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言語學習과 語學 實驗室

Title
言語學習과 語學 實驗室
Other Titles
Language learning and language laboratory
Authors
徐明淑.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
언어학습언어실험실영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
言語學習理論은 크게 行動主義 心理學과 構造主義 言語學에 立脚한 聽覺言語習慣形成理論과 理性主義에 立脚한 規則認知學習理論으로 나눌 수 있다. 聽覺言語習慣形成理論의 理論的 根據가 되는 行動主義 心理學은 有機體의 行動가운데 客觀的으로 觀察이 可能한 刺戟과 反應의 關係만을 主로 다루었다. 쥐를 實驗對象으로 한 B. F. Skinner의 作動的 條件化 理論에서는 學習을 强化에 의한 反應度數의 增加라 하여 人間의 言語習得도 模倣·反復·暗記에 의해서 이루어진다고 보았다. 따라서 口語를 中心으로 하여 目標語에 대한 習慣形成을 시켜야 하는데, 이는 意識的인 努力에 의해서가 아니라 自動化된 地境에까지 이끌어져야 하며, 習慣의 自動化는 過剩學習에 의해서만 可能하다는 것이다. 規則認知學習理論에 의하면, 人間이 言語를 배우는 것은 習慣形成에 의해서가 아니라 先天的으로 言語를 習得할 수 있는 能力을 지니고 태어나기 때문이라고 한다. 즉, 言語學習은 目標語의 音素·文法·語彙 등을 總括的인 知識으로 硏究하고 分析하는 것이며, 이것들에 대한 意識的인 統制力을 습득해 나가는 過程이라고 보는 것이다. 이 理論에서는 目標語의 構造를 自動的으로 操作할 수 있는 學習者의 能力養成보다는 構造理解面이 重視된다. 語學實驗室이란 言語學習을 效率的으로 할 수 있도록 考案된 特殊한 敎室로 항상 Native Voice로 좋은 音質의 Model을 提供하여 機械的인 反復을 要하는 訓練에 置重함으로써 敎室授業과의 相互補完作用을 通하여 正確한 發音으로 言語를 배울 수 있게 해준다. Audio-Linua Method에서는 目標語의 새로운 習慣을 形成하고 母國語에서 오는 障碍를 克服하기위하여 口頭練習이 重要視되는데 語學實驗室에서의 集中的인 文型訓練은 말하기·듣기 能力伸張에 크게 도움이 된다. 語學實驗室의 文型練習에 가장 適合한 技法은 Four-Phase Drill인데, 이 Drill에서는 自己評價가 重要한 部分을 차지하므로 學習時 目標語 特有의 音素에 特히 注意해야 한다. 文型練習의 한 文型群은 대개 6∼8個의 Cue-Response Item으로 이루어지는데, 各 文型은 다른 文型을 提示하기 前에 한 問題씩 充分히 練習시키되 Item間의 變化를 最小로 줄여 짧게 提示함으로써 學生이 바른 答을 말할 수 있도록 Design되어야 한다. 이 文型練習은 習慣을 形成시킨다는 点에 있어서는 效果的이나 學生이 內容을 알지 못한 채 앵무새처럼 機械的인 練習을 하게 될 우려가 있다. 따라서 文型의 類型이나 Cue의 提示에 變化를 주어 學習者로 하여금 興味를 갖고 積極的으로 練習에 참여할 수 있게 해야 한다. 實驗의 實施에 있어 實驗群의 學生에게는 敎室授業과 語學實驗室授業을 竝行하여 學習을 시키고 比較群의 學生에게는 敎室授業만 시킨 後 個別的인 面談을 통해 口頭試驗을 實施한 結果 發音能力과 對話能力面에서 모두 實驗群의 學習成就度가 높았다. 이것은 錄音敎材와 語學實驗室의 活用이 正確한 發音習慣과 듣고 말하는 能力을 길러주는데 效果的임을 보여주고 있다. 따라서 敎師는 言語學習과 語學實驗室의 本質을 理解하고 創意的인 學習資料를 製作하는 등 Program을 多樣化하여 語學實驗室을 效果的으로 利用할 수 있도록 硏究와 努力을 기울여야 할 것이다.;There are two major theories of language learning: One is the audio-lingual habit theory based on behaviorism and structure, linguistics, and the other is the cognitive code learning theory based on rationalism. Behaviorism, basic to the audio-lingual habit theory, chiefly deals with the relationship between stimulus and response of the organism, which is objectively observable. B.F. Skinner's operan conditioning theory, using a mouse as the object of the experimentation, suggests that human beings also acquire languages by imitation, repetition and memorization, for he thinks that learning is an increase of operant strength. Therefore, habit formation in the target language based on the spoken form plays a key role, and habit formation must be established at an automatic level only by practice, not by conscious efforts. According to cognitive code learning theory, human beings learn languages not by habit formation but by innate ability. Therefore, learning a language is a process of acquiring conscious control of the phonological, grammatical, and lexical patterns of a second language, largely through study and analysis of these patterns as a body of knowledge. In this theory, the cognitive aspect of the structure of the language is thought more important than the automatic manipulation of the language. The language laboratory is a classroom designed to make foreign language learning effective, providing authentic models of speech for imitation and drill. In the audio-lingual method, teachers primarily rely on oral practice to establish automatic habits powerful enough to overcome interference from the student's mother tongue, and the language laboratory helps the student improve speaking and listening ability through intensive pattern practice. The four-phase drill is the mechanism best suited to laboratory pattern drills. As self-evaluation is an important part of the four-phase drill, the student must pay attention to the phonemes nemes peculiar to the target language. In pattern practice, the group of items of one pattern usually consists of six or eight cue-response items. Each pattern must be drilled sufficiently, and each item must be presented in a slightly different form so that the student can give the correct response. Pattern practice is useful for habit formation, but the teacher must guard against parroting. Therefore, various patterns and cues will make the student participate in the practice actively with interest. In this experiment, the experimental group students studied in a classroom and a laboratory, and the control group students studied only in a classroom. After studying, each group was tested one by one, and the result was that the former was better both in pronunciation and expression than the latter. This shows that using taped materials and language laboratory contributes much towards correct pronunciation, hearing and speaking. But the language laboratory itself cannot replace teachers, so teachers must understand the characteristics of the language laboratory and take time to study and make efforts to use it effectively.
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