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무용수업에 있어서 회귀방정식에 의한 평가법의 활용

Title
무용수업에 있어서 회귀방정식에 의한 평가법의 활용
Other Titles
(The) Application of the method of evaluation by the regressive equation for a method of evaluation in dance
Authors
朴鍾賢
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
무용수업회귀방정식무용기능
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
舞踊은 美的 運動이며 아름다움을 추구하고, 身體的要因, 空間的 要因, 時間的 要因을 포함한 복합적 現象이다. 이 現象은 自然運動을 원만히 할 수 있는 能力이 바탕이 되고, 이것을 수단으로 아름답게 표현 할 수 있는 能力이 수반 되어야 하며, 아름답게 할 수 있는 潛在能力은 學習에 의하여 개발되며, 효율적인 평가의 기술을 必要로 한다. 本 硏究는 舞踊學習要因의 檢査에서 얻어진 기초자료를 利用하여 학습자의 무용의 潛在能力과 성취수준을 추정할 수 있는 回歸方程式을 산출하려는데 硏究目的을 두었다. 本 硏究의 目的을 위하여 무용기능에 관련되는 무용학습의 검사요인을 체력(Physical fitness), 리듬감각(Sensory rhythm), 운동리듬(Motor rhythm), 동적평형성(Dynamic Balance), 신체상(Body Image), 무용동작(Dance Movement)로 구성하여, 경기도와 서울 市內의 표본학생 237名을 대상으로 資料를 수집하였다. 舞踊의 學習環境에서 回歸方程式의 活用을 적용함으로써 舞踊學習能力의 올바른 자기評價와 성취 도달목표를 설정하고 의욕을 높일수 있으며 學習成果의 극대화를 위하여 도움이 될 수 있다. 本 硏究資料에 의한 결과 무용기능을 예측하는 回歸方程式을 구한 것은 다음과 같다. 回歸方程式 D.M y=0.007x_(1)+0.027x_(2)+0.298x_(3)+0.012x_(4)-0.001x_(5)-0.525 本 資料에 의한 舞踊學習 能力別 分團의 기준치는 다음과 같다. 段階 推定値 級間 上 2.178∼이상 61∼100% 中 1.652∼2.178 40∼60% 下 이하∼1.651 1∼39%;The purpose of the study is to develop the regressive equation, which makes it possible to estimate the students present ability and future potential capabilities by utilizing the results obtained by various tests prior to teaching in Dance. Applying the regression equation in the process of learning assists the student in proper self evaluation and in setting realistic goals for achievement. The method also increases the learning process. During the research, 237 students from Seoul and Kyung-ki province were given six types of tests; dance movement, physical fitness, sensory rhythm, dynamic balance, motor rhythm and body image, all of which are related to dancing ability. The process of estimating abilities through the regression equation method with regard to dancing is as follows; Regressive Equation Y = 0.007X_(1) + 0.027X_(2) + 0.298X_(3) + 0.012X_(4) - 0.001X_(5) - 0.525 The standard to be used in the class in classifying students into groups according to their abilities by use of the data is as follows; degree estimate interval High 2.179-over 61-100% Mediun 1.652-2.178 40-60% Low below-1.651 1-39%
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