View : 77 Download: 0

중학교 미술과 교사용 지도서에 대한 연구

Title
중학교 미술과 교사용 지도서에 대한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE JUNIOR HIGH SCHOOL FINE ART TEACHER'S GUIDE
Authors
金承姬
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
중학교미술교육교사용 지도서학습지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 개정된 5차 교육과정(1987-)에 따라 새로 편찬된 미술과 교사용 지도서가 4차 교육과정기(1982-1986)의 교사용 지도서에 비해 어떠한 체제와 내용으로 변화되고 보완되었는 가를 문제로 제기한다. 지도서는 교과서의 내용을 중심으로 교사가 학생을 지도해 나가는 데 필요한 교육의 철학 및 학습의 목표, 내용과 배경, 지도 방법 및 참고 자료 등을 폭넓게 제공하여 효율적인 학습 지도가 이루어 지도록 도움이 되는 중요한 지침서이므로 미술과 학습의 효율적인 지도를 위해 미술과 교사용 지도서에 대한 연구는 필요하다고 본다. 본 연구의 목적은 중학교 1학년 미술과 교사용 지도서에 있어서 5차 교육과정기의 지도서와 4차 교육과정기의 지도서의 내용을 상호 비교 하는데 있다. 본 연구의 방법은 5차 교육 과정기의 중학교 1학년 검인정 미술과 교사용 지도서 5종 5권 전체와 4차 교육과정기의 중학교 1학년 검인정 미술과 교사용 지도서 4종 4권 전체를 대상으로 하여 지도서의 편성 실태, 전체 단원 수 및 영역별 학습 지도 항목, 영역별 내용, 참고 자료 및 도판 등으로 관점을 제시하여 비교하였다. 이상의 비교 결과 우리나라의 중학교 미술 교사용 지도서는 크게 총론과 각론의 두 부분으로 되어 있으며 미술의 개괄적인 특징은 총론에서, 구체적인 지도 방법은 각론에서 다루고 있다. 각론은 회화, 조소, 디자인, 감상 등 4영역에 대한 단원 개관 및 학습지도 계획으로 구성되어 있고 회화와 디자인 영역의 비중이 높게 나타났다. 현행 5차 지도서는 4차 지도서에 비해 영역별 쪽 수, 전체 단원 수, 학습지도 항목 등은 증가되었으나 총론의 쪽 수, 교과서 예시 자료 해설, 참고 자료 및 도판 등의 수는 감소되었다. 또한 교과서의 예시 자료 해설은 4·5차 지도서 모두 적게 해설되어 있고 참고 자료 및 도판의 내용도 편중되어 다루어져 교사가 참고하기에는 미흡하였다. 따라서 실제 학습 현장에서 지도서 활용시 교사는 지도서의 내용을 충분히 검토하고 보완하여 학생들에게 기대되는 학습 내용이 경험되도록 지도하는 자세가 요망된다.;This study is to find out the changes and complements in structures and contents by comparing the fine art teacher's guide edited newly according to the revised fifth curriculum(1987-) and the guide used during the period of the fourth curriculum(1982-1986). The guide provides teachers with the educational philosophies, learning goals, contents, back-grounds, guiding principles and reference materials which are necessary in teaching students. And it is helpful for the effective teaching. Therefore the study on the teacher's guide is needed. The purpose of this study is to compare and analyze the contents of the junior high school fine art teacher's guide of the fifth curriuclum and that of the fourth. The way of this study is to compare the organization, units, domains of items, contents, reference materials, and illustrations between the authorized five sorts and five volumes teacher's guide of the fifth curriculum and the authorized four sorts and four volumes of the fourth. Synthesizing the result of this comparison, our junior high school fine art teacher's guide has two main parts, the general and the particular. The general features are dealt in the general, and the specific teaching ways are dealt in the particular. The particular is composed of the surveys on four domains(painting, plastic-art, design and appreciation)and plan for teaching. And domains of painting and design are given more importance. Though the fifth guide in use grew in pages, unites and teaching items, it reduced in the pages of the general, the explanations, reference materials and illustrations, The samples in the texts are less explained in both the fourth and the fifth guide, and reference materials and illustrations are dealt partially, so they are insufficient for teachers to consult. Consequently by the full investigation and complements for the practical application of the guide, teachers must try to help the students to experience the expected learning goals.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE