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學校體育 正常化를 위한 評價의 一方案

Title
學校體育 正常化를 위한 評價의 一方案
Other Titles
(A) counter-measure on measurement for normalization of teaching physical education in school
Authors
權容蘭.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
학교체육정상화체력장
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
體育敎育은 身體活動을 통하여 바람직한 方向으로 人間의 行動을 變化시키는 過程이다. 行動의 變化는 자발적으로 行動할 때에 學習成果를 極大化 시킬 수 있다. 그리고 자발적 學習活動으로 유도 할수 있는 强力한 手段으로 檢査를 많이 利用하고 있다. 그러나 동기유발이 잘 되었다고 해서 學習成果도 높아 질수 있다는 因果論이 成立될 수 없다. 그래서 本硏究는 體育敎育의 正常化를 강력하게 증진시키기 위하여 이용되고 있는 體力章 體力檢査의 功過에 대하여 檢査해 보고 그 改善策을 提示하려는데 硏究 目的이 있다. 이러한 硏究 目的을 수행하기 위하여 學校 體育의 敎科課程의 內容과 目標를 分析 整理하였고, 다음에 測定 理論에서 요구 하는 檢査 도구의 條件에 대하여 밝혔다. 그리고 現場의 體育敎師에게 體力章의 問題點과 平價方法 等에 대하여 質問紙法과 面接法을 利用하여 資料를 수집하였고 이것을 分析 綜合하여 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 體育의 目標는 身體的發達, 社會的發達, 知的發達, 情緖的發達이며 學習 內容의 주요한 領域은 육상경기, 체조, 구기, 스포츠, 투기, 수영, 무용, 체육이론, 보건으로 되어 있다. 2. 體力章 體力檢査는 體育의 여러 목표 가운데에서 첫 번째의 目標인 體力의 성취도를 測定하고 集團檢査로서 體育의 전 목표를 포괄적으로 측정하지 않고 있다. 따라서 檢査의 타당성이 낮다. 이것은 體育의 네 가지 體育目標를 고루 측정하는 檢査項目으로 再構成되어야 할 것이다. 3. 體育敎育課程은 있어도 體育敎育은 없다. 즉 學敎 體育 授業으로 대부분의 學校가 體力章 檢査 種目의 연습에 그치고 있어 年間 學習計劃은 형식적으로 수립만 할뿐 실제 授業에 活用하지 않고 있다. 앞으로 體育敎育의 정상화를 위하여 先檢査 原則 提示와 後검사 종목의 公示制度를 택해야 할 것이다. 4. 體育平價의 內容과 範圍는 知的領域, 心理的領域, 情意的領域에 걸쳐 고루 평가해야 하고, 客觀性, 信賴性, 實用性이 높은 항목으로 선정하여야 하며, 評價 實施는 全學年을 통하여 累加 평가제와 임시 體力檢査制를 竝行해야 할 것이다.;Physical education is a process to turn human behavior in a desirable direction through physical exercises. The change of behavior can maximize the effect of learning, with the behavior voluntarily performed. And measurements are frequently used as a forceful means of leading to voluntary learning activities. But excellent motivization does not necessarily guarantee the effectiveness of learning. This study, therefore, is intended for an investigation into the merits and demerits of the Physical strength Demonstration and Measurement System being used to promote the normalization of physical education, and for the presentation of plans for improvement. For such an end of this study, the contents and goals of the curriculum of school gymnastics are analytically arranged, and next, the requirements of the measuring instruments demanded by measurement theory. And the data were collected by means of the method of questioning and interviewing physical teachers on the actual field, analyzed and synthesized, and the following conclusion was come by. 1. The goals of physical education are physical, social, mental, and emotional developments, and the major fields of learning are athletics, gymnastics, ball sports, fighting sports, swimming, ballet, physical theories, and hygiene sanitation. 2. Physical measurements in the Physical Strength Demonstration System are measuring only the degree of physical ability, the first goal of the various goals of physical education, not comprehensively measuring all the goals of physical education as a collective inspection. Therefore, the validity stands low. They should be rearranged to be. the inspection items measuring all the four goals of physical education. 3. There exists no physical education, although physical education curriculum does. In other words, physical classes in most schools are consumed for the preparation against the inspection items of the Physical Strength Demonstration and Measurement System. In accordance, annual teaching plan is being made up only for name, not exploited at the actual class. From now on, the principle of 'measurement priority' and the system menifesting the measurement items should be adopted for the normalization of physical education. 4. The contents and scope of physical evaluation should include mental, psychological, and affective fields in all, and be equated with those items whose objectivity and reliability are highly practicable, and the evaluation should command both cumulative evaluation system and temporary physical measurement system, through the whole academic years.
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