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결과지식 지연간격에 따른 연령별 타이밍 기술 습득 효과

Title
결과지식 지연간격에 따른 연령별 타이밍 기술 습득 효과
Other Titles
The influence of Timing Skill Acquisition by Age in accordance with Delay-Interval of Resulting Knowledge
Authors
서유라
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김기웅
Abstract
본 연구는 결과지식 지연간격에 따른 연령별 타이밍 기술 습득 효과를 구명하는데 있다. 선행연구 결과에 의하면 결과지식 지연간격은 그 장단에 따라 운동학습에 상이한 영향을 주지 않는 것으로 밝혀져 있다. 그러나 결과지식 지연간격에 따른 운동학습 효과는 연령별로는 다를 것으로 예상된다. 이러한 가설을 검증하기 위하여 대학교에 재학하고 있는 30명과 초등학교에 재학하고 있는 초등학생 30명을 대상으로 결과지식 지연간격을 달리한 6집단(아동과 성인 각각, 결과지식 지연간격 2초, 5초, 8초)의 조건으로 각각 10명씩 무선배정 한 다음 실험하였다. 실험과제는 테니스 포핸드 스트로크로 하였고, 기자재는 Stanley Bassin에 의해 개발된 Bassin 예측 타이머(Bassin Anticipation Timer, Lafayette Model #50575)였다. Bassin 예측타이머의 스위치는 가로 15cm 세로 50cm로 만들어진 나무판 위에 부착하였으며, 스위치가 부착된 나무판은 예측타이머의 마지막 빨간색 자극 불빛에서 5cm 떨어진 곳에 세워서 부착하였다. 이 스위치와 맞닿게 하여 빨간색 고무공을 설치하였다. 고무공은 넓고 두꺼운 종이를 이용하여 그 위에 고정대를 세웠으며, 빨간 고무공과 고정대는 실리콘으로 부착하였다. 순차적으로 불이 들어오는 32개의 빨간색 자극 불빛 중 맨 끝에 있는 빨간색 자극 불빛에 불이 들어오면 피험자는 라켓으로 스윙을 하여 공을 치게 하였으며, 스윙한 후 기준목표 시간인 500msec에 대해서 피험자가 수행한 동작의 시간 오차를 타이머에 연결되어 있는 Bassin 예측타이머를 통해 컴퓨터 화면에 제시되었다. 피험자는 60회 연습시행 후 24시간 후의 무 결과지식 조건에서 파지검사를 하였고, 모든 단계에서 측정한 오차는 절대오차로 산출 하였다. 통계분석은 연습단계에는 결과지시 지연간격(3), 연령(2)에 따른 반복측정(6)설계 (3 × 2 × 6 factorial design with repeated-measures on the last factor)에 상응하는 삼원변량 분석을 하였고, 파지단계에서는 이원변량 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 결과지식 지연간격과 연령에 따른 효과중 연령 주효과는 통계적으로 유의하였으나, 결과지식 지연간격 주효과와, 결과지식 지연간격과 연령간 상호작용 효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 분단 주 효과와 분단과 결과지식 지연간격간 상호작용 효과 그리고 분단과 연령의 상호작용 효과는 유의하게 나타났으며, 분단과 연령과 결과지식 지연간격 상호작용 효과도 유의하였다. 성인의 경우 지연간격별 유의 수준은 없었으나, 아동은 타이밍 기술 습득에 있어서 5초와 8초의 결과지식 지연간격이 수행에 효과적이었다. 파지단계에서는 연령 주효과와 연령과 결과지식 지연간격간의 상호작용효과는 통계적으로 유의하였지만, 결과지식 지연간격의 주효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 그리고 결과지식 지연간격에 따른 시간오차의 효과는 통계적으로 유의하지 않았으며 결과지식 지연간격이 수행동작의 시간오차에 아무런 영향을 주지 않은 것으로 나타났다. 하지만 연령에 따른 시간오차 효과는 통계적으로 유의하였다. 결과지식 지연간격 5초의 아동집단은 대학생에 비하여 수행오차가 커서 수행이 떨어진 것으로 나타났다. 따라서 결과지식 지연간격은 타이밍 기술 습득에 있어서 아동에게는 영향을 미치나 성인에게는 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 결론 지어진다. 이는 아동의 경우 수행 후에 학습자가 결과지식을 받기 전에 자신의 수행에 대한 오류를 생각해 보는 시간동안 내재적 피드백을 받음으로써 수행에 향상을 가져오기 때문에 적절한 결과지식 지연간격은 필요한 것으로 보여진다.;The study is to examine the influence of timing skill acquisition by age in accordance with delay-interval of resulting knowledge. For the sake of the study, we chose 30 university students and elementary school students, respectively, and divided them into 6 groups with different delay-interval of resulting knowledge consisting of randomly chosen 10 people(interval of delay for adults and children is 2secs, 5secs, 8 secs, respectively.) Experiment task was tennis forehand stroke, and experiment tool was Bassin Anticipation Timer, Lafayette Model #50575 developed by Stanley Bassin attached with a switch designed for this experiment. The switch was placed on a 15cm× 50cm wooden board, which was set up 5cm away from the last red stimulus light of anticipation timer. A red rubber ball was put next to the switch. A piece of wide and thick construction paper was placed over the ball as a fixing shelf, and the red rubber ball and fixing shelf were put together with silicon. Once the last red stimulus light of consecutively lighted 32 red stimulus lights was on, we had a testee swing and hit the ball with a racket. Performance time error of swing from standard time of 500msec after the swing by the testee was displayed on the computer screen through Bassin Anticipation Timer attached with the timer. After allowing 60 times of practice, we performed a non-resulting knowledge retention test in 24 hours, using absolute error for all the phases. For statistical analysis, in the phase of practice we employed three-way ANOVA of 3 × 2 × 6 factorial design with repeated-measures on the last factor by delay-interval of resulting knowledge(3) and age(2), while implementing two-way ANOVA and independent t-test by group in the retention phase. The findings of the study are in the following. In the phase of delay-interval of resulting knowledge and acquisition by age, age was statistically significant, while interaction between delay-interval of resulting knowledge and age was not meaningful in terms of statistics. Adults' performance was better than children with little difference, but there was no significant difference between groups. Major influences of block and interaction between block and delay-interval of resulting knowledge as well as age were in significance level, with block, age, and delay-interval of resulting knowledge being significant. In comparison with adults, children showed better performance in acquiring of timing skill for 5sec and 8sec delay-interval of resulting knowledge. In the phase of retention, major influences of age and interaction between age and delay-interval of resulting knowledge were significant from the statistical point of view, while major influences of delay-interval of resulting knowledge were not significant. In addition, the influence of time error by delay-interval of resulting knowledge was not significant statistically, and also delay-interval of resulting knowledge had no impacts on time error of performance. The influence of time error by age, however, was statistically significant. Children's group given 5 sec delay-interval of resulting knowledge showed poorer performance with greater performance error than the group of university students. As a result, delay-interval of resulting knowledge had an impact on children but not on adults at all in terms of acquisition of timing skill. It is necessary to provide appropriate delay-interval of resulting knowledge for internal feedback for children in order to make them think about their mistakes in the process of performance for improving the mistakes before they obtain the resulting knowledge.
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