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朝鮮朝 白磁에 나타난 繪畵性

Title
朝鮮朝 白磁에 나타난 繪畵性
Other Titles
(THE) PICTORIAL NATURE IN THE WHITE PORCELAIN OF CHOSUN DYNASTY : WITH THE PLANT PATTERN IN THE CENTER
Authors
李銀柱
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
조선조백자조선백자회화성식물문양
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
역사적으로 그 민족이 자기 나라의 文化藝術을 얼마만큼 알고 있으며 소중하게 아끼느냐 하는 문제는 民族我의 意識과 긍지를 갖는데 있어서 커다란 과제가 아닐 수 없다. 이러한 時代的, 文化的으로 볼 때 과거 우리의 공예역사는 상당히 獨創的인 모습을 보여주고 있다. 비록 한때 국토의 受難으로 우리의 獨自性과 固有性을 유지시키는데 暗黑期를 당하기도 하였으나, 우리민족 天性을 살려 전통 文化를 定立시키는데 그 創造力을 나타내기도 하였다. 본 연구에서는 특히 우리민족 文化史 중에서 가장 庶民的이고 大衆的일 수 있는 공예품으로서의 백자에 표현된 植物文을 중심으로 文樣의 繒畵的 표현양식과 형식을 分析하여 畵員과 畵靑匠의 美意識을 연구함으로써 磁器文樣과 繒畵의 관계를 알아 보았다. 이 연구를 통하여 살펴본 바 繒畵에 있어서 文人畵 취향의 水墨畵와 靑華白磁, 辰砂白磁, 鐵畵白磁의 공통점으로 첫째는 단색적으로 水墨畵가 다만 墨色의 농담과 線描의 변화를 위주로 여백과 함께 깊은 맛을 나타내는 것과 같이 백자에서도 비슷한 원리로 回靑, 鐵砂, 辰砂 각기 다른 단일색의 효과로서 농담과 線描를 자유자재로 나타내고 있으며 둘째, 그 시대에 나타나는 素材의 類似點으로 繪畵와 磁器文樣에 나타나고 있다. 이러한 작품의 해석은 외면적으로 나타나는 조형적인 형식과 내면적으로 나타나는 정신적인 내용까지도 포함, 觀照함으로써 올바르게 나타나리라고 본다.;In every time man has made vessels for the necessity of life. In our country earthenware has been made since the neolithic age. Through the triple period and the united Shilla and from the beginning of Korea, the porcelain has been made. The skill of the porcelain production has developed with an advancement of the human culture and therefore a kind of style was established with the change of times. The White Porcelain of the Chosun Dynasty has been produced from the middle of the 15th century and played a central role to the end of 19th century. The White Porcelain which showed the originality of the Chosun Dynasty without an assimilation to the influence of China disappeared with the rapidity of historical change. This being because of the influx of foreign cultures and the unsteady political situation in Korea both internal and external. The Blue and White Porcelain the underglaze copper-lead Porcelain and the underglaze iron Porcelain are practical vessels made during this time. The historical productions are closely related to the daily lives and work of the people. It is also a work of the formative art which is respected as the complex cultural inheritance of the Chosun's social tradition. Of the types of porcelain done during the Chosun period White Porcelain expressess the sense of beauty most frankly. An interpretation like this would be made considering not only the external formative style but the spiratual contents. This paper aims at studying the formative nature of the external pattern of the White Porcelain as well as the atmosphere of painting circles by making a study of the sense of beauty of the apprentices. It also mentions the course of the transition with the pictorial nature of the White Porcelain especially its plant pattern in the center. Therefore, its purpose is to study the correlation of the White Porcelain pattern and its general formative characteristics of the Chosun Dynasty.
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