View : 19 Download: 0

體育科의 社會的 態度檢査 製作을 위한 基礎 硏究

Title
體育科의 社會的 態度檢査 製作을 위한 基礎 硏究
Other Titles
(A) basic study for framing a social attitude test of physical education
Authors
鄭媚榮.
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
체육과태도검사전인교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Physical education is an essential subject that is one of the facts of the "Whole-man Education", which causes intellectual, social, and emotional development and physical fitness through physical activities. It, however, seems that cultivation of social attitude, that is an objective in emotional aspect of physical education, is more or less neglected in actual instruction. Hence the present writer had attached importance to this respect and set up following problems as objects of study in this treatise : 1. To settle the concept of social attitude in physical education through literature. 2. To make up a tentative questionaire for estimation of social attitude to measure objectively the achievement in emotional aspect of physical education. 3. To test out and verify drawn up questionaire by sampling group. 4. To diagnose the actual state of the sampled students' developmental level of sociality. The social attitude of physical education is to guide toward sound values that qualifies for a democratic citizen by means of training co-operation, law-abiding spirit, leadership, fairness, responsibility, perseverance, cheerfulness, sociability, and all essential in social lives through physical activities. The social attitude test of physical education comprises all told 60 items, five questions at every 12 factors. In consequence of the test and posterior examination, 50 items proved to be highly valid and the rest turned out to have low validity. Concerning the sociality of sampling group, responsibility, cheerfulness, followership, generosity, and perseverance factors are relatively high in case of male students and co-operation, responsibility, perseverance, cheerfulness, self-possession, generosity factors are relatively high in case of female students. The factors of social development that are in want of more endeavor are leadership, fairness, law-abiding spirit, and so forth in referance to male students and fairness, leadership, law-abiding spirit, sociability, et cetra about female students.;체육은 인간의 신체활동을 통하여 이루어지는 실천의 교과이므로 인격 형성면에 커다란 영향을 주게 된다. 체육학습의 목표는 심신의 건강과 체력향상 및 건전한 사회생활을 영위하는 태도를 기르는 것이다. 그러므로 체육학습은 신체활동을 통해 강인한 체력육성은 물론 지적, 사회적, 정서적 발달을 도모하고 바람직한 人格形成을 목표로 하여 全人敎育(Whole man Education)의 한 분야를 담당하는 필수적인 과목이다. 체육수업은 신체활동의 기회를 마련해 주므로서 개인의 욕구불만이나 갈등을 해소시킬 수 있는 場(field)으로 발전시켜 학생들의 사회적인 태도를 육성시킬 수 있는 좋은 기회를 갖고 있다. 체육학습 목표에도 정의적인 학습목표가 뚜렷이 제시되고 있으나, 체육수업현장에서는 체력육성이나 운동기능 향상등에 치우쳐 다루어지고 있는듯 하여 학생들의 사회적인 태도양성에 관해서는 다소 경시되고 있는 것 같다. 본 연구는 이점을 중시하여 다음과 같은 문제를 연구과제로 하였다. 1. 문헌연구를 통하여 체육의 사회적 태도개념을 정립하고 사회성 행동요인을 종합, 분류하는 일 2. 체육의 정의적인 방면의 학습성과를 잴 수 있는 객관적일 평가 문항을 작성하는 일 3. 작성한 평가 문항을 표본집단에게 실시하여 검증하는 일 4. 표본집단의 사회성 발달에 대한 실태를 진단하는 일 등이다. 체육의 사회적인 태도란 신체활동을 통하여 사회생활에 필요한 협동심 준법성, 지도력등의 사회성을 향상시키도록 하여 건강하고 건전한 민주적 시민의 자질을 키우는 것을 말한다. 체육의 사회적인 태도 평가문항은 12요인을 중심으로 5문제씩 60문항을 작성하였다. 이것을 표본집단에게 실시하여 검증하였더니 50문항이 타당도가 높은 것으로 나왔다. 표본집단의 사회성 발달에 대한 실태는 다음과 같다. 남자는 책임감, 인내성, 명랑성, 종속성, 관용성 요인등이 비교적 높았고, 여자는 협동심, 책임감, 인내심, 명랑성, 관용성, 침착성, 종속성등이 높았다. 사회성 발달에 주력해야 될 요인은 남자는 지도력, 공정심, 준법성이었고, 여자는 공정심과 지도력, 준법성, 사교성등 이었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE