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韓國英語敎育에 있어서 Communication 活動을 위한 방향

Title
韓國英語敎育에 있어서 Communication 活動을 위한 방향
Other Titles
Towaeds an implementation of communication activity in the English language teaching in Korea
Authors
李仁淑.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
한국영어교육Communication
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
外國語敎育에서 開發해야 할 技能은 listening, reading, speaking, writing의 4가지로 나누어진다. 빠른 경제적인 成長과 文化의 交流에 따라 communication活動을 위한 speaking 技能이 강조되어 왔다. 그런데 韓國의 英語敎育은 주로 文法的인 분석과 飜譯에 의존해왔다. 그리하여 대부분의 英語敎師는 發音, 文法的 構造, 그리고 어휘의 意味를 가르치고 나서 韓國語로 飜譯해 주고만다. 그 결과로서 學生들의 能力은 오랫동안 英語敎育을 받아왔으면서도 讀解力에만 제한되어 있다. 이러한 短點을 避하기 위해서 listening, reading 그리고 writing技能 뿐만 아니라 communication 活動을 위한 speaking 能力을 기를 수 있는 方案을 摸索하는 일은 매우 重要하다. 이러한 目的을 위해서 첫째로 1) Asher의 The Total Physical Response Approach, 2) Winitz와 Reeds의 Rapid Acquisition of Foreign Language by the Avoidance of Speaking, 3) Postovsky의 Effects of Oral Practice at the Beginning of Second Language Learning을 살펴 보았다. 둘째로 發音指導, dialogue를 통한 文型練習, 質問-對答練習, 擴張練習, 그리고 狀況練習을 제시했다. 이외에 좀 더 나은 communication 活動을 위한 方案으로서 Paulston의 提案 즉 社會的 意味 規則과 對話, 外國語를 이야기하는 사람과 相互作用할 수 있는 여건을 마련하는 일, 學習者中心의 學習活動 그리고 役割練習을 제시하였다. 그리고 인터뷰의 方法과 學級全體가 이야기를 엮어나가는 方法, 新聞記事의 活用方法도 제시하였다. 셋째로 communication 活動을 위한 具體的인 敎授法으로서 확립된 言語使用을 中心으로 하는 敎授法(the Situation Reinforcement Method), 視聽覺 수단을 동시에 使用하는 敎授法(the Audio-visual-structural-global Method), 그리고 構文練習에서 意思傳達이라는 一連의 사이클로 이뤄져 있는 敎授法(Microwave Method)에 대해서 살펴 보았다. 이러한 方法들을 言及하면서 韓國狀況에서 適用될 수 있는 方法과 技術을 제안해 보았다. 이러한 硏究를 통하여 다음과 같은 communication活動을 위한 提言을 한다. 1. 말할 수 있는 能力을 發達시키기 위해서 듣기 能力이 必須的인 要素로 간주되어진다. 2. 聽取뒤에 쓰는 練習은 聽取理解를 도와준다. 그리하여 이것은 말하기 能力을 發達시키기 위한 보충적인 段階가 될 수 있다. 3. 言語敎育의 初期단계에서부터 操作練習과 communication 練習이 혼합되어져야 한다. 4. 母國語의 使用이 communication 活動을 沮害한다. 5. 韓國의 現在 狀況아래 communication活動을 이룩하기 위해서 우리는 많은 要素들을 생각할 수 있는데, 무엇보다도 敎師의 能力이 言語敎育에 있어서 매우 重要한 要素이다. 왜냐하면 能力있고 資質있는 敎師만이 學生에게서 發見되어지는 어려움과 변수들을 극복할 수 있기 때문이다. 그러므로 앞으로 韓國英語敎育에 있어서 communication活動을 위해 敎師의 특수한 訓練의 必要性을 强調한다.;Learning a foreign language involves mastering the four language skills; listening, speaking, reading and writing. Owing to rapid economic development and exchange of culture, the speaking skill for communication activity has specially been emphasized. English language teaching in Korea has depended mainly on grammatical analysis and translation. Thus most English teachers explain sounds, grammatical structures, and the meaning of vocabulary, and then translate the materials into Korean. As a result, after many years of English classes, student's abilities are limited to reading. To avoid this shortcomings, it is significant to investigate speaking skills for communication as well as the listening, reading and writing skills. For this purpose, first I have examined 1) Asher's The Total physical Response Approach 2) Winitz and Reeds' Rapid Acquisition of Foreign Language by the Avoidance of Speaking, and 3) Postovsky's Effects of Delay in Oral Practice at the Beginning of Second Language Learning. Secondly, I have presented the concrete method of the teaching of pronunciation, pattern practice through dialogue, question-answer drill, expansion drill and situational drill. Besides, I have examined Paulston's suggestions including social formulas and dialogues, community-oriented tasks, problem-solving activities and role-play in search of a better communication activity. And I have presented the teachnique of interriew, the class story and the journal. Thirdly, I have examined the teaching method for communication activity, such as the Situational Reinforcement Method, the Audio-Visual-structural-global Method and Microwave Method. Referring to these methods, I have proposed the techniques and methods for language teaching which can be applied to the Korean situation. Through this study, I have made some suggestions for the implementation of communication activity: 1. In order to develop an ability to handle spoken language, listening ability is considered to be essential. 2. Writing after' hearing facilitates listening comprehension. Thus it can be a supp1ementqry step towards developing speaking ability. 3. Manipulative drill and communicative drill must be mixed at the beginning stage of language learning 4. The use of native language interferes with communication activity. 5. Under the present situation in Korea, In order to achieve communication activity, we can think of many components. Above all, teachers ability is very important for success in language teaching because only an able and qualified teacher can cover the difficulties or variables found in students. Therefore, I emphasize the need of rigorous training of a teacher of a foreign or second language for communication activity in Korea.
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