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야간학교 실내의 적정조도 설비에 관한 광학적 연구

Title
야간학교 실내의 적정조도 설비에 관한 광학적 연구
Other Titles
(AN) OPTICAL STUDY FOR INTERIOR ILLUMINATION ENVIRONMENT BY ARTIFICIAL LIGHTING AT EVENING SCHOOLS
Authors
홍성애.
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
야간학교실내적정조도설비
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
전적으로 인공조명 하에서 공부하는 야간학교의 실내조명 문제를 BZ이론식으로 계산하고 또 실제 측정치와 서로 비교해 보므로써 야간학교의 조도의 현실을 파악하고 실내의 적정조도에 관한 개선점을 찾아 보자는 것이 본 연구의 목적이다. 연구방법은 각급 야간학교의 실내배경(실내규격, 작업대 설치 상황, 조명기구종류 및 배치 상황, 실내 각면에 의한 반사율)을 조사하여 BZ법에 의해 실내의 이론적 평균조도를 구하고 또한 광전 관 조도계(Secopic - 246)를 사용해 그림 3-1과 같이 교실의 중앙점을 중심으로 한 복도쪽 반원호 상에서 흑판의 중앙을 0°로 기준하여 5°씩 옮겨 180°까지 책상원의 조도를 측정한 책상면상의 실재 조도분포를 찾아, 이들과 국제표준규격을 학교별 및 교실별로 비교 분석하고 작업기능에 맞는 적정조도를 구현하기 위한 방법을 제시하였다. 그 결과 대부분의 교실 조도분포가 국제표준규격의 45%정도로서 상당히 낮아 광속발산도와 그 분포의 면에서 매우 열세를 나타내고 있다. 즉 학교별로 보면 국제표준규격에 제시된 조도단계 200 Lx에 대해서 A, B, C, C, E학교의 책상의 평균조도는 각각 표준조도 규격의 54, 24, 58, 43, 39%이었고 기존설비 등수는 적정조도를 구현하기 위한 요구등 수의 57%정도에 불과하여 학교별로는 위와 같은 순서로 각각 80%, 30%, 65%, 54%, 58%였다. 이를 해소하기 위해 실내배경에 맞도록 총등수를 현재상태의 79%정도 증가시켜야 함이 요구되며, 조명기구의 효율관리 및 균일조도를 위해 등의 설비를 재조정하여야 하겠고, 각면의 생상(色想)에도 관심을 기울여야 하겠다. 학교의 조명설비가 야간학교 학생들에게 미치는 영향의 중대성을 고려해 볼때 학교별 및 교실별 조도의 많은 차이는 학교당국이 보다 많은 관심을 가지고 적극적이고도 철저한 보완이 강구되어야 할 문제라 하겠다.;The good condition of illumination level of artificial light-source on the desk of classroom is fundamental for good vision and the efficiency of study, expecially, to night class students. The purpose of this research is forcused to under-stand the present situation of interior illumination environment by artificial lighting and to suggest the scientific achievement of the most suitable illuminational condition if there is any problem. In this research, the present situations of interior illumination environment under the complete artificial lighting for five evenining schools in Seoul were measured, according to school and working function(classroom, laboratory, special purpose room). Arithmetic average illumination on the desk of each class-room was calculated by B-Z method, and the distribution of illumination at hight of desk was measured by Secopic-246 Luxmeter at every 5 degree point on the arc of the right side semicircle which origin is center of the classroom from blackboard direction. These values were compared with each other and analyzed in comparison with the standard illumination level. As the results of this research, it was come out that the illumination level of almost of classroom is much lower then standard illumination level(Total average is 45% of standard). According to schools, the present illumination level on the desk of school A, B, C, D, E is 54%, 24%, 58%, 43%, 39% of standard respectively. Therefore, to keep the illumination level up to standard level(200 lx), number of light bulbs which is required is about 79% more than that of present equipped. And the efficiency of light-source, reflectance of walls, selection of location of light-source must be considered. In the view of the importance of illumination enviornment to affect for night class students, this low illumination should be improved in the near furture.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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