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외국어 교육에 있어서의 구조주의와 변형주의

Title
외국어 교육에 있어서의 구조주의와 변형주의
Other Titles
Structural linguistics and transfomational-generative theory in foreign language teaching
Authors
황순미.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
외국어 교육구조주의변형주의
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
언어학이론을 크게 대별해 보면, 행동주의 심리학과 경험주의 철학에 기초한 구조주의 언어학이론과 정신주의 심리학과 이성주의 철학에 기초한 변형생성이론으로 나누어진다. 구조주의 언어학이론의 근거가 되는 행동주의 심리학은 유기체의 행동 가운데 객관적으로 관찰이 가능한 자극과 반응의 관계만을 주로 다루었다. B. F. Skinner의 작동적 조건화 이론에서는 학습을 강화에 의한 반응도수의 증가라 하여 인간의 언어습득은 모방, 반복, 암기에 의해서 이루어진다고 보았다. 따라서 구어를 중심으로 하여 목표어에 대한 습관형성을 시켜야 하는데, 이는 의식적인 노력에 의해서가 아니라 자동화된 경지에까지 이끌어져야 하며, 습관의 자동화는 과잉학습에 의해서만 가능하다는 것이다. 이같이 언어수행을 강조하는 구조주의 언어학에서는 또한 경험주의에 근거하여 문법을 먼저 가르쳐주는 것이 아니라 학생들이 유추에 의해 문법을 귀납적으로 알도록 할 것을 주장한다. 이 구조주의에 의한 외국어 학습방법은 실제 효용도가 높아 현재 교실 현장에서 널리 쓰이고 있다. 변형생성이론은 인간이 언어를 배우는 것은 모방, 반복, 암기를 통한 습관형성이라고 보는 행동주의 심리학적 입장을 배격한다. 이 이론은 인간은 선천적으로 언어를 습득할 수 있는 능력을 가지고 태어난다는 정신주의와 규칙만 알고 있으면 경험해 보지 않은 무한의 문장이라도 창조해 낼 수 있다는 선험적 이성주의에 그 기반을 두고 있다. 따라서 언어학습과정은 목표어의 음소, 문법, 어휘 등을 총괄적인 지식으로 연구하고 분석하는 과정이며, 이것들에 대한 의식적인 통제력을 습득해 가는 과정이라고 보는 것이다. 이 이론에서는 목표어의 구조를 자동적으로 조작 할 수 있는 학습자의 언어수행능력보다는 구조를 이해하는 언어능력을 길러주는 것이 중요시된다. 이 언어능력이란 언어형식, 즉 그 언어의 문법이 익혀지는 것이라고 한다. 이 이론에 의한 내면구조분석을 통한 구문이해는 외국어 교육에 주는 시사점이 크고, 언어이론면에서 공헌한 바 크나 외국어 교육에 대한 구체적인 방법을 제시하지는 못하고 있다. 현대 외국어교육의 목표는 언어수행과 언어능력을 원활히 함으로써 언어배경을 달리 하는 사람들끼리 직접, 간접의 대화를 통하여 폭넓은 지식과 사상에 접할 수 있도록 하는 것이므로 교사의 입장에서는 한 가지 교수방법을 고집할 것이 아니라, 초기단계에서는 문형연습을 통한 언어수행으로 언어능력을 기르고, 인식과 논리가 발달하는 나중단계에 있어서는 분석을 위주로 한 문법규칙의 이해로 무한의 문장을 만들 수 있는 언어능력을 기르는 것이 바람직하다 하겠다. 그러므로 외국어교육에 있어 구조주의와 변형주의는 언어 이론면에서는 상반적이나 언어교수학습과정에서는 서로 상보적이라 하겠다.;There are two major linguistic theories. One is that of structural linguistics based on behaviorism and empiricism and the other is transformational - generative theory based on mentalism and rationalism. Behaviorism basic to the structural linguistics chiefly deals with the relationship between stimulus and response of the organism, which is publicly observable. B. F. Skinner's operant conditioning theory suggests that human beings acquire languages by imitation, repetition and memorization. Skinner argues that learning is the result of operant strength; therefore, habit formation in the target language based on the spoken form plays a key role and habit formation must be established at an automatic leyel only by practice, not by conscious efforts. Therefore the structural linguistics puts emphasis on the language performance. Empiricism, which is also basic to the structural linguistics, suggests that students should learn rules of grammar inductively by analogy. The audio - lingual method based on the structural linguistics is much used in the classrooms. Transformational - generative theory denies the behaviorists' position that human beings learn languages by habit formation through imitation, repetition, and memorization. This theory is based on mentalism, which argues that man is born with the ability to learn languages; and rationalism which maintains that once a man knows the rules, he can create infinite number of sentences without previous exeriences. The process of language learning is that of acquiring conscious control of the phonological, grammatical, and lexical patterns of a second language largely through study and analysis of their patterns as a body of language. In this theory, the cognitive aspect of the structure of the language is thought more important than the automatic manipulation of the language. This theory, on the one hand, has contributed to foreign language teaching through its deep structure analysis; on the other hand, it is true that the theory has not offered any concrete foreign language teaching method. The purpose of foreign language teaching today is to help the students acquire language performance and competence and have broad knowledge and new thought by way of direct and indirect communication between foreigners. Therefore the teacher should not insist on one method. He should cultivate the students' competence by pattern practice, and in the later stages when cognition and logic develop, he should cultivate their competence of creating infinite number of sentences through the rules of grammar and the analysis of the structure. Consequently, structural linguistics and transformational - generative theory is opposite in their linguistic theories, but complementary in the process of teaching and learning foreign languages.
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