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高等學校 美術科 敎科書 比較

Title
高等學校 美術科 敎科書 比較
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY AMONG THE FINE ART TEXT BOOKS FOR HIGHSCHOOL : Korea, Japan, and Taiwan
Authors
金庚愛
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
고등학교미술교과서비교한국일본타이완
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purposes of this study are to find out the structures of Korean fine art texts by comparison with those of Japan and Taiwan to recognize the realities Korean fine art texts for highschool students, and to provide true data for complements. Art teachers of these three countries supported the curriculums and model fine art texts of each country. Comparing the school system, educational aims of high school, educational goals and contents of fine art course, and time allotments, we found out the school systems and time allotments are almost same. In terms of contents and structure, Korean texts are nearly same with those of Japan, but they are different those of Taiwan, Korean and Japan texts are composed of four parts - fainting, the plastic arts, design, and appreciation, while Taiwan texts are added an introduction of fine art, and chromatics besides them. In case of Korean and Japan texts, an introduction of fine art and chromatics are included in appreciation and design respectively The contents of texts are classified and analyzed by each unit, working process, materials. makers, and works (home or aboad). Taiwan texts have more pages than two other countries, and there are 727 illustration in taiwan and Japan texts equolly. 82 Items in Japan texts are lagest, and the plastic arts are treated most and minutely in Japan texts. When it comes to appreciation, Korean and Taiwan texts are composed of mainly the history of fine art, while Japan texts consist of chiefly those of pure works. Taiwan texts lay emphasis on the works of its country, while Korean and Japan texts on the works of the west. Compared to Taiwan and Japan texts, Korean texts are small in page, illustrations, and volumes. As is shown in the analytical course. Korean fine art texts leave something to be desired in order to raise the quality of art education and for the cultured nation of Korea.;本 硏究는 우리나라 美術科 敎科書가 같은 東南亞에 있는 日本과 自由中國을 서로 比較해 봄으로써 미술과 교과서가 어떤 構造로 形成되어 있는가를 알아 보기 위한 것이다. 이러한 분석을 통하여 우리나라 고등학교 미술과 교과서의 現狀을 파악하고 補完點에 對한 實證的인 資料를 제공하는데 그 목적이 있다. 硏究의 方法에 있어서 韓國, 日本, 自由中國의 美術敎育課程과 敎科書를 資料로 하였으며, 교과서 선택에 있어서는 각국 미술교사가 추천한 대표성있는 교과서 각 1조씩을 比較分析하였다. 세나라의 學制, 고등학교 교육목적, 미술과 교육목표 및 내용, 미술과 시간배당 등을 비교한 결과 같은 學制와 유사한 시간배당을 보였다. 韓國과 日本 敎科書는 內容 및 組織에 있어서 비슷한 과정을 나타내었고 自由中國은 內容面에서 상이한 점이 발견되었다. 한국과 일본교과서 內容(대단원)은 繪畵, 彫塑, Design, 鑑賞 등 4부분으로 이루어진 반면에 자유중국은 美術槪論, 色彩, 繪畵. 彫塑, 說計(Design) 鑑賞 등 6개 부분으로 이루어진 점이다. 한국과 일본의 경우에는 美術槪論에 관한 內容이 鑑賞 부분에 포함되어 있고, 色彩는 Design부분에 속해 있음이 나타났다. 敎科書 內容 分析에 있어서는 敎料書 表紙에 수록된 圖版부터 단원별 내용, 제작과정, 재료별, 작가별, 자국과 타국 작품 등을 비교 분석하였다. 교과서 총 쪽수는 자유중국이 가장 않으며 圖版數로는 일본과 자유중국이 공히 727매로 조사되었고, 내용 항목수로는 일본이 가장 많은 82항목으로 나타나 있다. 제작과정에서는 일본의 彫塑부분이 가장 많은 圖版으로 상세히 설명되어 있다. 鑑賞부분에서는 한국과 자유중국은 美術史 중심으로 교재구성이 되어 있는데, 일본의 경우에는 美術史보다는 純粹作品 鑑賞부분이 더 많이 수록되었다. 自國書가 제일 많이 강조된 나라는 자유중국이고 한국과 일본은 거의 서양작품이 강조되었다. 한국 교과서는 쪽수량이나 도판수, 권수 등 타국에 비하여 적은 量을 나타내고 있다. 분석과정에 나타나있듯이 한국 미술교과서의 미흡한 점을 충분히 補完함으로써, 우리나라 문화국면의 質을 높이는 藝術敎育의 한 分野를 담당하는 손색없는 미술교과서의 編成이 要求된다.
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교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
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