는 댄스스포츠 교육도 학생들이 꾸준히 오랜 기간 참여할 수 있도록 지도해야 할 것이다.;The purpose of this study is to provide appropriate information for promoting dance sport education in schools through the survey about the effect of female middle school students' participation in dance sport program on their sociality development. The target population was female middle school students in Seoul and Gyeonggi province, and a total of 400 students were sampled from 18 middle schools including 200 students who participated in dance sport programs and 200 students who did not participate in dance sport programs. The questionnaires were distributed to 400 students and 387 students replied. Among the collected responses 14 responses were ignored because they lacked some relevant data, so a total of 373 questionnaires including 182 students who participated in dance sport programs and 191 students who did not participate in dance sport programs were statistically analyzed. Frequency analysis was performed for finding some background variables of sampled students, and independent sample t-test was performed for comparing sociality of participating female students with non-participating female students. And one-way ANOVA was performed for comparing sociality of female students according to their grades and the kinds of motivation for their participation. The above research methods and procedures of this study produced following conclusions. First, the sociality of participating female middle students was higher than non-participating students. The statistical analysis was also performed on the three subcategories of sociality such as sociability, general activity, and dominance. The results say that there is biggest difference in sociability, and second biggest difference in general activity, and third in dominance. Second, the sociality of female middle students participating more than 6 months was higher than students participating less than 6 months. The statistical analysis was also performed on the three subcategories of sociality such as sociability, general activity, and dominance. The results say that there is biggest difference in dominance, and second biggest difference in sociability, and third in general activity. Third, the sociality of female middle students participating on their own decisions was highest among the kinds of motivation for participation. The statistical analysis was also performed on the three subcategories of sociality such as sociability, general activity, and dominance. The sociability of female middle students participating by the advices of their teachers and instructors was highest, where as the dominance and general activity of students participating on their own decisions was highest. But these differences were not statistically significant. Fourth, the sociality of 9th-grade female participating students was highest, and that of 7th-grade students of was lowest. The statistical analysis was also performed on the three subcategories of sociality such as sociability, general activity, and dominance. The sociability of 8th-grade female middle students was highest according to the grade levels, and the general activity of 7th-grade female middle students was highest, and the dominance of 9th-grade female middle students was highest. But these differences were not statistically significant. These results say that the sociality is not spontaneously developed according to ascending grade levels but critically affected by the length of participation in dance sport programs. In summary, the sociality of female middle school students is developed by the participation in dance sport programs, and is more developed in longer participation. Therefore, it is needed to advice students to participate in dance sport programs for their sociality development using Optional Activities hours and Extracurricular Activities hours, and to advice them to participate in dance sport programs for longer periods.
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