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음악인지기술과 학업성취도의 상관관계

Title
음악인지기술과 학업성취도의 상관관계
Other Titles
The relationship between music cognitive skill and academic achivement
Authors
박혜영
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
학업성취는 학습의 결과물로 학교교육에서 중요한 위치를 차지한다. 특히, 인지심리학의 발전으로 인해 학습자의 능동적 학습이 강조됨에 따라 학습내용을 보다 효율적으로 처리하는 전략인 학습기술이 학업성취의 향상에 도움을 준다는 연구결과가 제시되었다. 학업성취에 관련하여 중요한 변인으로 논의되는 학습기술은 정보를 처리하는 과정으로 지각, 주의, 기억의 과정을 거치게 되는데, 이는 음악을 듣고 이해하는 데 필요한 인지적 과정과 공통점을 가진다. 즉, 음악활동에 필요한 기술인 주의를 기울여 듣고, 이를 부호화하여 기억장치에 저장한 후 재생해내는 학습기술의 인지적 전략과 연관 지어 설명할 수 있다. 실제로 음악이 학습에 필요한 주의나 기억의 기능을 강화할 수 있음이 여러 선행연구를 통하여 제시되었다. 본 연구는 학습의 성과물인 학업성취도와 음악활동을 위해 요구되는 음악인지기술과의 상관관계에 대해 알아보고자 하였다. 연구대상자는 학습에 있어 중요한 시기인 초등학교 6학년을 대상으로 하여, 수학과 과학 과목의 학업성취도가 각각 상위 20%, 하위 20%에 해당하는 학생 70명을 선발하였다. 이들의 음악적 인지기술을 측정하기 위하여 실시한 음악인지기술검사는 음악활동에 필요한 청각지각인지력과 단기기억력 측정을 중심으로 하여 리듬 모방력, 선율 모방력, 음 보존력, 음고 구별력, 화음 구별력 등 5가지 세부항목으로 구성되어 있다. 수집된 데이터는 상관관계 분석을 위해 SPSS 프로그램에 의해 통계처리 하였다. 연구 결과, 음악인지기술의 세부항목들과 각 과목의 학업성취도간에는 유의미한 상관관계를 보였으며, 성별의 차이는 보이지 않았다. 이러한 결과는 음악의 인지기술과 학업성취에 영향을 주는 학습기술이 유사한 인지적 과정임을 나타내는 것이다. 또한 각 과목의 상관계수 절대값과 순위가 유사한 형태를 보이는데, 이는 두 과목의 공통적 학습기술인 정보처리기술과 사고력이 음악인지기술과 상관이 있음을 나타낸 결과로 분석된다. 수학과 과학은 학습에 기본이 되는 기초학문으로 여타 과목의 성취도와 관련이 있으므로, 음악을 통한 인지기술을 강화는 수학과 과학의 성취도 뿐 만 아니라 여타 과목에도 영향을 주어 전반적인 학업성취의 향상에 도움을 줄 수 있음을 시사한다. 치료 상황에서 음악적 적용은, 학습부진이나 학습장애를 가진 아동들에게 체계적인 음악을 사용함으로서 그들의 지각능력과 감각통합능력을 높일 수 있다. 이는 음악활동이 청각, 시각, 촉각 등 여러 감각의 통합적 작용에 의해서 이루어지는데서 비롯된 결과이다. 지각 능력과 조직화 능력은 인지와 학습의 기본이 되는 것으로 음악활동을 통한 향상은 학습 성과에 긍정적 영향을 줄 수 있다. 특히, 아동은 음악에 대한 흥미가 높고 반응적이기 때문에 음악활동을 통한 인지적 기술 강화는 학습능력에 중요한 역할을 할 수 있다. 즉, 아동을 위한 재미있고 다양한 음악활동 프로그램을 개발함으로서 자연스럽게 학습하는 기회를 제공하고, 창의적인 표현력과 사고력 향상에 도움을 줄 수 있다.;School achievement is a result of learning and is a significant position in school education. Especially, through the development of Cognitive Psychology, a learner's active learning is emphasized. A study reported that learning techniques which uses discipline to process learning material helps school achievement. Thus, learning techniques which influence the school achievement is a course to process information. It passes the process including perception, attention, and memorization. Listening to music and understanding also needs the cognitive process. Namely, after listening to music, the necessary technique in music activity, learners are encoding and memorizing. Playing the music back again can be explained relative to learning techniques. Several actual prerequisite studies have proven that music can intensify the function of perception and attention which are needed in learning. This study is about the correlation between academic achievement, a result of learning, and music cognitive technique. The subjects studied are in 6th grade which is important for learning. 70 subjects are picked from 20% of high-ranking and 20% of low-ranking in Mathematics and Science achievement. To measure their music cognitive technique, with audio-perceptual cognition and short-term memory as central figures, there are 5 separate items including rhythm imitation ability, melody imitation ability, tone preservation ability and harmony distinction ability. Collected data were processed by the SPSS program. Study results show that there are meaningful correlations between the items for music cognitive techniques and academic achievement in each subject. However there is no gender difference. This result can explain that learning techniques influencing the academic achievement of two subjects, Mathematics and Science are related. Also, the absolute appraisement and precedence of a correlation coefficient show similarity. This results in that processing ability and thinking power which are common in learning technique for Mathematics and Science are related with Music cognition. Mathematics and Science are basic subjects and are related with academic achievement in other subject areas. Hence, through intensifying Music cognitive technique, it improves the academic achievement of Mathematics and Science and it also influences on other subjects overall. In therapy situations, music application influences remedial students and learning handicapped students to improve their perceptual ability and sensory integration ability. This shows that music activity is a result of integrating of the senses of hearing, seeing and touching. Also, since this perceptual ability is fundamental in cognition and learning, music activity improves learning technique. In particular, children are very reactive and interested in Music. Cognitive technique reinforcement through this can play an important role. In short, developing a variety of music activity for children helps them have creative expressive abilities and thinking abilities, and this means it helps learning overall.
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