View : 22 Download: 0

韓國舞踊의 指導計劃에 關한 硏究

Title
韓國舞踊의 指導計劃에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on a guiding plan of korean dances : Centered on girls' high schools
Authors
尹德卿.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
한국무용여자고등학교지도계획
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
근간 大韓民國 靑少年들에게 民族雄飛의 새歷史 創造에 이바지 할 수 있는 役軍으로 成長되길 期待하고 있는 각계의 輿論을 感知할수 있다. 西洋의 發達된 物質技術文明을 앞세운 西勢東漸의 雰圍氣 속에서 자칫 우리나라의 傳統文化에 대한 懷疑와 否定을 갖게 되기 쉬운 環境에서 일단 民族的 自己身元을 確認하고자 하는 움직임은 다행 스러운 일이다. 고도의 形而上學的인 精神文化 즉 觀念文化의 次元에서 韓國舞踊을 傳統文化의 일부분으로 繼承하고 發展시켜야 하겠으며 主體的 價値를 認識하여 內面化하고 文化藝術의 기틀이 되도록 하기 위하여 자라나는 靑少年의 産室인 學校敎育에서 定規 敎科로 採擇되어야 하겠다. 現在 中·高等學校에서의 舞踊敎育은 體育科 敎育課程속에 일부로 割愛받고 있으며 그중 韓國舞踊은 몇몇 學校를 제외하고는 거의 無視되어 있다고 해도 과언이 아니다. 그리하여 本 硏究는 韓國舞踊의 敎育目標가 體育學的인 目標를 뛰어넘어서 韓國 傳統文化의 繼承 發展이라는 곳에 둔다면 學校에서 반드시 舞踊 敎科目으로 採擇되어 計劃性있게 韓國舞踊의 指導 計劃이 作成되고 敎育되어야 한다고 생각하면서 論文을 作成하였다. 그리하여 本 論文은 舞踊敎育의 特性과 舞踊敎育에 있어서의 韓國舞踊의 意味를 살펴 봄으로서 韓國舞踊의 敎育的 價値와 必要性을 强調하였다. 舞踊科目이 獨立된 敎科課程으로 採擇되어야 한다는 것을 前提로 주 2時間을 配當하고 1時間은 一般舞踊 또 1시간은 韓國舞踊을 配當됨을 假定하였다. 韓國舞踊이 제대로 敎育되려면 우선 學習의 가장 基本的인 指導計劃이 체계있게 作成되어야 하므로 現行 體育 敎育 課程의 目標와 方針을 分析하고 檢計하여 指導計劃 作成에 參考하였다. 그리하여 本 硏究에 提示되는 指導 計劃은 舞踊이 獨立된 敎科 課程으로 採擇됨을 前提로 作成한 하나의 유동성이 있는 試案으로 提示하고자 한다. 本 硏究에서 다루어 지고 있는 理論的 背景은 文獻硏究에 중점을 두고 舞踊 專門家와의 面談과 그 동안 學生을 指導해 온 經驗을 土臺로 선행 硏究가 거의 없는 韓國舞踊의 年間指導 計劃을 硏究者 스스로 綜合作成 하였다.;The public aspiration for Korean youths to grow up to be the pillers instrumental in bringing about the new national history of "Jump Forward" is recently being widely felt. It is very fortunate that a movement exists to confirm its own national identity amidst the circumstances in which the nation's traditional culture is apt to be subject to suspicion and negation in an atmosphere where the Western influences built on materialistic civilizations born in the West are spreading eastward. In this connection, Korean dance should be inherited and developed as a part of the traditional culture in view of its highly metaphysical and spiritual - ideological - culture. Recognizing its subjective value and substantiating it as the framework of culture and the arts, it should also be adopted as a regular curriculum in shoals - the birthplace for the young to grow to become the pillars of the country. At present, school dancing lessons make up a part of the school physical-education classes. Korean classical dancing classes are ignored in almost all but several schools. This dissertation aimed at stressing that dance lessons should be adopted as a curriculum of the schools at various levels, necessarily following the programming of its guidance plan when we aim at the goals of targeting school dance lessons not only for physical education but also as the inheritance and development of Korean classical culture. By considering the particulars of dance lessons and the significance of teaching Korean dancing in the schools, this dissertation put an extra emphasis on its usefulness and necessity in our education. The writer supposed chat dance lessons should be adopted as an independent curriculum and that such instruction be allotted two hours per week - one hour for dance lessons in general and the other for Korean dances in particular. First to all, this dissertation compiled a guiding plan for Korean dancing after analyzing the goals and policies of the actual physical lessons and education here because the most rudimentary guiding plan should have been made systematically for the appropriate and efficient teaching of Korean dances. And, therefore, the guiding plan is provided here as a trial plan on the presupposition that it be accepted as an independent curriculum. The theoretic background of this dessertation is based on documentary research, interviews with dancing experts and the experience of teaching dancing pupils. The annual planning of the dance lessons in Korea were made by this writer hereself due to the lack of previous studies on the subject.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE