View : 61 Download: 0

各國의 中學校 體育科 敎育目標 比較分析

Title
各國의 中學校 體育科 敎育目標 比較分析
Other Titles
(A) Comparative Analysis of Objectives of Physical Education in Middel Schools in Various Countries
Authors
金鳳淑.
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
중학교체육과교육목표한국일본자유중국태국서독미국
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本硏究의 目的은 우리나라 中學校 體育目標와 일본, 자유중국, 태국, 서독, 미국등의 中學校 體育目標와의 比較分析을 통하여 그特徵, 共通點, 差異點을 밝혀 장차 보다 발전적인 敎育目標의 設定을 위한 기초자료를 얻으려는데 目的이 있다. 연구의 방법으로는 文獻硏究를 통하여 체육목표 설정의 理論的 背景을 구성하였고 각국의 中學校 體育目標를 蒐集하여 아래와 같은 基準에 의하여 비교분석 하였다. 1. 內容基準에 의한 分析 2. Bloom의 分類基準에 의한 分析 3. Bucher의 分類基準에 의한 分析 연구의 結果를 要約해 보면 아래와 같다. 1. 內容 基準에 의한 분석에 의하면 각국에서 陳述하고 있는 용어수가 한국이 14, 태국이 12, 자유중국과 미국이 각각 11, 일본과 서독이 각각 9이다. 각 국에서 비교적 많은 用語로 다양하게 진술하고 있으나 나라마다 각기 특징이 있다. 2. Bloom의 分類基準에 따른 분석에 의하면 領域別 용어진술의 분포가 情意的 領域이 34, 運動技能領域이 23, 知的領域이 9로 나타났는데 각국에서 거의 정의적 영역과 운동기능영역에 강조점을 두고 목표를 진술하고 있다. 3. Bucher의 분류기준에 따른 분석에 의하면 영역별 용어진술의 분포가 社會的發達이 34, 運動 技能 發達이 15, 知的發達이 9, 身體的發達이 8로 나타났는데 각국에서 거의 사회적발달과 운동 기능 발달에 강조점을 두고 목표를 진술하고 있다. 4. 한국과 일본과의 比較分析에 의하면 일본에서 진술하고 있는 모든 용어를 한국에서 진술하고 있고 일본은 한국과는 다르게 각 영역별로 고르게 진술하고 있다. 5. 한국과 자유중국과의 비교분석에 의하면 두나라에서 진술하고 있는 용어의 수는 거의 비슷하나 공통적인 용어는 적은 편이다. 특히 자유중국은 지적 영역에 전혀 목표진술을 하지않고 있다. 6. 한국과 태국과의 비교분석에 의하면 두나라에서 진술하고 있는 용어의 수는 자유 중국에서와 마찬가지로 거의 비슷하다. 그리고 공통적인 용어도 많아서 두나라가 거의 비슷한 目標 陳述을 하고 있다. 7. 한국과 서독과의 比較分析에 의하면 두나라에서 진술하고 있는 용어수는 상당한 차이를 나타내고 있고 또한 共通的인 用語의數도 적어서 두나라는 매우 상이한 目標陳述을 하고있다. 8. 한국과 미국과의 比較分析에 의하면 두나라에서 진술하고 있는 用語數에도 큰 차이가 없고 共通的인 用語도 많은 편이다. 특히 한국에서 협동심, 경쟁심 및 강건한 국민등과 같은 용어를 진술하는데 반하여 미국에서는 권리존중, 민주적 지도력 및 운동정신등과 같은 用語를 陳述하고 있다.;The aims of this thesis can be summed up as follows : first, to compare the objectives of physical education in Korean middle schools with those of Japan, Republic of China, Thailand, West Germany, and the United States of America, Second, to realize the characteristics, common features, and differences between the objectives mentioned above, third, through comparative analysis of them to get the fundamental data which will provide the firm ground on which more progressive objectives of physical education can be based. As a means to approach these aims I've established a theoretical backgrouned for setting up the objectives of physical education by studying and analyzing the books from many countries concerned. Also I've collected the objectives of physical education those countries and classified them according to the following criteria. 1. Analysis according to the standards of contents : 2. Analysis according to Bloom's standards of classifications. 3. Analysis according to Bucher's standards of classifications. And according to above criteria I've extracted the results as follows : 1. According to the first analysis, that is, the standards of contents, the terms which each nation employed in describing its objectives are various in number : 14 terms in Korea, 12 in Thailand, 11 in the Republic of China, 11 in the U.S.A. 9 in Japan, and 9 in West Germany. Though the terms are different and various, each nation has its own characteristic in describing them. 2. According to the second analysis, that is, Bloom's standards of classification, the terms which are employed in describing the following three domains are distributed as follows : 34 terms in affective domain, 23 terms in psychomoter domain, 9 terms in cognitive domain. This means that in each country more stress are placed on affective domain and psychomoter domain than cognitive one. 3. According to the third analysis, that is, Bucher's standards of classification, 34 terms are described in the field of social development, 15(terms) in the field of moter development, 9(terms) in mental development, and 8 in physical development, which means that almost every nation puts more stress upon social development and moter development. 4. When I compared the objectives of Korea with those of Japan, I found that all the terms employed in Japan are employed in Korea, too, but Japan, unlike Korea, lays the same stress on each domain. 5. When I compared the objectives of Korea with those of the Republic of China, it was realized that the terms employed either in Korea, or in the Republic of China are almost the same in number, but common terms are rare. The Republic of China, especially, does not take the cognitive domin into consideration at all. 6. The thing I extracted from comparing the objectives of Korea with those of Thailand was that the number of the terms employed in both nations is almost the same, and that both the two nations describe their objectives from the same point of view. 7. When Comparing the objectives of Korea with those of West Germany, I found that the two countries are quite different from each other in number of the terms. They also share few terms in common, and described their objectives from a quite different point of view. 8. In the last place, I compared the objectives of Korea with those of the United States of America, and found that they differ very little from each other. The only different point was that Korea employed such terms as "the spirit of co-operation" "the spirit of competition," and "sound and healthy people", while the United States of America employed the terms as "Respect for rights of others," democratic leadership, and sportsmanship."
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE