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造形 探索的 美術指導 方法 硏究

Title
造形 探索的 美術指導 方法 硏究
Other Titles
(A) Study on the teaching way of Exploring Visual Order
Authors
秋聖愛
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
조형탐색지도미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
미술 교육의 진정한 목표는 표현을 통한 미적 감수성의 개발이다. 학생들의 올바른 표현을 돕기 위해서는 시지각을 바탕으로 한 미적 경험을 제공해 주어야 한다. 그러나 오늘날 미술 교육의 실제는 대상에 미적 표현성의 본질을 지각하지 못하고 고정 관념을 反射해 내는 제작 과정에만 치우치고 있다. 특히, 기초적 조형 활동을 통하여 본질적인 미적 가치에 접근해야 할 중학생들에게 미술 지도의 방법적인 면에서 그 근본 문제를 再考할 필요가 있다. 본 硏究는 중학교 미술 지도의 改善을 위한, 그리고 현실적인 지도 방안으로 造形 探索的 美術 指導 方案을 提示하는데 目的을 둔다. 학생들이 기초적인 조형 문제나 조형미에 관심을 두고 스스로 探하는 效果的인 미술 지도 방안을 제시하기 위하여 미술 수업 지도 실제의 문제점을 분석하였으며, 效率性이 높은 수업 Model에 의하여 작성된 수업안에 따라 실제 지도하면서, 그 효과에 대한 경험적 결과를 제시하였다. 效率的 授業 Model의 효과로써, 첫째, 학생들의 미술 시간에 대한 興味와 관심이 높아 졌으며, 둘째, 자발적인 創意的 조형 활동을 유발할 수 있는 태도의 변화와 표현 능력에 대한 변화를 줄 수 있었다. 따라서 중학교 학생들이 자연 환경이나 조형 환경 속에 담긴 시각적 질서를 찾고 창조해 낼 수 있는 기초적 조형 능력을 길러 주기 위하여 1, 조형 의식을 추구하고 대상의 조형적 형태의 특질을 이해하는 조형 의식 지도 내용이 강화되어야 한다. 2, 자신의 생활과 주변 환경 속에 담긴 미적 요소를 발견하는 探索的 태도를 지향하게 하여야 한다. 3, 학생 개개인의 경험과 興味를 유발할 수 있는 자율적 학습 형태를 보장해 주어야 한다. 이와 같이 중학교 미술 지도 방법은 학생들의 미적 경험이나 興味를 중심으로 조형 요소에 대한 본질적인 개념을 이해하는 표현 활동으로 개선해 나가야 할 것이라고 생각한다.;The real purpose of art education is the enlightenment of aesthetic sensibility through the expression. To inspire the aesthetic expression of the child, its experiences to be able to understand the formative characteristics of the object based on the visual situation and the perception are to be offered. A methodological reconstruction of art education is necessary in the point that the art education of present times can not perceive the essentials of a esthetic expression of the objects, but intends to indulge into the production of expression to reflect the fixed ideas. The aim of this study is to suggest the instructional methods for formative arts as an available scheme for the improvement of art education in the middle school. In order to develop the fundamental formative consciousness and ablity to find and creat visual order in natural environment or everyday life, for teakhing-learning of searching for formative arts. First, reinforces its contents which pursue the formative consciousness and understand the characteristics of formative form for the objects. Second, it aims at the searchful attitudes to find aethetic elements in their own lives and surroundings. Third, it ensures the form of self-study to enhance the experiences and interests of individual children. This study surveys the instructional methods through the literature inquiries and actual class instruction. The conclusion of the study is that the improvement of the research and expression of the characteristics of the formative form for the objects must be carried out under the ore active class instruction of teachers centering on the understanding and interests of the children, not restricted by the framework of fixed and conventional instruction-methods.
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