View : 881 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author曺恩美.-
dc.creator曺恩美.-
dc.date.accessioned2016-08-25T03:08:06Z-
dc.date.available2016-08-25T03:08:06Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000034970-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176492-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034970-
dc.description.abstract학교에서 무용을 교육하는 목적은 학생들이 신체를 통해서 사상과 감정을 표현할 수 있는 기능을 습득케 하기 위해서이다. 특히 학습자의 표현력 증진에 중점을 두는 창작무용은 더욱 그러하다. 따라서 학교의 무용교육 내용 가운데 창작무용에 많은 비중을 두고 구체적인 지도가 이루어져야 함은 당연한 일이다. 창작무용의 지도에 있어서 일반적으로 지도되어온 시각, 청각, 그리고 촉각에 의한 상상력을 통해서 또는 Symmetry와 Asymmetry, Contrast등의 형식을 이용한 종전의 창작무용의 지도에 반하여, 본 연구에서 무용은 신체동작에 의한 표현이므로 동작이 우선적으로 지도되어야 한다는 가설에 초점을 맞추고, Laban의 8가지 기본동작을 도입하여 표현력을 증진시키기 위한 방법으로서 가장 먼저 신체를 통한 동작지도가 이루어져야 하며 그러므로써 신체동작을 통해서 다양하고 풍부한 표현력이 증진될 수 있음을 밝히는데 본 연구의 목적을 두었다. 첫째, 움직임의 4가지 신체적 요건에는 force, space, time, flow의 요인들이 있다. 이 주요개념들은 모든 동작 속에 달리 표현되고 있는데 이것은 Laban의 8가지 기본동작 즉 비틀기, 누르기, 미끄러지기, 뜨기, 튀기기, 밀어내기, 내리베기, 두드리기에 의해서 동시에 터득할 수 있음을 본고에서 밝히고자 한다. 둘째, 8가지 기본동작의 중요성을 인식하여 그 각각의 동작요소의 특성을 소개함으로써 지도자는 학생들에게 신체동작 지도에 의해서 표현력을 증진시킬 수가 있다. 셋째, 본고의 주장을 뒷받침하기 위해 비교집단(A집단)과 실험집단(B집단)으로 나누어 4주 8시간에 걸쳐 표현력 증진을 위한 실험을 시도하였다. 넷째, 지도단계를 달리한 A, B집단에게 동일한 주제에 의한 표현을 실시한 후 5명의 무용교사가 평가관점에 의해서 주관적으로 평정한 결과 8가지 기본동작에 의해서 지도 받아온 실험집단이 더 높은 평균치를 보였다. 즉, 신체동작이 우선적으로 지도된 후 그 지도된 동작에 의해서 학습자의 표현력이 증가됨을 알 수 있다. 이러한 기본동작 지도는 무용을 처음 지도하게 될 초보적인 학생에게 실시하는 것이 더욱 바람직할 것으로 믿으며 또한 본 연구에 나타난 결과를 기초로해서 기본동작 지도에 관한 연구가 계속되어야 하겠다.;The object of the dancing education in school is to help the student to acquire the ability to express their thoughts and feeling through their bodies. This is especially so with the creative dancing which emphasizes the importance of the development of the students' ability of expression. Therefore, it is natural to place a great emphasis on the creative dancing and make a particular plan for guidance for the creative dancing in the school dancing class. In teaching of the creative dancing, it has been traditional to teach the creative dancing with the imaginative power through the senses, such as sight, hearing and touch, or such forms as aymmetry, asymmetry and contrast. The training the physical motion must be given priority. With this assumption the object of this study is to clarify that the various and abundant abilities of expression can be increased through the physical actions, applying the Laban's 8 basic effort actions for the increasing the abilities of expression. First, there are factors such as force, space, time and flow in the four physical conditions for the motion. These essential factors are differently expressed in the motion. This thesis conclude that these factors are to be achieved simultaneously by the Laban's 8 basic effort actions; wringing, pressing, gliding, floating. flicking, thrusting, slashing and dabbing. Second, on understanding the 8 basic effort actions, the instructor can develop the power of expression in teaching the physical motion by introducing the piculiarities of the motions. Third, in order to support these assertion, an experiment has been made; examination on increasing of the ability of expression, dividing the students into comparative group (A) and experimental group (B) through eight hours for four weeks. Fourth, the examination shows that the experimental group, which has been directed by the 8 basic effort actions, achieved the better marks than the average. That is to say, the students' ability of expression increased by the emphasis on the body motion. The instruction of these basic effort actions in believed to be more recommendable to the students who receive the dancing education in the early stage. This study is only an attempt to find the importance of the 8 basic effort actions. Thus the study on the basic effort actions is required to be going on.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 무용교육에 있어서 Laban동작의 중요성 = 3 A. 무용의 교육적 가치 = 3 B. Laban의 동작개념 = 4 C. Laban의 동작요소 = 5 1. 움직임의 요소 = 5 2. 8가지 기본동작의 중요성 = 10 3. 8가지 기본동작의 특성 = 11 Ⅲ. 표현력 증진을 위한 동작지도에 관한 실험 = 20 A. 지도과정 및 내용 = 20 1. 비교집단의 지도단계 = 20 2. 실험집단의 지도단계 = 23 B. 검증평가 = 25 C. 평가결과 및 분석 = 27 D. 결과해석 = 28 Ⅳ. 결론 및 제언 = 29 참고문헌 = 30 부록 = 32 ABSTRACT = 35-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1554986 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject무용교육-
dc.subject기본동작-
dc.subject표현력-
dc.titleR. v. Laban의 8가지 기본동작이 표현력 발달에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Influence upon the development of the ability of expression by R.V. Laban's 8 basic effort action-
dc.format.pagevi, 37 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1981. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE