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야간 학교의 실내 조도환경에 관한 연구

Title
야간 학교의 실내 조도환경에 관한 연구
Other Titles
(A) Survey for the Interior Illumination Environment of Evening Highschool
Authors
임희진.
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
야간학교실내조도환경물리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 실내시간의 60%~90%를 과중한 시력작업에 소비하고 있는 남녀야간고등학교의 학생과 교사들에게 쾌적한 명시조건하에서 학업의 효과를 최대한 조성해 줄 수 있도록 「최적정량의 조도환경」을 실현 하는데 있다. 본 실험에서는 서울시내 남녀야간고등학교를 대상으로, Secopic 246 조도계를 사용하여 일반교실, 음악실, 복도, 교무실, 양호실, 체육관, 도서실등을 기능별, 층별, 시차별로 구분하여 크기에 따라 9점법, 13점법, 15점법으로 측정하여 기준조도와 비교, 분석하였다. 측정한 결과, 중앙점과 구석점은 조도가 평균기준치에 비해 부족하였고, 기타 다른점은 조도가 과잉하였다. 따라서, 평균조도가 기준치보다 미달되는 경우의 실내는 조명설비를 보강하고 과잉되는 경우는 제어조명을 시행하므로서 정상적인 조건환경을 실현할 수 있게된다.;Our Study has been focussed on the achievement of ideal illumination environment for evenining high school students and teachers who spend 60%-90% of their classroom time indoors. In this experiment, a Secopic 26 illuminometer was used to measure the status of illumination of Music Rooms, Corridors, Lecture Rooms, Gymnasiums, and Libraries of night high schools in seoul. The result of the experiment was analysed by function, floor, and time. Through employing 9, 13, 15, point-by-point methods, the measured illumination of each point was compared with the standard illumination. As a result of these experiments, it was revealed that the illumination level of central point and corner points were lower, while other points were higher than the standard level. It is therefore believed that reduction of illumination of central and corner points, and reinforement of illumination of weak points are desirable to achieve ideal illumination environment.
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