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江華島 莞草工藝 實態調査 硏究

Title
江華島 莞草工藝 實態調査 硏究
Other Titles
(A) Study on fact finding research on sedge handicraft in Kanghwa-do
Authors
白淑子.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
완초공예디자인공업지대
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
莞草工藝는 地域的 特殊性에 의한 우리 祖上의 슬기로운 造型感覺에 의해 傳來되어온 傳統工藝로서, 오래 전부터 지금까지 江華地域에서 傳來되어 製作된 것으로 볼 수 있다. 이에 本 硏究에서는 地域的인 特殊性에 따른 莞草工藝의 造形性을 考察하므로서 藝術的 價値를 밝히고 傳統工藝로서의 保護 育成을 도모하기 위한 方案을 摸索하려는데 硏究의 目的이 있다. 一般的으로 예부터 工藝品에는 實用 뿐만 아니라 美的 價値를 부여하고자 試圖했던 것과 같이 옛 紋席에서도 그 造形性을 찾아볼 수 있으며, 使用이 多樣하게 利用되어 나라나 地域을 대표하는 特産品으로 대국에 貢納品으로 선사하기도 하였다. 이같이 莞草工藝는 그 特殊性이 認定되어 優秀한 工藝品의 機能을 하였음을 알 수 있다. 그러나 오늘날은 造形的 紋樣의 表現이 製作技法의 制約으로 자유롭게 나타낼 수 없음으로 인해 답습적인 상징적 紋樣으로 一慣되어 있고, 또 染色할 수 있는 染料의 制限된 種類에 의하여 色彩表現이 부드럽거나 세련되지 못한 狀態임을 볼 수 있다. 그러므로 이러한 問題點등을 把握 分析하고 이의 方案을 摸索해 보고자 하는 의도에서 다음과 같은 硏究 內容을 다루기로 한다. 1. 莞草工藝의 一般的 考察로 莞草의 特性, 栽培, 加工, 染色의 基本的인 過程을 밝히고, 이를 통하여 莞草의 地域的 特殊性에 따른 工藝品 製作을 위한 基本材料를 把握해 보며, 2. 江華地域의 實態調査에서는 傳來되어온 作業環境과 製作技法을 통하여 現在로서 얼마만큼 需要에 充足하고 農家副業으로서 機能을 다하고 있는지에 관하여 硏究하며, 3. 莞草工藝의 造形的 分析에서는 江華地域의 主要 生産品인 紋席과 房席, 盒을 主對象으로 하여 이들 工藝品에 나타난 紋樣을 造形的 측면에서 考察해 보기로 한다. 이러한 內容을 硏究한 結果 다음과 같은 結論을 얻을 수 있었다. 1. 江華島는 氣候, 土壤, 地理的 位置등이 莞草栽培地로서 적당한 地域이다. 2. 莞草工藝의 歷史的 由來는 文獻이나 其他 資料로서 분명하게 밝힐 수는 없었지만 李朝中葉 王室의 貴重한 헌납품으로 그 質에 있어서도 認定을 받았던 것으로 본다. 3. 家內 農家副業으로도 크게 寄與할 뿐만 아니라 歷史的으로 아직까지 傳統工藝로 이어질수 있는 重要한 工藝品이 되고 있다. 4. 現代化되는 과정에서 施紋된 紋樣은 製作技法上 組織이 직선적 짜임이므로 紋樣의 形態는 경직된 表現으로 나타나고, 단순히 傳受되어 양식화 현상을 보이고 있어 이에 따른 改善이 必要하다. 5. 傳統工藝로서 質을 높이기 위해서는 紋樣의 形態나 色彩, 製作技法등의 改善이 必要하므로 專門的 機構를 設置하여 硏究되어야 하겠다. 그러므로 莞草工藝를 現代生活에 適應할 수 있는 傳統工藝로서 發展시키기 위해 本 調査를 바탕으로 莞草工藝의 硏究機關을 設置하여 技術的인 面의 開發과 디자인敎育을 實施하고 江華地域의 特殊性을 살려 集中的으로 育成하므로서 傳統工藝의 發展에 寄與할 必要가 있다. 또한 디자이너의 養成으로 藝術性의 價値를 부여 받을 수 있는 莞草工藝의 開發이 時急하다고 생각되었다.;The sedge handicraft, as a traditional art transmitted from the formative sense of our ancestors by the regional pecurity, has been produced for a long time in the region of Kanghwa-do, Korea. The purpose of this study is to make clear the artistic value of the sedge handicraft through a research on the formative sense of the handicraft and to provide with a suggestion for the protection and upbringing of the handicraft as a traditional art. Generally, as the practical use and artistic value were given to the handicraft from the ancient time, so could we learn a formative sense in the old pattern mats. There were variety in use and were often presented to the large country as the indigenous products of the region. As such, the superiority of the handicraft took an important role by perception of the characteristics of the sedge handicraft. However, the expression method of the pattern in a formative sense which seems to be limited to the production technique has been followed by a sensible pattern, and the colour expression is not yet polished and soft due to restriction of the variety of dyestuffs. For and effort to analyze such problems and to seek a solution, the following contents of study are to be reviewed: 1. It is aimed, through the general review of the sedge handicarft, to grasp the nature of basic materials required in production of the sedge handicraft by regional peculiarity indicating the characteristics of the sedge cultivation and the basic course of process and dyeing. 2. In the fact finding research in Kanghwa area, a study was conducted as to the current demand and supply status as well as the function as the farm side- job through working circumstances and process technique research. 3. In the information analysis on the sedge handicraft, the main objects were pattern mat, square mat and the combination mat from which the patterns of the handicraft were examined in connection with a formative sense. The following conclusions were obtained through the above studies: 1. Kanghwa-do is a suitable area for the cultivation of sedge in consideration of climate, soil and the geographical location. 2. Although it is difficult to make clear the historical origin of the sedge handicraft and other data concerned, the quality of the handicraft seems to be recognized as valuable offerings of the loyal family during the middle part of Rhee-dynasty. 3. It has an advantages not only as the side-job of the farm family but to be a valuable handicraft that can be transmitted as a traditional art. 4. Since the patterns are linear combination in its construction in the production technique, it shows a trend of stiffness and a formative pattern simply derived, and it is required the improvement of the designs accordingly. 5. In order to enhance the quality of products in this traditional industry, it is necessary to set up a specialized research organization to promote the patterns, shapes, colour and the production technique. For the development of the sedge handicraft as a traditional art applicable to the life of modern people, a research institute for the purpose of study and research on the sedge handicraft based on this study should be set up to provide with the technical development and design training, and it is also urgently required for the development of the sedge handicraft to upgrade the artistic value of the products through training of the designers.
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