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Herzen의 러시아史 解釋

Title
Herzen의 러시아史 解釋
Other Titles
Hezen's comprehension on russian history
Authors
양경년.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
Herzen러시아사슬라브주의
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Herzen was the first and famous Russia who took refuge to the Western Europe. In 1847 before he left Russia, he had thought and hoped that problems contained in Russian of that period might be solved in Western Europe. In 1848, however, since. He witnessed the failure of France Revolution, he falled in deep disappointment and hated the Western society. For the revelation from the corrupted society of Western Europe, he insisted that only Russian committee which had not been affected reaction of Western Europe could transfer to the socialism without going through the Bourjois. He, in the view of Westernism, criticized the, Slavinism as follows: The Slavophiles pursued the organic base of history and the development of Russia upon the religion of The orthodox church. Herzen, as an antheist, agreed with the, Slavophiles opinion with respect to The orthodox church as a religion. However, he criticized that the Russian history and society charactered by The orthodox church, is absurd in the point of objective view rather than religion. Slavophiles supported the Russian peasant Committee which preserve The orthodox church and the Custom. Even though Herzen also support the peasant committee, we can find that there is big difference in cause of such agreement. Herzen thought it is considerable mistake that the Slavophiles deemed that everything from the Western Europe is malicious and sought the solution of social reform of Modern Russian from the age of Moscow or the era of Kiev. As the compromise between Slavophiles and westerners, he insisted that Socialism should be achieved in Russian Society as soon as possible. During the period of ancient Russia, the people could exercised their influence under the government of the king. Herzen understood that the Russia revolution resulted from the relation between the people and government. From the beginning of The age of Moscow, under the centralized administration, the power of the Emperor and nobilities which are separated from the people became absolute the classification occurred in Russian society. As the government suppressed the people and squeezed, the people came to complain to the government. From the period of Peter the Great, even though the government became active through the policy of westernization, the peasant completely became slaves and the gap between the aristocrat and the farmer get bigger. As such gap get extended, peoples' complain had grown. As a result, the peasant's committee developed toward revolution for social reform. (Acceptance of the western culture was only as an imitation rather than a particular independent thoughts.) Beginning the 19th century, society get worse and the first Russian Freedom Movement was organized which swore to be willing to go to prison for their purpose of idea. Such freedom movement could not strengtened due to the despotic government and only the protest against the government was enhanced. In l840s, government had 2 political inspectors to control and force the impulsory work in peasant committee. According to such a management, the peasants' fear get largest. Since secret politician pressed the people, literature became the only spot to lead the situation of the 19th century. Regarding such situation, Herzen insisted that the power affected in this period was revolt and heroic action of conspiracy in square, Siveria or before Nicoholas the Great took the important role rather than concept or theory. Therefore, he understood that external press and internal freedom was dually existed in this period.;헤르짼은 러시아 最初의 저명한 西歐 亡命者였다. 1847년 러시아를 떠나기전 헤르짼이 가졌던, 서구사회에서는 러시아국내에서 겪고있는 고통을 어느 정도 해결할 수 있으리란 希望이 1848年 프랑스 2月革命의 失敗를 직접 目擊하고는 西歐社會에 對하여 깊은 嫌惡感을 느꼈다. 헤르짼은 부패된 西歐社會로부터의 구원을 위한 유일한 돌파구로써 西歐의 頹廢的 影響이 미치지 않았다고 판단한 러시아農民共同體만이 브르조아단계를 거치지 않고 社會主義로 轉換할 수 있다고 주장하였다. 그가 西歐主義者로서 슬라브주의에 對하여 批判한 것을 살펴보면, 슬라브주의자들이 그리스正敎信仰을 中心으로 하여 歷史의 有機的 기초와 러시아의 發展을 追求한 것에 對하여 無神論者인 그는 그리스正敎를 信仰이란 側面에서는 슬라브주의자들과 의견이 일치할 수 있지만, 그리스正敎를 종교적 側面에서 떠나서 客觀的 觀點에서 살펴볼때 결코 그리스正敎를 中心으로 歷史를 파악하며, 또 러시아 社會를 본다는 것은 不合理 하다고 批判하엿다. 슬라브주의자들은 그리스正敎와 러시아社會 美風良俗의 保傳者로써 러시아農民共同體를 擁護하였다. 農民共同體를 擁護한 점에서 헤르짼은 이들 슬라브주의자들과 일치하고 있으나 그 원인에 있어서는 다소의 차이점을 살펴볼 수 있다. 헤르짼은 슬라브주의자들이 西歐에서 들어 온 모든 것을 無價値한 것으로 看做하여 러시아의 모스크바公國時代나 키예프時代 속에서 近代 러시아의 社會改革問題의 실마리를 찾으려 한 것에 대하여 매우 심각한 誤謬로 헤르짼은 批判하였다. 헤르짼은 슬라브주의자들과 서구주의자들의 論爭의 妥協案으로서 社會主義를 實現시키는 것이 러시아 社會를 求할 수 있다고 주장하였다. 러시아史 전반의 흐름속에서 헤르짼은 러시아革命의 必然性의 촛점을 民衆과 政府權力과의 관계속에서 찾고 있다. 헤르짼은 古代러시아에선 民衆들이 大公의 지도下에서 큰 不滿없이 그들의 영향력을 發揮하며 生活하였으나 모스크바公國時代에 들어 서면서 中央集權體制의 構築으로 民衆과 遊離된 皇帝와 貴族의 權限이 絶對的으로 되어, 러시아社會에 階級階層이 생기게 되었다고 주장하였다. 막강한 政府權力의 抑壓과 搾取가 가증되자 러시아政府에 대한 民衆들의 不滿이 싹트기 시작했다. 표트르 時代를 맞이하여 西歐化 政策등으로 政府는 活性化되었으나 西歐文化 受用은 西歐社會에 對한 하나의 模倣에 불과하였지 결코 獨立된 思想으로 싹트지는 못하였다. 헤르짼은 표트르의 政策으로 러시아農民을 완전히 奴隸化시킴으로써 貴族과 農民의 격차가 더욱 커지게 되었다고 주장하였다. 이러한 격차에 비례하여 민중들의 不滿은 커져서 農民 共同體의 向方은 점차 社會改革革命으로 發展하여 갔다. 19世紀에 접어 들면서 러시아 사회는 더욱 어려워졌으며, 러시아 최초의 자유대열이 조직되어 그들의 이데아를 위해서는 監獄에라도 갈 것을 맹세하는 최초의 革命勢力이었다. 그러한 자유대열은 政府의 專制政治 强化로 결코 융합되지 못하고 反專制政府體制에 對한 意識이 强化되어 갔다. 1840年代에 들어서면서 政府는 農民共同體에 2人의 警察監視人을 두어 강제작업을 강요하게 되자, 農民들의 不滿은 최대로 極大化되어 전국 곳곳에서 많은 農民暴動이 일어나게 되었다. 러시아社會에 대한 비밀경찰들의 지나친 감시로 民衆들에 대한 强壓이 극심해지자, 文學이 唯一한 러시아社會의 表出口로써 19世紀 時代的 狀況을 이끌어 나갔다. 이 時代에 對하여 헤르짼은 실제로 이 時代에 큰 影響을 끼친 것은 理論보다 暴動이었으며, 廣場이나, 시베리아 流刑地에서나, 니콜라이 앞에서 러시아사회의 구제를 위해 抗拒한 이들의 英雄的 行爲가 큰 役割을 하였다고 주장하였다. 그리하여 헤르짼은 이 時代를 外的 隸屬과 內的 自由가 共存한 時代로 보았다.
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