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정상아와 뇌성마비아의 묘화비교연구

Title
정상아와 뇌성마비아의 묘화비교연구
Other Titles
(The) Comparative study of normal children's drawing and cerebral paisied children's drawing
Authors
박미혜.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
정상아뇌성마비아묘화
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
투사적 기능을 갖고 있는 아동화는 그림을 그린 아동 그 자신의 정신적 내면세계를 이해하는데 도움을 주며 또 그 그림의 특징을 찾아 봄으로써 그들의 정서적 개발 및 교육을 유도하는 지침을 발견할 수 있을 것이다. 아동의 육체적 정신적 성장발달과 더불어 아동화의 발달도 각 단계마다 독특한 특징을 보이는데, 그 특징을 연구 분석함으로써 각 단계마다의 아동의 특성과 묘화 본질을 찾아 볼 수 있는 것이다. 이러한 이론적 사실에 근거를 두고 본 연구에서는 정상 아동과 뇌성마비 아동들의 그림을 수집하여 차이점 및 특징을 비교하였다. 수집한 자료를 1) 동기와 태도 2) 시각적 요소 3) 구성 4) 내용 5) 전체적인 인상과 특징으로 대별하여 분석한 내용은 다음과 같았다. 1. 정상아 및 뇌성마비 아동 모두가 그림 그리는 과정에서 다른 놀이를 할 때처럼 즐거움을 느끼는 경향을 보였다. 하지만 정상아가 자신만만한 태도로 그림을 그리는 데 반하여 뇌성마비 아동은 묘화활동중 표현에 장애를 느끼면 멍청히 앉아 타인에게 묘화활동 협조 및 지도를 의존하는 태도를 보이는 편이었다. 2. 두 집단의 주조색으로는 초록색과 파랑색이 공통적으로 많이 사용되고 있어 색에 따른 특이점이 심하게 나타나지 않고 있다. 단지, 검정색의 사용은 빈도수에서는 큰 비중을 차지하지 않지만 뇌성마비 아동이 정상아에 비해 2배이상 사용하고 있었다. 그림의 선과 형태도 뇌성마비 아동의 것이 난잡하고 불완전하게 나타나는 큰 차이를 보이고 있다. 3. 구성면에서도 뇌성마비 아동의 것이 균형잡히지 않게 나타나는 큰 차이를 보이고 있다. 4. 정상아의 그림에서는 자연, 집, 사람 들의 인간생활과 관련된 내용이 많이 나타났으며 뇌성마비 아동도 사람, 집, 자연 등을 많이 그렸으나 내용을 알아 볼 수 없을 정도의 모호한 그림도 꽤 많이 나타났다. 5. 정상아의 그림에서는 도식기의 특징인 기저선, 방위의 동존화 현상 등이 뚜렷이 나타나고 있으나 뇌성마비 아동의 경우는 증세가 가벼운 극소수 아동의 그림에서만 도식기의 특징이 희미하게 나타난다.;As children grow up physically and mentally, development of children's drawing have unique form in each stage of age. Therefore we could discover the state of the children by studying and analizing the characteristics of children's in each stage of age. Children's drawing due to the tracing function of which, lend us great assistance to apprehend the mental inner sphere of children themselves. This study was intended to study and analysize the characteristics of cerebral palsied children's drawing and to analogy the guide and data which might be used to le lead the development of cerebral palsied children's feeling by means of fine arts education. For this purpose, sampling was done from two group - normal children, and cerebral palsied children. They are from two public elementary schools and one rehabilitation center in Seoul. Total sample size was 300 - 250 normal children and 50 cerebral palsied children: sampling data (children's Art) were classified 5 view-point as follows 1) Motivation and attitude 2) Visual factor (color, stroke, form) 3) Composition 4) Content 5) General character and imagination. The results of this study were as follows: 1) Both ones of them, nomal children or cerebral palsied children, take much delight in the process of drawing as they enjoy any game. However on the view point of their attitude, the former drawed the picture boastingly but when the latter had some troubles in expression of their drawing, they sat absentmindedly and depended on the teacher for help to draw. 2) Both of them, normal children or celebral palsy children, mainly used green color and blue color. But the latter used black color, though which was rated low, above twice more than the former. In the attributes of stroke and form, the ones of the latter are much more ambiguous and inperfective than the ones of the former. 3) In the comparision of Composition, the drawing of celebral palsy children are much more unbalanced than the drawing of normal children. 4) Normal children mainly drawed in order of nature house, people, etc., and celebral palsied children mainly drawed in the order of people, house, nature etc. in their drawing. But most of all the latter's drawing show vague parts in their drawing, as much as the contents of which could not be understood. 5) In the drawing of nomal children, charateristics of schematic age-as baseline and synchronism were appeared definitely. But the above characteristics were hardly appeared in the drawing of cerebral palsied children. Only a small number of them, the particlarities were described faintly.
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