View : 20 Download: 0

韓國 新 美術의 受容과 表現樣式의 變化

Title
韓國 新 美術의 受容과 表現樣式의 變化
Other Titles
(A) study on the acception of new fine arts and the change of the style in artistic expression
Authors
李順子
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
한국신미술수용표현양식
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
李朝末期의 國際的 潮流에 따른 開化期的 現象에 依해서 近代化가 이루어지며 새로운 表現樣式의 西洋畵가 受容된다. 傳統的 美術樣式과 다른 「新美術」의 樣式展開는 過渡期를 지나면서 韓國美術의 자세와 方向설정에 轉換期를 초래하며 傳統과는 斷絶된 表現樣式 變化로 자리를 定立한다. 本 硏究는 이러한 過渡期라는 소용돌이 가운데서 이루어진 傳統美術과 新美術과의 關係를 歷史的 狀況, 表現樣式 變化, 새 傳統樹立의 開拓期的 役活을 爲한 資料로서 意義가 있다고 본다. 本 硏究의 目的은, 李朝末期 近代化에 따른 過渡期의 新美術 受容에서 일어난 韓國美術 表現樣式의 變化를 實證하여서, 傳統과는 斷絶된 樣式展開임을 認定하고 새로운 歷史의 場을 위한 必然的 契機로 삼아 現代美術의 方向設定에 도움이 되고자 하는 것이다. 本 硏究의 內容은 傳統美術樣式으로서는 確實視되는 資料가 豊富한 李朝美術을 主로 槪視하였고, 未備할 때에는 古典期도 참조하였다. 또한 新美術 受容期의 時代的 社會的 情況을 배경으로 하면서, 1900∼1960年까지의 繪畵, 彫刻의 表現樣式을 分析하여 傳統과 관련지워 論하였다. 本 硏究의 方法에 있어서 基本道具는 文獻, 作家와 作品 作家와의 面談이다. 作品은 表現樣式의 變化를 實證하기 위하여 모두 87點을 任意標集하였고, 表現된 樣式을 分析하였다. 面談은 東洋畵, 西洋畵, 彫刻으로 分類하여 配合表出된 對象을 準標準化面接에 의하여 時代狀況과 表現體驗에 의한 樣式展開를 綜合分析하여 檢證하였다. 本 硏究의 結果는 다음과 같다. 東洋畵에서는 國際的 激變과 新文化 受容에 따른 時代의 價値轉換에 依해서 中國이 차지하던 精神的 持主로서의 地位가 日本에게로 대치되며 따라서 일찍 開化되어 新文化를 受容한 日本을 通해 西洋文物에 接하게 됨에 종래의 東洋精神의 개혁이 필연적으로 나타나며, 美術表現樣式에서도 傳統의 變化를 自覺的으로 이끌어 時代樣式으로 包容된다. 나아가서 繪畵槪念에 대한 보다 넓은 美意識의 確立으로 새로운 추상표현양식이 試圖되면서, 韓國畵로서의 獨自的 길을 創造했다. 西洋畵는 東洋的 美感과는 너무나 異質的인 表現樣式임에도 불구하고 時代的 轉換에 따른 意味性을 背景으로 해서 初創期의 社會的 背他性에 굴복되지 않고 韓國藝術의 樣式槪念으로 소화되며, 더불어 自發的 表現衝動에 의한 美意識의 결과, 抽象表現이라는 새로운 造形意識이 대두되면서 새 전통수립의 길을 제시해 주었다. 彫刻에서는 종교적 교리에 따른 佛像彫刻의 樣式이 李氏朝鮮에 이르러서 佛敎 쇠퇴에 따른 결과로, 그 정신성을 잃어버리게 됨에, 彫刻藝術의 傳統斷絶을 보여주며, 人體를 通한 人間 內面의 본질 가치추구라는 近代彫刻의 表現性은 西洋畵 以上으로 어려웁게 인식된다. 그러나 彫刻 자체가 갖고 있는 量感을 通한 강력한 호소력은 現代文明에 시달리는 인간에게 필연적 도구로 인식된다. 그리하여 韓國에서의 彫刻藝術도 初創期의 모방기와 이식기를 지나면서 意識되고 自覺되어, 抽象이라는 個性的(이후원문누락);New Korean fine arts differs from the tradition in the style of Expression by the affects of the process of modern cultivation and the outside influence according to the international currents. This makes essential trouble between the artistic consciousness of the tradition art and the new Fine Arts in expressing the objects of the art at the beginning of 20 centuries. This study regards the sudden change between two artistic styles as enevitable under the historical characteristics of the contemporary and worth-while to frontier spirit for the original tradition of Korean art. The purpose of this study is to establish the change by evidence, resulting from the acception of new fine arts, swept away the waves of international situations. The content of this study is to take a bird's-eye view from the early periods to the closing days of the Yi-dynasty, and then analysize the change of the artistic style under the historical-social background in the transitional period with actual works of art of those time accented on the expressive desire in painting and sculpture from 1910 to 1960. The basic instruments used in this study are as follows, the theoretical study through documents is performed, selecting carefully works of art by Korean painters and sculptures at my free choice from Yi-dynasty of Korean history to the assimilation of new style in artistic expression, and on the basis of interviews with 2 Korean artists in each field of oriental painting, western painting and sculpture with the help of several question-patterns and free discussion toward those transitional situation. The conclusion of this study are as follows, In the traditional painting, in accordance with the periodical conversion, instead of Chinese Culture as the spiritual support, indirectly introducing western culture through newly ruling Japan the traditional artistic style makes a reform and furthermore creates abstractive style by the inward expressive impulses and the wided eye-sight toward the objects of art. In the western painting, in spite of the heterogneous quality of new Fine Arts different from the traditional-beauty- sense, and lack of social understanding, it contributes to the new worth system, modern aesthetic consciousness and variety of artistic expression. In attempting the abstractive form of aesthetic expression, Korean painting art searches for its own paths forming autonomic stream. In the sculpture, the traditional sculpture, Buddhist statue loses it light in the Yi-dynasty and instead, Korean artistic capacities flourish in ceramic ware. So, the modern sculpture was new artistic style expressing the inward humanity, not the formalistic meaning of religion and difficult at the accepting the style of three dimensional mass expression the case of the western painting because of oriental beauty-sense familiar to the linear and rhythmatic sensation. But through slowly technical maturity and sculptual attributes which has strong appeal pleasant to the modern taste, the sculpture plays the roles as new style of aesthetic expression in forming the Korean contemporary art. Through early attempting of abstract style in sculpture the effects comes true genuinely after 6.25 war and the sculpture courageously creates the original and international aspects. By the shift of artistic consciousness, materials and technique, etc. in the course of international current of the 20th and Korean historical characteristics, it is enevitable to the discontinuity from the traditional artistic style. We must approve this facts as positive values because of not discussing unhappy empty of transitional periods, but giving im- Korean tradition.;국 영문초록 수록
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE