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학교조명 설비의 실태와 보완에 관한 연구

Title
학교조명 설비의 실태와 보완에 관한 연구
Other Titles
(A) SURVEY FOR INTERROR ILLUMINATION ENVIRONMENT AND IT'S PROTECT AT JUNIOR AND SENIOR HIGH SCHOOL
Authors
한옥란.
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
학교조명설비SENIOR HIGH SCHOOL
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Our students and teachers have spent their almost indoor time in school life on burdensome eyesight work. The purpose of this research is focused on the scientific achievement of illumination equipments which enable to abtain the most suitable illuminational environment condition. With that, the students could protect their eyesight and display the efficiency of study to the utmost under the condition of clear vision. In this research, the present situation of indoor illumination equipments in the middle and high school is investigated and analysed; and some schools in Seoul are select and measured according to working functions, (classroomm, scientific-Laboratory, library, sawingroom) seasons, directions, stories by Secopic 246 Luxmeter. The measurement was carried out according to 5 point-by-point method, and analyzed in comparison with the standard illumination. The problems come out from the results of the research are as follows : 1) Indoor illumination equipments which can help the insufficiency of the illumination in case that "weather proportion" is below C 30% must be supply 2) There is nothing the illumination equipments, which makes it possible to illuminate the blackboard. 3) It has need of the shadings which can control the excessive illumination incase that "weather proportion is above C80%, and the part illumination equipments to protect the glare. This analysis was verified by practical measurement. In view of the above research and it's importance of the school illumination equipment, a proper re-examination is required to enable the government in stitution on the said field could supervise the inner illumination equipment of the school buildings which will be constructed in the near future.;본 연구는 학교생활에 거의 대부분을 과중한 시력작업에 소비하고 있는 학생과 교사들에게 쾌적한 명시조건하에서 시력을 보호하고 학업의 효과를 최대한으로 발휘할 수 있도록 최적정 조도환경(시력작업의 기능상의표준조도에 맞는)을 조성할 수있는 조명설비를 과학적으로 하기위해 그 실태와 보완에 관한 연구에 목적을 두고 각급중, 고등학교(경기, 충청, 서울)을 대상으로 실내의 조명설비(광원, 조명기구, 조명방식)의 현황을 조사 분석하고, 한편 서울시내의 몇학교를 선정하여 secopic 246 조도계를 사용해서 작업별 기능(교실, 과학실험실, 도서실, 재봉실), 계절별, 방향과 층별에 따른 실내의 조도를 비교 측정하였다. 측정방법은 5점법으로 하여 비교, 분석하였으며 실태조사 결과로 나타난 문제점으로는, 일기율 C = 30 %이하에 대비한 주광의 부족을 양적으로 보완할 수 있는 실내 조명설비의 비정상 및 흑판의 국부조명의 전무, C = 80 %이상에 대비한 과잉조도를 제어할 수 있는 차광시설과 glare의 방지를 위한 과학적 대비책이 거의 결여된 상태로 분석되었다. 위에 기술한 결과에서 볼때 학교 조명설비의 중대성에 비추어 우리나라 각 학급의 현 조명설비는 철저한 재검토가 필요하고 앞으로의 중축 및 신축교사에 대한 실내 조명설비는 과학적 근거에 입각한 새로운 방법의 실천이 요청된다고 판단된다.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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