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兒童期 造形理論의 분석硏究

Title
兒童期 造形理論의 분석硏究
Other Titles
(A) Study of Comparative Analysis on the Children's Development Theory by the Art
Authors
趙泰禮
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
아동기조형이론분석이론미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
아동들은 어떤 文字的 기호나 언어의 숙달이 미숙하기 때문에 의사전달이나 표현이 자유롭지 못하다. 이러한 상태에서 아동의 그림은 자신의 감정을 표현하는 전달 수단으로 사용된다. 이러한 표현 방법은 아동의 성장 발달에 따라 그 특징을 가지고 있으며 아동을 이해하기 위해서는 아동의 특성과 본질에 대해 보다 깊은 이해가 필요하다. 아동의 發達은 各 과정마다 유니크한 특징을 가지고 있으므로 아동화를 발달적인 側面에서 관찰하고 연령에 따른 일반적인 표현 특징을 조사해 봄으로써 各 과정에 따른 올바른 평가와 아동의 이해가 이루어 진다고 본다. 本 연구는 各 주요 연구들의 과학적인 학문을 조사·비교하여 현시점에서 대비해 봄으로써 아동의 성장·발달에 따라 나타나는 아동화의 표현단계를 재조명 함으로 인해 아동을 더 깊게 이해하기 위해 비롯된 것이다. 대상은 조사자 나름대로 V. Lowenfeld, H. Read, M. Lindstrom, R. Kellogg, 김 정(金 正) 등으로 선정하여 各 연구들의 발달단계에 따른 특징과 연령별 분류, 발달단계에 따른 구도·면, 色·형태 등의 특징을 조사·비교하였다. 이 연구들을 조사 정리하여 비교해 본 結果로는 아동화는 주로 線畵로 구성되어 있으며, 이러한 線들은 아동의 신체 운동의 結果로 나타나지만 차츰 表現活動의 중요한 역할을 하게 된다. 이동들은 대체로 복잡한 線을 그리지 못하며 간단한 線으로 형태만을 나타내게 되는데 身體的 成長·知的 成長·社會的 成長 등 여러 요인에 의해 구체적이며 自由로운 表現이 가능하게 된다. 또한 관찰력이 視覺의 發達과 연관이 있으며 정확한 관찰력은 연령의 증가에 비례하여 發達한다. 우리나라 아동의 표현시기가 비교적 빠르게 나타났고 서양에 비해 그리고자 하는 생각이 빠른 시기에 뚜렷하게 나타난다. 그러나 연령에 따라 나타난 아동들의 표현 방법은 대개 비슷하며 구도·면에서 나타난 특징 색에서의 특징 형태에서의 특징 등도 유사하게 표현되는 것을 알 수 있다. 아동화는 이러한 발달단계에 따른 아동의 이해가 이루어진 바탕 위에 교육적인 면을 중심으로 두어야 하며 미술활동을 통해 만족감과 체험을 하도록 함으로써 人間의 근본적인 창조성을 육성하여야 한다.;Children can't express well their thinking using the language and the signals of a letter. Therefore, they draw their pictures as the only means expressing way of thinking as they grew. It is necessary for us to understand their pictures from the point of view children have their own nature and specific character according to their developmental stage. The survey on children's expressing way of drawing and the observation on their development of drawing were presented depending on their age, which enabled us to make the correct assessment about their pictures and the true understanding about them. This study is to understand the children according to their developmental stage of drawing as they grow by means of comparative analyses on the scientific studies of V. Lowenfeld, H. Read, M. Lindstorm, and Kim-goung. One the basis of these studies, surveys were done comparatively on age, specific character, composition, side, color, and shape according to the children's growing developmental stage. The results have been drawn as follows; First: The children's pictures were for the most part composed of lines resulting from children's activities of body. However, these lines played an important role as activities of expression as children are getting older. Second: Most children expressed the shape by simple lines instead of the complicatied lines. But, they could express the concrete and free the shape in detail as they are growing in the body, as well as the intellect, and the sociality. Third : The development for observation was associated with the development of eyesight as children are getting older. Korean children showed earlier developmental stage of thinking and expressing than western countries' children. Teaching of children's drawing have to emphasiz the education which is based on the understanding of children's developmental stages. Consequently, through the art activities to give children many experiences and much satisfactions, the fundamental originality has to be nourished.
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